Jumaat, 21 Ogos 2009

Kiasan Gaya Bahasa yang Berkesan

oleh Aiman Marbawi

Merujuk kepada Kamus Dewan Edisi Keempat, kiasan bermaksud pertimbangan (perhitungan) mengenai sesuatu perkara yang lain, ibarat, perumpamaan, sindiran, pengajaran atau contoh (yang terdapat dalam cerita) teladan, lambang dan erti yang tersembunyi.

Masyarakat Melayu menggunakan perlambangan dan analogi seperti alam, benda, cakerawala, binatang, tumbuh-tumbuhan, dan manusia, khususnya bahagian anggota badan manusia untuk mencipta kiasan. Menurut Asmah Haji Omar dalam kajian beliau, “Mettaphos of Anatomy as a Reflection of Malaysia Cultural Belief,” dalam Jurnal Jendela Alam Jilid 1, 1996, bahagian anggota badan manusia paling banyak digunakan untuk membentuk kiasan.

Gaya dan bentuk bahasa kiasan yang halus bukan bertujuan untuk menghina, sebaliknya untuk menegur dan mengubah perlakuan masyarakat selain menjaga keharmonian masyarakat melalui penggunaan bahasa yang berkesan. Kiasan melambang pemikiran dan budaya masyarakat Melayu yang amat tinggi.

Buku Gaya Bahasa Kiasan: Penggunaan dan Keberkesanannya dalam Sajak (GBKPdKdS) karya Maniyamin Haji Ibrahim atau lebih dikenali dengan nama pena, Nassury Ibrahim, mengemukakan penggunaan gaya bahasa kiasan dalam sajak. GBKPdKdS menyentuh sejarah dan perkembangan sastera di Malaysia, penggunaan dan keberkesanan gaya bahasa kiasan dalam sajak seperti metafora, personifikasi, simile, metonimi, hiperbola, sindiran, sinekdoki dan alegori.

GBKPdKdS yang menghimpunkan sajak yang memenangi Hadiah Sastera Malaysia (HSM) sekitar tahun 1971 hingga 1989, melihat penggunaan bahasa kiasan dalam sajak-sajak karya sasterawan tersohor, dihuraikan berdasarkan lapan gaya bahasa kiasan. Antaranya sajak tersebut termasuklah Rakan Setinggan karya Sasterawan Negara A Samad Said, Ibunda karya Siti Zainon Ismail, Dalam Lingkaran karya Baha Zain, Semalu karya Zurinah Hassan, dan lain-lain.

Pengarang menghuraikan keberkesanan gaya bahasa kiasan dalam sajak dengan terperinci. Metafora ialah gaya bahasa kiasan langsung atau perbandingan yang menyebut dua hal tanpa menggunakan kata-kata perbandingan atau pemakaian kata-kata yang menyatakan sesuatu makna atau maksud lain daripada biasa. Metafora digunakan dengan berkesan dalam sajak Urir Char karya Abdul Hadi Muhammad. Misalnya,

air merempuh dari lantai
gelora menerpa lewat jendela
halilintar
mencengkam jeritan

'lantai' dalam sajak ini diberikan sifat gelora sebagai kiasan langit pada musim hujan. Langit yang dikelilingi tompok-tompok awan dimetaforakan sebagai 'lantai gelora' dan air membawa hujan keluar melalui jendela halilintar. Penyajak membayangkan halilintar sebagai jendela dan air pula menunggu masa untuk mengganas. Keganasan air tergambar melalui diksi menerpa. Perlakuan menerpa amat sesuai melalui jendela yang menggambarkan keadaan terdesak.

Pengarang juga menyentuh penggunaan simile, iaitu perbandingan atau persamaan antara sesuatu (orang, benda, dan sebagainya) dan lain-lain. Simile banyak menggunakan kata-kata perbandingan dan juga bersifat eksplisit seperti kata perbandingan bak, laksana, ibarat, tamsil, seperti, umpama, dan sebagainya. Situasi ini boleh dilihat pada sajak Dua Dunia karya Anis Sabirin. Anis Sabirin membandingkan pengembaraan yang jauh seperti roh sesat jalan dan seperti roh hilang tujuan. Misalnya,

begitu jauh pengembaraan
dari abad ke abad
dari benua ke benua
seperti roh
sesat jalan
hilang tujuan
mencari jalan pulang

Penggunaan sinekdoki turut dibincangkan oleh pengarang. Kata sinekdoki berasal daripada bahasa Yunani, iaitu synekdeshesthai yang bererti menerima bersama-sama. Sinekdoki terbahagi kepada dua, iaitu pars pro toto (yang menyebut sebahagian sahaja untuk menggambarkan keseluruhan) dan totum pro parte (menyebut kesweluruhan untuk menggambarkan sebahagian sahaja). Misalnya sajak Puisi Panjang untuk Mahathir karya Dinsman.

Sudah bertahun-tahun
kita menumpang
di bumi subur ini

Sajak ini dikategorikan sebagai penggunaan gaya sinekdoki pars pro toto. Ungkapan bertahun-tahun sebenarnya bermaksud beberapa tahun sahaja, bukan bermaksud menjangkau 100 tahun. Begitu juga dengan bumi yang bermaksud Malaysia, bukan bumi dalam erti kata yang sebenar.

Manakala sinekdoki pars pro toto pula diperlihatkan dalam sajak Kulontar Wajahku ke Luar Kota karya Kamil Muhammad. Misalnya,

kulontar wajahku
ke luar kota
di desa ini
kalinya
kehilangan dingin
hanyir dan hitam

Pengarang turut menyentuh penggunaan hiperbola, iaitu gambaran yang berlebih-lebihan terhadap sesuatu yang hendak diperkatakan. Begitu juga dengan penggunaan personifikasi, iaitu pemberian sifat-sifat manusia kepada benda tidak bernyawa atau perlambangan benda tidak bernyawa atau sesuatu yang abstrak sebagai mempunyai sifat-sifat manusia. Misalnya, sajak Rakan setinggan karya Sasterawan Negara A Samad Said.

Rambutnya dijentik angin liar
guruh mula segar dan direnunginya langit gusar
...
rambutnya dijentik angin lagi

hujan pun mengamuk liar.

A Samad Said mempersonifikasikan angin dan hujan dengan memberikan imej tangan kepada angin dan perasaan kepada hujan. Angin diberikan sifat manusia melalui perlakuan dijentik.

Penggunaan alegori turut dibincangkan dalam GBKPdKdS. Alegori sebagai gaya bahasa kiasan yang berbeza dengan gaya kiasan yang lain. Hal ini demikian kerana alegori menjadikan sesuatu karya sebagai lambang untuk menerangkan sesuatu yang lebih mendalam.

Selain membincangkan gaya bahasa kiasan, GBKPdKdS juga mengketengahkan spesifikasi gaya kiasan dari aspek pembinaan, penggunaan dan keberkesanan gaya bahasa kiasan dalam sajak, dan perbandingan gaya bahasa kiasan yang terdapat dalam genre sajak di Malaysia. Buku ini turut mengupas secara ilmiah tentang perkembangan seni penulisan tanah air yang khusus kepada penghasilan sajak. Buku ini juga memasukkan permasalahan yang berlaku ketika berlangsung HSM yang menyebabkan sajak-sajak dicipta hanya kerana untuk memenangi hadiah dan bukan sebagai satu wadah perjuangan untuk tatapan masyarakat.

GBKPdKdS amat menarik dan sesuai dimiliki dan dijadikan rujukan oleh pelbagai lapisan masyarakat yang menggemari kesusasteraan Melayu atau mereka yang berminat mendalami sastera Melayu, khususnya genre sajak, pelajar sekolah menengah, khususnya untuk mata pelajaran Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu (KOMSAS), pelajar institut pengajian tinggi, guru, pensyarah dan seumpamanya.

Siaran Dewan Bahasa, Ogos 2007

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Usually I do not learn post on blogs, but I would like to say that
this write-up very pressured me to check out and do so!
Your writing taste has been amazed me. Thanks, quite great post.


Review my homepage tao of badass

Tanpa Nama berkata...

Nice blog here! Also your web site loads up fast!
What web host are you using? Can I get your affiliate link to your
host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

my site :: cheap polo ralph lauren

Tanpa Nama berkata...

I'm really enjoying the design and layout of your website. It's a very easy on the eyes which makes
it much more pleasant for me to come here and visit more often.
Did you hire out a designer to create your theme?
Superb work!

Here is my webpage :: Cheap Oakley Sunglasses

Tanpa Nama berkata...

Thanks for any other informative site. Where else may I am getting that
kind of information written in such an ideal approach? I've a mission that I am just now operating on, and I've been at the glance out for
such information.

Have a look at my page; Sac Louis Vuitton

Tanpa Nama berkata...

great issues altogether, you just received a emblem new reader.
What would you suggest in regards to your post that you made a few days ago?
Any certain?

Here is my webpage: Sac Louis Vuitton Pas Cher