Selasa, 8 September 2009

Penulis dan Karya

Usaha melahirkan penulis, khususnya sajak, begitu rancak setelah penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka. Usaha ini disambut pula dengan keadaan pada masa itu - sajak menjadi madium membangkit semangat nasionalisme - yang berusaha memulihkan kemuliaan diri dan bangsa. Maka, ramai yang menyahut, khususnya daripada kalangan wartawan dan pendidik, menulis pelbagai genre kesusasteraan.
Dalam sistem pendidikan pula digerakkan ilmu kesusasteraan secara lebih mendalam dan sistematik. Universiti Malaya menjadi tonggak utama mengembang dan menggali khazanah kesusasteraan, selain DBP sendiri dan Utusan Melayu (M) Berhad. Kegiatan kesusasteraan menjadi antara bidang ilmu penting yang mempunyai permintaan ramai sehingga Universiti Nasional (Unas), Indonesia, datang membuka cawangan untuk rakyat Malaysia menyambung pelajaran dalam bidang berkenaan.
Pada masa itu, bidang kesusasteraan mempunyai khalayak paling ramai berbanding bidang ilmu lain. Hal ini menyebabkan ramai yang menceburkan diri dalam penulisan dan berhasrat menjadi penulis berjaya. Akhbar dan majalah memberi wadah yang baik menyediakan ruangan susastera, dari penyiaran karya kreatif hingga nonkreatif dan polemik. Aktiviti-aktiviti kesusasteraan juga mendapat sambutan yang memuaskan. Sudut Penulis di DBP sentiasa melimpah dengan kehadiran penulis, baik aktiviti itu dijalankan pada hari biasa, hari minggu mahupun sebelah malam.
Sudah menjadi syarat bahawa setiap penulis mesti mempunyai karya. Penulis yang berjaya pula bukan sekadar menghasilkan karya, malahan karyanya itu mesti mendapat siaran / penerbitan, memenangi hadiah / pengiktirafan dan terkumpul dalam bentuk buku persendirian.
Menyedari hal ini, maka ramai penulis yang berusaha memenuhinya, termasuk memiliki kumpulan karya persendirian. Impian ini direalisasikan oleh DBP, Utusan Melayu dan beberapa penerbit lain.
Bagi penulis yang berjaya dan mereka yang berkhidmat di DBP dan institusi pengajian tinggi, usaha memiliki buku karya sendiri tidak menghadapi masalah berbanding penulis di luar organisasi berkenaan. Bagi mengatasinya, mereka menerbitkan sendiri karya, sama ada secara bercetak mahupun stensilan.
Namun perkembangan masa telah menterbalikkan fungsi dan status yang dinikmati bidang kesusasteraan. Bidang kesusasteraan dan khalayaknya mulai mengecut akibat dasar kerajaan sendiri. Penerbitan karya kesusasteraan, khususnya kumpulan sajak, menjadi semakin kurang diminati.
Fenomena ini mulai terasa sekitar tahun 1990-an, sehingga timbul desakan agar DBP memberi perhatian menerbitkan karya, khususnya, karya-karya penulis muda. Desakan itu mendapat perhatian baik hingga DBP berjaya menerbitkan beberapa kumpulan sajak persendirian penulis muda.
Memang penulis tidak boleh berpuas hati setakat menghasilkan karya, menyiarkannya di akhbar atau majalah, dan memenangi hadiah sahaja.
Adalah diakui bahawa sepanjang tahun 1950-an hingga 1990-an, ramai penulis yang berjaya dilahirkan. Namun, ramai daripada kalangan mereka yang tidak memiliki naskah karya persendirian. Ketiadaan naskah persendirian ini menyebabkan mereka tidak dikenali oleh generasi dan karya-karya mereka terus terpendam dalam lipatan akhbar dan sejarah. Maka, dari sekian ramai penulis yang lahir pada tahun 1950-an hingga 1990-an, hanya segelintir sahaja yang dikenali dan dikaji.
Saya fikir sikap ini perlu diubah. Pada zaman teknologi maklumat ini, penulis bukan sahaja berkarya, menyiarkan karya, malahan perlu juga menerbitkan karya dalam bentuk buku-buku persendirian. Hal ini termasuk juga pada pengendali blog dan berkarya dalam blog. Mereka juga perlu mempunyai kumpulan karya bercetak. Memiliki karya pensendirian bercetak merupakan syarat pelengkap seseorang itu bergelar penulis berjaya.
Kita mempunyai nama-nama penulis penting seperti Wan A. Rafar, Willai Ah Jak, Mokhtar AK, Zainun Nasir, Rudi Mahmod, Ismail Ibrahim, Goh Teck, Thean Chye, Nur Desa, Rasanubari Asmaramah dan lain-lain, terus tenggelam daripada minda generasi baharu. Karya-karya mereka juga kurang mendapat perhatian pengkritik disebabkan kesukaran mendapatkan karya terkumpul.
Walau sepenting manapun penulis itu, dan sebesar manapun sumbangannya kepada kesusasteraan negara, jika karyanya tidak terkumpul, khususnya sajak, cerpen dan drama, maka penulis itu akan 'terlupa' generasi. Ini satu fenomena yang merugikan.
Justeru, penulis baharu harus menteladani hal ini agar diri memiliki karya persendirian bercetak dan beredar dalam masyarakat. Oleh itu, dalam abad 21 ini, penulis juga harus menjadi PRO dan penjual diri sendiri agar sumbangan dan budinya jadi lebih bermanfaat dan dimanfaatkan.
Penulis tanpa kumpulan karya persendirian bukan penulis yang berjaya. Ia hanya aksesori dalam perkembangan kesusasteraan. Hadirnya seperti embun, yang cantik untuk sebilangan waktu sahaja, hilang dan dilupakan pada waktu seterusnya. Bersamalah kita antitesis kenyataan ini.
Gurindam Ibarat
Profesor tanpa buku
ibarat ilmu tanpa guru
ilmu tanpa guru
ibarat pohon tanpa daun
pohon tanpa daun
ibarat lukisan tanpa warna
lukisan tanpa warna
ibarat usaha tanpa tujuan
usaha tanpa tujuan
ibarat orang kesesatan.

7 April 2003
Kumpulan Puisi Elipsis, DBP 2008

2 ulasan:

Rositah Ibrahim berkata...

Salam, bukan Asmaradana, sebetulnya Asmaramah.

NASSURY IBRAHIM berkata...

Terima kasih membetulkannya.