Ahad, 6 September 2009

Kesedaran Jiwa Membawa Nassury Menjadi Penulis

oleh Ahmad Hazemi Ramli
Nassury Ibrahim atau Maniyamin Ibrahim salah seorang penulis muda yang berbakat besar. Kemunculannya menjadi kebanggaan kepada Gapri (Gabungan Penyair Remaja Intan) dan kepada PELITA Sudut Dungun itu sendiri khasnya.

Kini beliau tinggal di Pasir Puteh, Kelantan.

Bila ditanya siapakah yang mendorong beliau menulis, Nassury menjawab: “Saya menulis atas kesedaran jiwa dan pemikiran saya. Tuhan mengerakkan hati saya mendekati seni itu.”

Awang Abdullah seorang penyair yang sedang menempa nama kini (pembimbing Gapri) telah memberi tunjuk ajar kepada beliau disertakan pengalaman yang ditimba semasa menjadi AJK Gapri dalam tahun 1983.

Kemudian minat menulis Nassury melonta-lonta dalam dirinya. Puisi beliau yang pertama berjudul 'Satu' tersiar di Aktual. Dari situlah minat menulisnya tumbuh bagai pohon yang rendang.

Beliau menulis puisi, rencana akademik dan sastera, cerpen dan skrip drama. Karya-karya beliau tersiar di Aktual, Berita Harian / Minggu, Mastika, Al-pIslam, Remaja, Watan, Mingguan Perdana, Jelita, Dewan Pelajar, Salina, Family, Dewan Siswa, Mingguan Malaysia, Mingguan Watan, Media dan lain-lain.

Dalam bidang teater dan pementasan drama, Nassury juga tidak ketinggalan. Beliau pernah membuat pementasan teater di UKM (1984), Kuala Terengganu dan sekitar Kelantan. Pementasan drama itu di bawah seksi drama Puspa (Persatuan Penulis-Penulis Pasir Puteh).

Salah seorang pemenang hadiah utama iaitu Hadiah Sastera Utusan-Publik Bank baru-baru ini dengan sajak berjudul 'Dendam'. Syabas kita ucapkan padanya.

Akhir sekali, Nassury memberi pesan dengan dengan kata falsafahnya: “Kekayaan saudagar ialah pundi-pundi emasnya, tetapi kekayaan penulis dengan kertas-kertasnya dan pengungkapan imaginasinya yang indah dan asyik.”

Siaran: Majalah Salina Bil. 130, April, 1986.

Tiada ulasan: