Selasa, 1 September 2009

Sisipan Galeri 1

Akhbar Utusan Malaysia bertarikh 31 Ogos 2009 menerbitkan edisi khas sempena sambutan Hari Kebangsaan Ke-52, berjudul Galeri 1. Saya teruja menatap kandungannya kerana, bukan sahaja berwarna-warni, disiarkan sumbangan rakyat Malaysia, generasi baharu, dalam bidang masing-masing.
Sebelum ini telah saya tulis betapa perlu ada usaha mengenang jasa para pemimpin sebagai mengukuhkan rasa kecintaan rakyat terhadap negaranya. Penerbitan Galeri 1 itu merupakan salah satu usaha yang dapat dilakukan sebagai bukti menghargai jasa sumbangan ahli masyarakat kepada masyarakatnya.
Lebih teruja apabila melihat wajah kawan-kawan turut tersiar dengan halaman khusus yang menarik. Tahniah kepada Mohd Zizee Setapa dengan sajaknya berjudul 'Menyelusuri Album Wangsa', Prof. Madya Dr. Lim Swee Tin (Amanat Negarawan Terbilang), Raja Rajeswari Seetha Raman (Ini Pohon Satu Malaysia) dan Ana Balqis (Bengkel Merdeka?) dalam ruangan Suara Puitis. Sajak-sajak mereka juga menarik dan memikat.
Menatapnya, saya rasa cemburu. Saya pasti, sesiapa sahaja turut rasa cemburu dan terangsang untuk berusaha agar mencapai kejayaan yang dicapai oleh tiga orang penulis ini.
Pada fikiran saya, usaha Utusan Melayu (M) Berhad menerbitkan Galeri 1 ini boleh diteladani oleh mana-mana penerbit media cetak lain dan diperluaskan dalam pelbagai bidang.

Tiada ulasan: