Isnin, 28 September 2009

Matinya Seorang Calon Penyair

Sutung Umar RS bergambar kenangan dengan peserta bengkel penulisan

Sajak 'Keris Atau Seorang Raja Purba' saya hantar untuk bengkel Kursus Penulisan Puisi anjuran Pelita bertempat di Pejabat Pelita, Jalan Tok Lam, Kuala Terengganu pada 1 – 3 Mei 1986. Kursus ini dibimbing oleh Sutung Umar RS. Dalam bengkel itu, Sutung Umar RS membedah setiap sajak, termasuk sajak saya itu. Beliau memuji sajak berkenaan dan seringkali menjadikannya contoh sepanjang bengkel tersebut.

Sajak itu kemudiannya diterbitkan dalam antologi Warna Kemesraan oleh Pelita pada tahun 1986 diselenggarakqan oleh Sharif Putera dan Moharani Tanusi. Sajak asal (sewaktu dibengkelkan) punya perulangan baris akhir, 'sepi dan terasing,' sebagaimana tercatat dalam antologi Di Luar Bingkai Diri di bawah nama Zeniri Erwan. Saya tidak tahu dan tidak pernah bertanya akan sebab pengulangan baris akhir, 'sepi dan terasing, digugurkan dalam antologi Warna Kemesraan.

Semasa menghadiri Perhimpunan Penyair Muda di Padang Merbok pada akhir tahun 1987, saya telah diberitahu oleh Sabariah Nor Salleh, salah seorang peserta bengkel, bahawa sajak saya itu diterbitkan dalam antologi Di Luar Bingkai Diri di bawah nama Zeniri Erwan. Hal ini diberitahu oleh rakan-rakan kepada Wanazuhar (salah seorang penyelenggara antologi berkenaan). Memang saya tidak perasan nama itu. Setelah dibelek pada bahagian biodata pengarang, rupa-rupanya beliau juga merupakan antara perserta bengkel berkenaan. Namun sajaknya tidak terpilih untuk antologi Warna Kemesraan.

Kebetulan pada hari kedua / ketiga perhimpunan tersebut, Pyanhabib dijemput mendeklamasi sajak di UKM. Saya pergi bersama Pyanhabib, Aziz Mohd Noor, Mustaffa Jusuh dan beberapa orang rakan menaiki kereta Wanazuhar. Semasa di UKM, saya telah dipanggil oleh Zeniri Erwan. Beliau memberi alasan lisan dan bertulis akan 'tragedi' itu. Saya akur dan mengingatkan agar dia terus menulis.
Saya tidak tahu, siapakah yang memberitahu Zeniri Erwan akan 'tragedi ciplakan' dan kehadiran saya ke UKM.

Apabila pulang ke Tanjong Malim, saya menulis surat memberitahu Sutung Umar RS bahawa sajak saya itu telah 'dicuri' dan diterbitkan dalam antologi berkenaan. Saya turut menghantar sajak berkenaan kepada Sutung Umar RS, untuk memudahkan beliau mengingatinya.
Tidak berapa lama, tersiar kritikan terhadap sajak berkenaan yang ditulis oleh Muhamad Yusoff. Walaupun saya tidak kenal, tidak cam akan Muhamad Yusuf, saya amat berterima kasih atas kesudian beliau cuba menjawab akan pengarang yang sebenar.

Sajak itu telah disiarkan oleh Sutung Umar RS dalam majalah Dewan Sastera bulan Mei 1989 Menurut Sutung Umar RS, ada pembaca menelefon memberitahu bahawa saya telah menciplak sajak itu dari antologi Di Luar Bingkai Diri. Sutung Umar RS memberitahu bahawa sayalah pengarang sebenar sajak itu.

Walaupun isu ini kecil dan bersifat peribadi, namun moralnya sangat besar untuk diambil iktibar, khusus kalangan calon penulis. Meski setiap minggu, setiap bulan dan setiap tahun lahir sajak, tindakan memplagiatkannya, walaupun dalam peratus plagiat yang kecil, tetap dapat dikesan.

Dan, walaupun saya tidak sedih dan tidak marah pada Zeniri Erwan, peristiwa itu (pada fikiran saya) menyebabkan beliau terus tidak menulis. Hal ini, pada fikiran saya, amat sedih kerana telah saya nasihat agar terus menulis. 'Kematiannya' amat merugikan.


PLAGIAT
(Kepada Calon Penyair)

Nikmatnya adalah derita
sepedih rasa di tanah diri
jangan kau biar
serigala nafsu
menerjah menerkam
merobek cinta murnimu.
28 September 2009

10 ulasan:

NASSURY IBRAHIM berkata...

Kepada Rahimidin,
Pertanyaan demo dalam SMS. jawabnya "Ya."

abuyon berkata...

salam pak,

Wah barangkalis saya pun ada
menciplak di mana-mana

Adakah namanya menciplak bilamana
karya besar yang sering kita baca, berulang-ulang, kita terpengaruh dengannya bila mencipta sajak
atau lainnya

dahirisaini berkata...

awal penglibatan saya dlm penulisan sememang plagiat secara 'terpengaruh' memang berlaku, namun selepas itu setelah saya tak melakukannya lagi, malah ada penulis lain pula yg 'terpengaruh' plagiat pula karya saya hehehe tapi saya cukup memahami situasi penulis baru begitu.

NASSURY IBRAHIM berkata...

Memang ada terpengaruh terutama dengan karya penulis kita minati. Kita boleh meniru gaya dan elak sama sekali mengambil ungkapan hingga melebihi 20%, dan jangan ambil langsung (kecuali dinyatakan) ungkapan popularnya. Lebih baik cipta. Misalnya, Ke Makam Bonda, boleh ubah Ke Makam Cinta. Ungkapan seterusnya, jangan lagi ada persamaan dengan sajak Ke Makam Bonda.

abuyon berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
abuyon berkata...

kalau begitu, saya akan poskan satu sajak saya yang terpengaruh dengan sajak Usman Awang, Konfrontasi di blog http://hijau-tinta.blogspot.com

Komentarnya nanti di buat sini ya. Boleh ke pak Nassury.

N Faizal Ghazali berkata...

Salam pak, anakanda baru berjinak menulis puisi.. mohon komentar dan lawat blog saya. terima kasih.

NASSURY IBRAHIM berkata...

insya Allah

abuyon berkata...

salam pak,

Sudah saya poskan sajaknya
yang bertajuk Hitam Dari
Matamu

ZULKIFLI BIN MOHAMED berkata...

Salam saudara Nassury,

"saya mohon saudara melihat laman saya di http://kotapuisi.blogspot.com"

"saya juga belajar menulis puisi (entah ianya boleh dianggap puisi),
jika sudi mohon berikan jalan dan komentar ke atas puisi-puisi tersebut",

"terima kasih".