Khamis, 10 September 2009

Menimba Laut Pencatat Sejarah dan Jasa Kejayaan IPSI Dikenang

oleh Mohammad Fuad Marzuki
Antara beberapa penyair muda berbakat besar, Nassury Ibrahim berjaya mencipta puisi-puisi yang menyusur rentetan hidupnya umpama menulis diari daripada peristiwa-peristiwa yang dilaluinya.
Antologi puisi Menimba Laut (DBP, 1996) terkandung elemen-elemen yang menceritakan tentang tempat di mana beliau pernah berlindung demi meraih secangkir ilmu yang telah menentukan hala tuju hidupnya kini.
IPSI (Institut Perguruan Sultan Idris) gah pada nama dan rupa seolah-olah telah bersemadi dalam hati dan perasaan Nassury. Ini dapat dilihat daripada 61 puisi dalam Menimba Laut, empat daripadanya adalah berkisar tentang IPSI dan enam puisi lain tercipta di Tanjong Malim, tempat IPSI bermukim.
Rasa cinta dan megah terhadap instiut 'Ibu Kandung' itu jelas dilihat dalam 'Ini SITC' (halaman 24) apabila beliau cuba memperkenalkan SITC (IPSI) dari sudut fizikal dan nilai.
Ini SITC: bangunan suluh budiman
asrama panjang, surau dan
rumah British. Melayu hidup di sini.
di sini: Za'ba, Ibrahim, Masuri S.N. Berdiri
di sini British tergigit lidah sendiri.

Walaupun puisi ini pendek dan ringkas, tetapi intipatinya sudah cukup menggambarkan rupa wajah IPSI dan Nassury ternyata megah dengan peranan IPSI memperjuangkan kemerdekaan negara melalui bekas-bekas pelajar di samping mendaulatkan ilmu.

Sebagai seorang pendidik yang pernah menaungi bumbung IPSI, Nassury juga cuba meletakkan harapan yang tinggi terhadap institut tersebut supaya terus unggul kerana telah tercatat dalam lipatan sejarah akan jasa dan budi IPSI dalam menghasilkan insan berani.

'Poskad dari IPSI' (halaman 20) menceritakan segala-galanya.

Kukirim kepadamu duniaku yang tua
beberapa baris kata dan peristiwa dalam warna-warni
semoga ia akan menjadikanmu seorang lelaki berani
kerana yang aku rindu adalah
kehidupan tanpa kesal

Tiga frasa yang memberi roh kepada puisi ini ialah, 'duniaku yang tua, 'peristiwa dalam warna-warni,' dan 'menjadikanmu seorang lelaki berani.' Frasa 'duniaku yang tua' menggambarkan betapa penulis memiliki sebuah yang mantap dan unggul. Dunia yang dimaksudkan ialah IPSI.

Dalam dunia yang tua inilah penulis mengalami pahit manis pengalaman hidup melalui peristiwa yang berwarna-warni. Dan, pastinya segala yang diharungi dapat mendewasakan seseorang serta membina sifat berani dalam menghadapi apa jua rintangan hidup.

Ternyata, Nassury tidak lupa menyusuri kisah silam IPSI melalui 'Menyusur Alur Sejarah Sungai IPSI' (halaman 26).

Menyusur
alur sejarah
sungaqi IPSI
ada arus
menikam tebing
di dasar
dan permukaan
ada arus
menerjah
batu-batu
menuntut
tenang
dan lurus
perjalanan

IPSI digambarkan sebagai sebatang sungai yang mengalir ke kuala dan alirnya terpaksa meredah pelbagai dugaan dan cubaan.

Seterusnya, dinyatakan bahawa setiap warga IPSI adalah sebahagian daripada roh dan tubuh institusi tersebut dan Nassury turut sama merasakan dirinya sama-sama dalam perjuangan menuju ke puncak. Ini dinyatakan dalam rangkap terakhir puisi tersebut.

Menyusur
alur sejarah
sungai IPSI
aku tiba-tiba
berasa
tidak ingin
pulang
pun hidup
di tenang kuala

sebagai seorang anak kampung yang merantau jauh untuk menuntut ilmu di IPSI, kekadang suasana di kampus telah mengimbau ingatan Nassury ke kampung halaman seperti dalam 'IPSI, Seorang Aku dan Warna Tembaga' (halaman 28).

Warna tembaga
menghembus lembut
nafas angin
saat itu
aku jadi ingat
getaran suara
Bukit Besi
desis penyu
dan ringkikan
hutan Sekayu
aku jadi ingat
saat itu
sederet lembu
mencari
pintu kandang
dan pucuk kayu
yang kugetus
melengkap
hidangan malam

Suasana senja di IPSI dengan warna mentari semerah tembaga diiringi sepoi bayu dingin dikatakan sama seperti suasana tenang desanya di kaki Bukit Besi. Selain itu, penulis juga mengimbau ingatannya kepada kekalutan lembu-lembu pulang ke kandang pada waktu senja dan Nassury juga setiap hari mengutip daun-daun kayu dan rumput-rumput untuk diberikan kepada lembu-lembunya di kandang.

Nassury juga terkenal sebagai seorang yang peka terhadap keadaan sekeliling. Sepanjang beliau di Tanjong Malim, pemerhatiannya tidak sahaja tertumpu di sekitar IPSI sahaja, malah apa sahaja yang dilihat di luar kampus turut menjadi sumber idea.

Sajak 'Pak Harun Biola' (halaman 34) menceritakan bagaimana kehidupan harian seorang tua yang sering mengungsi pekan Tanjong Malim untuk menjual petai dan jering sambil menggesek biola sebagai daya penarik.

Pak Harun Biola

Pak Harun (khabarnya sudah meninggal dunia) sememangnya wujud dan segala gerak-lakunya diceritakan semula oleh Nassury.
G
urauannya berkumandang
ke dalam riuh lalulintas
tiba-tiba terdiam
menikmati mahirnya
seperti aku yang terpanggil
oleh alunan biolanya
datang membasuh
kuning jiwa

Walaupun gesekan biola Pak Harun hanyalah untuk menarik pelanggan, tetapi pada setiap melodi dan irama asli yang dimainkan benar-benar membuatkan pengunjung terpesona dengan kelunakan lagu-lagu tradisional Melayu seolah-olah menyedarkan sesiapa sahaja betapa kita anak Timur yang memiliki adat yang halus, lembut dan bersusila.

Sebagai seorang yang terdidik dengan ilmu-ilmu bahasa dan sastera Melayu, Nassury tidak lupa kepada tokoh pejuang bahasa. Puisi 'Za'ba' yang dihasilkan di IPSI menceritakan siapa Pendeta Za'ba (halaman 31).

Bak pelita
Za'ba menyala
menerangi kami
bak suara
Za'ba berkata
di lidah kami.

Za'ba dikatakan pelita yang menjadi pencetus kepada gerakan mendaulatkan bahasa Melayu. Segala tafsiran dan idea Za'ba telah menjadi asas kepada teori-teori bahasa zaman ini. Puisi ini sudah tentu mempunyai kaitan dengan kewujudan Pejabat Karang-Mengarang di kampus IPSI yang menjadi pusat perkembangan bahasa Melayu terulung pada zaman Za'ba.

Menyorot kembali puisi-puisi IPSI dalam antologi Menimba Laut, jelas menunjukkan bahawa Nassury Ibrahim benar-benar seorang 'anak kandung' kepada 'Ibu Kangung Suluh Budiman' dan jasa IPSI amat sukar dilupakannya kerana di kampus itulah Nassury mempertajamkan bakatnya berpuisi yang sememangnya sudah sedia bertapak dalam dirinya.
Siaran Mingguan Malaysia 16 Mac 1997.

4 ulasan:

saleeh rahamad berkata...

al-Fatihah untuk arwah Fuad, bekas pelajar saya yang menghiburkan semasa hayatnya.

NASSURY IBRAHIM berkata...

Sudin selalu tidur atas perutnya. Dia penulis dan kartunis juga.

ummu berkata...

Salam Tuan
bolehkah saya copy paste entry tuan yang ini?TQ

Irfanuddin Uqail berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.