Sabtu, 26 September 2009

'Keris atau Seorang Raja Purba' Seratus Peratus Plagiat?


Oleh Muhamad Yusoff
Masalah plagiat, menceduk atau menciplak di dalam bidang penulisan kreatif di kalangan penulis, terutama para penulis baru tidakn pernah selesai. Perbuatan yang memalukan itu sentiasa saja berlaku, walaupun orang-orang yang terlibat dalam kerjaya berkenaan rata-rata terdiri daripada akademis atau mereka yang mempunyai martabat ilmu yang tinggi.
Padal hal perbuatan yang tersebut, malah setaraf dengan dosa mencuri itu sebenarnya suatu perlakuan yang memalukan ramai orang dan banyak pihak, tetapi kenapa hal-hal yang serupa selalu saja terjadi, sama ada secara sedar atau sebaliknya.
Kes plagiat terbaru yang dapat dikesan di dalam perkembangan dunia penulisan kreatif setakat ini ialah ke atas sebuah sajak yang berjudul 'Keris Atau Seorang Raja Purba' oleh Zeniri Erwan, satu nama paling baru dan belum pernah dikenali. Sajak 'Keris Atau Seorang Raja Purba' terdapat di dalam kumpulan sajak Di Luar Bingkai Diri hasil usaha sama Nawawee Mohammad, Wanyuyee dan Wanrazuhar dan diterbitkan oleh Grupemuisi, Universiti Kebangsaan Malaysia, pada tahun 1987.
Kumpulan sajak ini juga dilancarkan oleh Drs. Sulaiman Mohammad di universiti itu pada 20 Disember tahun lalu.
Apa yang dikesalkan, seluruh isi sajak ini adalah sama dengan sajak yang berjudul sama karya Nassury Ibrahim yang terdapat dalam kumpulan sajak Warna Kemesraan (hal. 51) iaitu sebuah kumpulan sajak terbitan Pelita (1986) yang diselenggarakan oleh Sharif Putra dan Moharani Tanusi.
Perhatikan susunan sajak 'Keris Atau Seorang Raja Purba' Nassury Ibrahim di dalam Warna Kemesraan.
Di bilik kaca
sebuah rumah
akhirnya
kutemui kau
diam
tanpa istana tercinta
tanpa rakyat jelata
akhirnya
dalam bilik kaca
seorang raja purba
sepi dan terasing
Manakala sajak Zeniri Erwan pula (hal. 119).
Di bilik kaca
sebuah rumah
akhirnya
kutemui kau
diam
tanpa istana tercinta
tanpa rakyat jelata
akhirnya
dalam bilik kaca
seorang raja purba
sepi dan terasing
sepi dan terasing
Kedua-dua buah sajak itu mempunyai persamaan seratus-peratus dari semua bentuk dan juga struktur ayat, kecuali ciptaan Zeniri Erwan dengan mengulangi baris terakhir 'sepi dan terasing' menjadi dua belas baris semuanya.
Untuk kita mengakui kedua-dua penulis ini orang yang sama adalah mustahil apabila pada halaman 132 hingga 134 Di Luar Bingkai Diri menyenaraikan biodata penulis. Pada halaman ini Zeniri Erwan diperkenalkan sebagai nama samaran kepada Muhammad Ramli Haji Nuh, iaitu seorang mahasiswa tahun pertama UKM bagi sesi 1986/1987 dan beralamat tetap: 332, Kampung Wakaf Mesira, Tepuh, Kuala Terengganu.
Maka tidak syak lagi mereka berdua adalah penulis yang berlainan. Malah tidak syak lagi, Zeniri Erwanlah yang memplagiat sajak Nassury Ibrahim, lantaran dari segi tarikh penyiarannya, sajak Nassury setahun mendahului sajak karya Zeniri Erwan.
Oleh kerana kebenaran sudah ternyata, diharapkan orang-orang yang bertanggungjawab di dalam aktiviti penyusunan buku sedemikian haruslah lebih berhati-hati lagi supaya hal-hal yang tidak bertanggungjawab seumpama itu tidak berulang.
Untuk menghapuskan sekali gus mungkin suatu hal yang mustahil, kerana para pengkaji sastera juga seperti lain-lain golongan, mereka kadangkali mungkin terlupa mana-mana karya yang pernah dibaca sebelum usaha pengumpulan itu dilakukan.
Malah apa yang berlaku adalah di luar kesengajaan, tetapi para penulis sajalah harus ditanam dengan sikap bertanggungjawab dan konsep moral dalam pengkaryaan kreatif ini. Tanpa tanggungjawab para penulis, terutama golongan yang baru hendak mengenali sastera, mustahil hal-hal begini sukar dihapuskan.
Siaran: Mingguan Malaysia / Pancaindera, 22 Mei 1988.

6 ulasan:

ekspresi berkata...

salam tuan,
jika ada kuasa, kita saman sahaja!

saleeh rahamad berkata...

tak payah nak huang duit saman oran. sapa nak bayar duit peguam? duit honorarium sajak pun tak dapat sesen. abang arif ni asyik nak nyaman je kerojenya.

NASSURY IBRAHIM berkata...

Pendedahan ini untuk peringatan dan teladan kepada calon penulis.

Tanpa Nama berkata...

semoga dia menerima balasan sewajarnya,

zizie ali berkata...

baguslah kalau ustaz tu dah minta maaf. kira dah taubatlah tu.

NASSURY IBRAHIM berkata...

Walaupun sajak (karya sastera) dipandang rendah, namun moralnya tinggi. Dan, penulis lahir bukan dalam setahun dua setelah berkarya.