Khamis, 17 September 2009

1 Malaysia + Hari Kebangsaan = ?

DS Najib Tun Abdul Razak memperkenalkan program 1 Malaysia sebagai idealisme dan wawasan kepimpinannya sebagai Perdana Menteri Malaysia. Menurut beliau, matlamat 1 Malaysia ialah untuk mengekalkan dan meningkatkan perpaduan di dalam kepelbagaian entiti Malaysia yang selama ini menjadi kekuatan Malaysia. Diharapkan kekuatan ini akan terus kekal di Malaysia sebagai bekalan terbaik negara mencapai kejayaan pada masa akan datang. Rakyat Malaysia diajak bersama-sama berganding bahu membangun Malaysia.

Walaupun DS Najib tidak menyatakan secara jelas, siapakah orang yang diajak untuk berganding bahu memajukan Malaysia, namun kita dapat memahami melalui ungkapan 'mengekalkan dan meningkatkan perpaduan di dalam kepelbagaian.'

Hal ini adalah wajar. Sebagai rakyat bagi satu negara, kita bertanggungjawab memajukan negara tanpa mengira ideologi diri dan sasaran diri.

Namun, apakah konsep 1 Malaysia ini dihayati oleh semua rakyat, lebih-lebih lagi, oleh para penggerak dan pengasasnya, DS Najib. Memang hasrat dan harapan meralisasikan 1 Malaysia jelas ditetapkan. Rakyat bawahan juga bersemangat mencapainya. Kesepakatan ini jelas melalui aktiviti-aktiviti kemasyarakatan yang dijalankan di setiap negeri, daerah dan kampung. Pihak media juga berusaha mendekatkan lagi hati masyarakat dengan hasrat 1 Malaysia.

Walau bagaimanapun, saya melihat, dalam acara-acara rasmi besar kerajaan persekutuan seakan terlupa melibatkan semua rakyat tanpa mengira ideologi, sebagaimana diamalkan oleh rakyat bawahan. Dalam program rasmi kerajaan persekutuan di negeri-negeri di bawah pemerintahan Pakatan Pembangkang tidak dijemput wakil kerajaan negeri bersama meraikannya. Contoh yang jelas ialah perayaan menyambut Hari Kebangsaan ke 52 di Dataran Parlimen, baru-baru ini.

Bagi rakyat Malaysia, Hari Kebangsaan merupakan lambang kemerdekaan, kejatidiran, kebebasan, kedaulatan, kemuliaan yang bergerak atas landasan cita rasa sebenar bangsa dalam sebuah negara. Ia menjadi lambang dan sepatutnya menjadi kesatuan, perpaduan, kerjasama rakyat dan pemimpin yang pelbagai lapisan dan ideologi. Sepatutnya, sambutan perayaan Hari Kebangsaan adalah pentas tempat tidak mengenal bangsa dan ideologi. Ia adalah hak milik bersama dan kebanggaan bersama tanpa ada sebarang perbezaan. Ia adalah pentas 1 Malaysia yang rakyatnya melupakan ideologi, tetapi merai kejayaan sebagai negara berdaulat dan bermartabat.

Namun, apa yang terjadi dalam perayaan sambutan ke 52 tahun kemerdekaan. Saya perhatikan tidak ada seorang pun wakil dari partai di luar Barisan Nasional berdiri di pentas bersama-sama Perdana Menteri dan menteri menyambut perayaan kemerdekaan tersebut. Adakah mereka tidak diajak untuk turut sama menyambut perayaan yang dibanggakan itu? Atau, mereka memang diajak tetapi tidak menghadirinya.

Daripada sambutan acara rasmi besar negara itu, memperlihatkan bahawa pihak pemimpin, baik dari pakatan Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat, masih rapuh ikatan perpaduan. Jiwa mereka masih tidak bersatu dan tidak mahu bersatu, sedangkan mulut mereka sering mengajak menyeru rakyat agar bersatu dan melupakan ideologi.

Kalau kesilapan ini tidak diperbaiki, maka konsep 1 Malaysia akan menjadi dan dianggap sebagai retorik pemimpin Barisan Nasional sahaja. Ia tidak perlu disambut dan dihayati oleh lapisan masyarakat dari pelbagai ideologi lain. Persepsi ini amat tidak bagus untuk Malaysia, apalagi dalam keadaan sekarang dan perlu diterbalikkan.

Seingat saya, dalam majlis sambutan Hari Kebangsaan, tidak pernah ada pemimpin pembangkang turut sama meraikannya. Dan, setahu saya, hanya sekali dua sahaja partai pembangkang turut mengadakan acara merai Hari Kebangsaan. Sambutan berasingan oleh dua pihak tersebut menggambarkan bahawa memang pemimpin politik tidak bersatu, dan negara ini ada dua nahkoda. Setiap nahkoda itu pula melakukan hal masing-masing.
Seharusnya
Seharusnya ia
1 kata 1 rasa
1 hasrat 1 dapat
1 nada 1 suara
1 warna 1 wajah
di mana-mana
di mana-mana
1 Malaysia 1 rakyat
17 September 2009

3 ulasan:

Rositah Ibrahim berkata...

Selamat Hari Raya. Maaf andai ada tersilap tulis dalam ruangan anda. Terima kasih untuk buku.

Mat Amin berkata...

Salam dan Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat moderator nassury sekeluarga dan kepada pembaca blog ini. Maaf Zahir Batin di atas segala keterlanjuran.

Semoga semuanya diberkati Allah Taala.

Yang Ikhlas
Mat Amin
KINI DAN SILAM http://matamin02.blogspot.com

NASSURY IBRAHIM berkata...

Salam persahabatan kepada Mat Amin. Beberapa kali saya ke rumah anda tetapi tidak berjaya.