Rabu, 19 Mei 2010

Adab Semasa di Meja Makan

Lazimnya, selepas sesuatu perayaan akan ada jemputan ke rumah terbuka. Atau, jemputan ke rumah terbuka sebagai tanda kesyukuran kerana mendapat anugerah atau dinaikkan pangkat. Atau, jemputan ke majlis-majlis jamuan tahunan atau majlis kenduri khawin. Sama ada majlis itu bersifat rasmi atau semi rasmi, adalah penting seseorang menjaga etika ketika meraikannya kerana ia melambangkan personaliti seseorang. Terdapat beberapa panduan tatasusila ketika berada di rumah terbuka, khususnya ketika di meja makan.  


1.        Elakkan membelek peralatan yang disediakan walaupun ia menarik dan mengkagumkan.

2.        Jangan bercakap ketika mulut penuh makanan. Elakkan  daripada menyuap makanan terlalu banyak sehingga sukar menguyah.

3.        Jangan lap camca atau garpu dengan kain napkin melainkan kekotorannya jelas kelihatan. Perbuatan itu dianggap menghina tuan rumah.

4.        Jangan bising ketika makan, guna camca, garpu atau membunyikan hirupan sup.

5.        Jika tersuap makanan panas, teguk air sejuk  perlahan-lahan. Jangan meluahkan makanan dalam mutut kerana ia boleh menyebabkan orang lain hilang selera dan tidak selesa.

6.        Jika tergigit sesuatu yang tidak boleh dimakan, jangan luahkan terus ke pinggan. Secara diam-diam, keluarkan benda itu dan letakkan di tepi makanan dalam pinggan anda.

7.        Elakkan daripada sendawa. Jika tidak sengaja, tutup mulut dengan napkin dan ucapkan perkataan “maaf” kepada tetamu semeja.

8.        Jangan gopoh dan menumpahkan makanan ketika mengambil, menyuap atau menelannya. 

9.        Jangan ambil makanan berlebihan, atau menyebabkan makanan tidak mencukupi atau membazir. Ambil sedikit sahaja makanan dan boleh berulang kali.

10.    Sekiranya  tuan rumah menghulurkan makanan kurang digemari, katakan “terima kasih” tanda anda menolaknya.

11.    Jangan sekali-kali mencungkil gigi, mengorek telinga atau hidung di depan tetamu.

12.    Kacau Kopi atau teh pelahan-lahan dan senyap.

13.    Elakkan menuang minuman panas dalam piring dan menghirupnya.

14.    Jangan merokok di meja makan, melainkan mendapat  persetujuan semua tetamu.

15.    Beri pujian jika makanan sedap dan ucapkan “terima kasih” kepada tuan rumah.

16.    Sekiranya ingin meninggalkan meja sama ada mahu ke tandas atau menerima panggilan, minta diri secara sopan daripada teman semeja.


Panduan menggunakan napkin

17.    Letakkan napkin di atas pangku. Jangan selit napkin pada tali pinggang atau tali leher. Napkin bertujuan mengelakkan makanan daripada terjatuh dan mengotorkan baju anda.

18.    Guna napkin untuk mengesat mulut dan menutup mulut ketika membuang sisa di celah gigi.

19.    Jika kain napkin jatuh, jangan mengambilnya. Minta bantuan daripada pelayan.

20.    Jika meninggalkan tempat duduk sementara waktu, letakkan napkin di atas kerusi. Sekiranya anda meletakkan napkin di atas meja, pelayan akan mengemas tempat duduk anda kerana ia menandakan anda sudah selesai makan dan tidak akan duduk di situ lagi.

21.    Apabila selesai makan, letakkan napkin di atas meja tanpa menggubahnya semula ke bentuk asal.

2 ulasan:

abuyon berkata...

salam cikgu,

Tulislah sekali adab makan
sunnah Nabi :)

ke guane cikgu

NASSURY IBRAHIM berkata...

Ya, ya. tapi saya tak jumpa cari ayat