Ahad, 3 Januari 2010

Naik Bas ke Terengganu

Letih. Pagi-pagi lagi, selepas Subuh, aku, isteri, anak nombor 1, 2 dan 6 dah keluar rumah, menuju ke Besut. Sebenarnya, sambil hantar anak nombor 1 ke SM Teknik Bachok. Aku pula terus ke Terengganu, berseorang diri.

Dari Kuala Besut aku naik bas S.P. Bumi ke Kuala Terengganu. Pukul 8.30 pagi dan sampai pukul 11.30 pagi. Tambang bas RM10. 80. Dari KT aku naik bas Himda pukul 11.30 pagi ke Dungun dan sampai pukul 1.30 tgh. Tambang RM6.00.

Tujuannya, mencari buku lama untuk kedaibukumaya.blogspot.com. Cari-cari-cari, apabila dijumlahkan, wah, RM500. 00 lebih.Maka, berserekel-berserekollah aku naik bas, macam para isteri balik dari pasar.

Teukenya kedekut, beri sikit saja diskaun. Tapi, harganya masih murah berbanding harga buku terpakai di Chorostar, Pinang (Tak tahu eja). Mamak tu lagi kedekut.

Perjalanan balik pula, aku terpaksa naik bas Himda, pukul 6.30 ptg,  ke Permaisuri kerana bas ke Kuala Besut atau Jertih sudah berlepas. Pukul 8. 30 mlm baru sampai. Tambang RM4.00. Aku telefon isteri, mohon datang ambil. Kesian isteri. Jauh juga dari PC ke Permaisuri. Kami singgah makan tomyam + nasi putih (isteri) dan nasi + sup campur + telur dadar (aku) di Kandis. Minum air suam. Harganya RM11. 00.

Pukul 12.30 mlm baru sampai di rumah.

Dalam perjalanan pulang, isteri beritahu harga barang sudah naik. Diam-diam saja. Musibah daripada kenaikan harga gula semalam. Anehnya, harga gula naik 20 sen, roti gardenia naik 30 sen. Tiket bas belum naik lagi.

Aku buka tirai tahun baru bagi perjalanan jauh dengan menaiki bas. Tahun lepas pun aku naik bas, dari PC - KB - PP - Jertih - KT. kerana urusan menjalankan tugas kerajaan. Majikan amal sikap jimat-cermat. Kami sering kongsi kereta. Ada kalanya sampai 4 orang sebuah kereta. Aku ambil keputusan kongsi bas. Baru jimat betul. Berserekel-berserekol naik bas dengan bag pakaian, bag komputer dan dokumen.

Sesekali aku terhina diri: Dah jadi pensyarah pun kena kongsi kereta. Padahal pergi buat kerja resmi. Apa boleh buat, itu je standardnya.

Sebenarnya, aku suka naik bas. Aku dapat lihat pelbagai pemandangan sambil berkhayal. Sesekali tidur. Setakat ini aku telah kumpul banyak tiket Bas Hentian, pelbagai syarikat di Terengganu, Kedah, Perak, Selangor, N9, Pahang. Aku tidak ada tiket Bas Hentian syarakat bas di Kelantan kerana syarikat guna tiket kertas gulung seperti bil beli barang di pasar raya.

Aku bercadang nak buat kajian penggunaan bahasanya. Aku menyuarakan hasrat itu kepada beberapa teman, tetapi mereka kurang setuju kerana tiada kepentingan. Aku balas, itulah gambaran penggunaan bahasa dalam masyarakat / korporat.  Aku percaya, kalau berhasil, suatu masa nanti, kajian aku itu akan jadi rujukan penting.

3 ulasan:

cahaya malam berkata...

salam..

gula naik harga,
PM minta kita turunkan pengambilan gula.

*katanya,
rakyat lebih sihat dan cergas.

Inilah peminpin 1 Malaysia yang 'Sejati'!
heee..
;)

wassalam..

NASSURY IBRAHIM berkata...

Sepatutnya PM kata, 'jangan ambil gula langsung.' Orang Kelantan, tiada gula macam tiada duit. Masalah.

Tanpa Nama berkata...

Kat mana ada jual buku 2nd hand di kuala terengganu?