Khamis, 1 Oktober 2009

Buku Rekod Mengajar Pertama

Buku Rekod Mengajar (BRM) merupakan buku catatan rasmi kerja harian guru. Setiap guru mesti mempunyai BRM dan lengkap bertulis. BRM menjadi petanda aras guru melaksanakan tanggungjawab sebagai guru.
Gambar di atas merupakan BRM aku yang pertama. Yang kedua dan seterusnya tiada dalam simpanan. Buku ini dihasilkan ketika aku menjalani latihan praktikum, sebagai memenuhi syarat untuk mendapatkan Sijil Perguruan Asas dari Institut Perguruan Sultan Idris (IPSI).
Aku memasuki IPSI pada Julai 1987 dan tamat pada November 1989, iaitu selama 2 ½ tahun. Dua tahun belajar di IPSI, manala ½ tahun menjalani praktikum di SM Kalumpang, Kuala Kubu Baru, Selangor. Aku menjalani praktikum mulai 07 Ogos 1989 hingga 20 Oktober 1989. Sekolah ini ada tiga bangunan sahaja. Dua bangunan kelas (dua tingkat) dan pejabat, satu lagi kantin. Bilik kelas bahagian bawah hanya ada tiang batu saja, tiada cermin dan bingkai nakoh. Aku bertanya pada seorang guru, dia menjawab, "Dah pasang tetapi mereka makan." Sekolah ini dalam kawalan seorang inspektor polis.
Aku mengikuti kursus Pengajian Sekolah Menengah dalam bidang Sejarah dan Pendidikan Seni. Bilangan kami sekitar 20 orang dan ditempatkan dalam Kumpulan G. Tutor pertama ialah Che Hamat Che Man, manakala tutor kedua ialah Encik Aziz Shukor.
Pensyarah penyelia terdiri daripada Encik Mustaffa Chu Tuah untuk bidang Sejarah, dan Encik Iberahim Hassan untuk Pendidikan Seni, manakala guru pembimbing ialah Encik Abdul Halim Baharom (Pendidikan Seni) dan Encik Shamsuri Agus (Sejarah).
Sepanjang menjalani praktikum, aku tinggal di asrama Blok L. Sekitar pukul 5.00 pagi, aku dan rakan-rakan seperjalanan akan berkumpul di hadapan Blok D / Dewan Besar menunggu bas IPSI dan pulang sekitar pukul 1.00 petang.
Sepanjang menjalani praktikum aku menggunakan radio kasset, OHP, gambar-gambar dari media, gambar dilukis, stesilan, kertas gulung, kertas mahjong dan bahan maujud sebagai bantu mengajar. Ada yang dibeli, ada yang dipinjam, dan lebih banyak yang buat sendiri.
Ada sekali Bilik Tayangan yang aku tempah terpaksa digunakan oleh pihak Pusat Kesihatan untuk tayangan kesihatan wanita. Oleh sebab tiada bilik sesuai, aku terpaksa menggunakan Pusat Sumber. Malangnya, di Pusat Sumber tiada kelir OHP. Bagi mengatasinya, aku menggunakan bahagian belakang kertas peta. Malang sekali lagi menimpa, antara tempat OHP dengan kelir adalah dekat menyebabkan bingkai cahaya terkeluar daripada bingkai peta yang aku jadikan kelir. Aku berusaha mengalih OHP, tetapi gagal kerana ruangnya sempit. Apabila mengawal jarak cahaya, huruf pula menjadi kelabu. Ketika sedang mengatasi masalah, tiba-tiba muncul penyelia. Alamak, Mustaffa Chu Tuah datang! Dan aku pada hari itu menjadi 'Hang Jebat' yang malang.
Memang betul sangkaan, cahaya yang keluar daripada bingkai kelir itulah yang ditegur. Beliau tidak percaya alasan aku beri. Beliau cuba membetulkan, hasilnya sama seperti telah aku buat. Namun, markah pengajaran aku pada hari itu tetap rendah. Apa boleh buat, dia guru kita pelajar!

2 ulasan:

abuyon berkata...

salam pak,

Memang, siapa yang di atas
payah menerima apa-apa
dari yang di bawah

Tapi, kelir tu
apa pak, keliru
saya .. he

NASSURY IBRAHIM berkata...

Kelir = Skrin = tabir, tempat tanyangan OHP atau tempat dipancarkan gambar dari kamera wayang gambar atau LCD (sekarang).