Jumaat, 16 Oktober 2009

Kontroversi Salam Maria

Aku baru selesai membaca buku ini – Nyanyi Sunyi Salam Maria VS Sarjana Nasi Dingin. Marah benar Dr Fatimah Busu kepada Prof. Dr Ungku Maimunah hingga idea, fakta dan hujahnya berulang-ulang.

Telah lama aku beli dan baca novel Salam Maria, sebelum dilancarkan di Institut Perguruan Tuanku Bainun lagi.

Tanpa pengetahuan Dr Fatimah Busu, aku antara orang yang berusaha menganjurkan majlis pelancaran novel Salam Maria. Pada suatu hari, A. Rahman Daud menelefon agar aku menganjur, menyediakan tempat dan persiapan untuk pelancaran dan diskusi novel Salam Maria. Katanya, pembentang telah ada, iaitu PM Dr Noraini Yusuf dari UUM serta Dr. Fatimah Busu sendiri. Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Utara bersetuju membiayai.

Masalah aku ialah menyediakan khalayak sebab, kebetulan, dalam semester 2 di IPTB tiada pelajar Melayu kerana mereka menjalani praktikum. Yang ada cuma dua kumpulan pelajar Pengajian Cina dan satu kumpulan pelajar Pengajian Tamil. Novel Salam Maria pula berkenaan agama Islam. Aku minta majlis itu ditunda atau dibuat di tempat lain. Namun, A. Rahman Daud tetap berkeras mahu melancarkannya di IPTB. Mungkin beliau tidak percaya.

Demi menjaga persahabatan, aku bersetuju menganjur, menyediakan tempat dan peserta, dan menyarankan agar beliau membawa khalayak Islam dari luar. Aku memilih dua kumpulan pelajar Cina sebagai peserta dan menetapkan tarikh 14 September 2004 (Sabtu) sebagai tarikh pelancaran.

Malangnya, pada hari pelancaran tiada khalayak dari luar. Hanya aku, wakil Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Utara, Baharin Ramly, A. Rahman Daud, Hashim dan seorang kawannya serta Prof. Rahman Shaari. Mujur majlis itu berjalan lancar tanpa protes dari peserta, pembentang, penerbit dan penulis, terutama Dr Fatimah Busu. Risau juga aku kerana mengarahkan pelajar bukan Islam datang mendengar perbincangan novel bernafaskan Islam.
Aku anggap novel Salam Maria sebagai novel bernafaskan keislaman. Banyak ajaran Islam diterapkan, terutama berkenaan solat dan nilai kesyukuran. Salam Maria sebuah novel dakwah, namun novel ini tidak berdakwah kepada orang bukan Islam, sebaliknya novel Salam Maria berdakwah kepada orang Islam. Menanam kesyumulan Islam kepada umat-Nya. Memang novel ini tiada kena-mengena dengan dunia pelacuran.

Aku anggap novel ini setanding dengan novel Imam (SN Abdullah Hussein) dan Kawin-Kawin (Azizi Haji Abdullah). Pada aku, walau disuluh dengan lampu Persuratan Baru sekalipun, novel Salam Maria masih berkilauan nilai kanun keislamannya, apalagi kalau menggunakan lampu Teori Takmilah. Bukankah aksi-aksi solat dan sujud syukur, mengadu dan memohon pertolongan Allah itu dituntut Allah? itu padangan aku .

Tentu ada sebabnya Prof. Dr Ungku Maimunah berpendapat sebaliknya. Sayangnya, aku tidak tahu sebabnya itu. Aku gagal mendapatkan kesemua kertas kerja Prof. Dr Ungku Maimunah.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sdr boleh baca buku Gagasan Persuratan Baru: Pengenalan dan Penerapan, 2008 (Bangi: ATMA, UKM).