Selasa, 1 Jun 2010

Prof. Ahmad Pengalaman

Suatu hari tersiar dalam akhbar berkenaan rungutan pelajar. Kata pelajar itu, di IPG tidak ada pensyarah pakar kerana Sarjana Pendidikan Kurikulum ditempatkan dan mengajar di Jabatan Pendidikan Jasmani, Sarjana Bahasa Inggeris pula mengajar di Jabatan Ilmu Pendidikan. Justeru, kata pelajar itu, di IPG tiada kepakaran yang mengajar bidang kepakarannya. Hal ini, kata pelajar itu lagi, boleh menjejaskan kualiti pembelajaran dan seterusnya pengiktirafan terhadap ijazah yang akan dikeluarkan. 

"Justeru, saya berharap pihak pengurusan IPG memperbetulkan sistem pengurusannya demi kebaikan bersama," akhiri tulisan itu.

Padangan ini disangkal sekeras-kerasnya oleh Encik Ahmad. Sebagai orang nombor satu di IPG, beliau memberitahu bahawa pandangan itu  tidak tepat sama sekali.

"Saya telah 30 tahun berkhidmat di IPG dan kini berada dalam gred bersamaan profesor madya di universiti," ujar Encik Ahmad. "Bukankah pengalaman itu membuktikan saya lebih pakar daripada pensyarah universiti yang baru 10 tahun mengajar atau baru tamat Ph.D?"

Kami mendengarnya tanpa berani menyampuk. Hanya mengangguk tanda kami faham kata-katanya. 

"Oleh itu, saya tidak mahu dengar orang mempertingkaikan kepakaran dan pengurusan saya," tegas Encik Ahmad. "Pengalaman saya lebih Ph.D daripada graduan Ph.D," katanya lagi sebelum mengakhiri ucapannya.

Sejak itu, kami memanggil beliau 'Prof. Ahmad Pengalaman.'

Tiada ulasan: