Isnin, 28 Jun 2010

Baling Kata Sembunyi Mulut

Tiba-tiba sahaja, masyarakat dikejutkan dengan pendedahan 'empat orang pengganas,' atau dikaitkan dengan keganasan. Mereka ialah Dr Asri Zainal Abidin (pendakwah bebas / pensyarah), Dr Juanda Jaya (Mufti Perlis), Abdul Hadi Awang (Presiden PAS), dan Shahidan Kassim (bekas MB Perlis). 

Pendedahan mengejutkan itu mendapat kritikan hebat, terutama dari partai pembangkang. Mereka mendakwa kerajaan dan polis sengaja merekakan cerita bagi mengalihkan isu Selain empat tokoh berkenaan dan organisasi mereka, tuduhan itu turut mempalitkan lumpur pada kerajaan dan pemimpin kerajaan, di samping pihak polis sendiri.

juga seakan membukti bahawa 'Islam itu ganas, Melayu itu ganas. Sebab, keempat-empat orang itu beragama Islam, pemimpin Melayu dan orang Melayu.

Anehnya, masing-masing pihak yang mendakwa empat tokoh berkenaan sebagai pengganas atau seumpamanya tidak mengaku mengeluarkan kenyataan tersebut. 

Orang pertama menafikan dirinya mengeluarkan tuduhan ialah Zamihan Mat Zain dari Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), dan kemudian, diikuti sehari selepasnya, Polis Diraja Malaysia (PDRM) melalui kenyataan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah.

Zamihan Mat Zain menafikan dan tidak mahu campur dengan pihak satu lagi yang memberi taklimat. Kenyataan beliau seolah-olah mendakwa pihak yang satu lagi' yang mengeluarkan kenyataan bahawa empat tokoh terbabit terlibat dengan fahaman wahabi dan Jemaah Islamiah. Manakala Datuk Saifuddin Abdullah mendakwa bahawa 'kenyataan yang mengaitkan empat tokoh berkenaan dibuat pihak lain pada sesi taklimat berasingan.'

Dikhabarkan melalui media bahawa ada dua pihak menyampaikan taklimat, iaitu pihak Zamihan Mat Zain (ILIM) dan pihak PDRM. 

Masalahnya, kedua-dua pihak tersebut menafikan dakwaan itu datang daripada mereka. Justeru, masyarakat keliru, dari manakah dakwaan itu datang? 

Dan, mengapakah Datuk Saifuddin Abdullah yang menjadi jurucakap PDRM, sedangkan beliau Timbalan Menteri Pengajian Tinggi. PDRM terletak di bawah kemeenterian mana dan ke mana pergi menterinya? Atau ada orang 'sedang bergila diri mahu jadi Menteri Dalam Negeri?'

Sebagai rakyat yang tidak hadir dalam sesi taklimat berkenaan, saya jadi keliru. Kemungkinan besar kedua-dua pihak tidak bercakap benar dan ini bersifat munafik. Atau, dakwaan itu datang daripada wartawan yang melaporkan tentangnya.

Nampaknya, kedua-dua pihak sedang membaling kata sembunyi mulut. Mendakwa dan kemudian menafikannya, pada saya, boleh juga dikategorikan sebagai pengganas.

Tiada ulasan: