Isnin, 22 Jun 2009

Si Pengait Hukum

Akhbar Berita Harian bertarikh 19 Jun 2009 melaporkan tindakan Si Pengait Hukum (baca pihak pendakwa) mengemukakan pindaan pertuduhan secara tiba-tiba setelah kes berkenaan ditutup. Tindakan itu ditegur okeh hakim yang mendengar perbicaraan kes berkenaan.

Pada pandangan saya, meminda pendakwaan, apa lagi secara tiba-tiba atau setelah beberapa siri pembicaraan berlangsung dan menghampiri penyelesaian, adalah tidak patut dibiarkan berlaku. Kalau berlaku juga, saya fikir, pihak yang didakwa patut mengemukakan dakwaan salah laku atau penghinaan atau mempunyai niat yang tidak baik terhadap Si Pengait Hukum.

Hal pinda meminda terhadap pendakwaan ini begitu ketara berlaku dalam sistem perundangan kita sejak krisis moral kepimpinan politik dalam dekad akhir 1990-an. Ia menjadi antara salah satu sebab nilai perundangan kita tidak dihormati oleh pengamal undang-undang antarabangsa, malahan juga kalangan rakyat sendiri.

Moral daripada tindakan pinda meminda oleh Si Pengait Hukum (guaman negara) itu ialah (a) pihak Si pengait Hukum (dan organisasinya) tidak cekap menangani sesuatu kes, (b) pihak Si Pengait Hukum dan organisasinya tergesa-gesa membuat keputusan / tindakan, (c) membuang masa, tenaga dan wang rakyat, (d) tanda-tanda wujudnya ketidakadilan diamalkan dalam organisasi Si Pengait Hukum (guaman negara).

Lazimnya, sesuatu pendakwaan dibuat setelah pihak Si Pengait Hukum (guaman negara) yakin terhadap laporan siasatan mempunyai kes dan boleh didakwa. Dipercayai adanya kes setelah melaksanakan siasatan rafi.

Namun, dalam hal ini, pihak Si Pengait Hukum dan organisasinya gagal menyiasat dan gagal kenal pasti kes pendakwaan. Anehnya, mengapakah siasatan yang belum masak itu dirumuskan dan dikatakan ada kes untuk dakwaan. Pada pandangan saya, meminda pendakwaan dalam masa kes sedang dibicarakan tidak patut dan pendakwaan asal itu palsu.

Kiranya tindakan pinda meminda pendakwaan terus berlaku, alamat sistem kehakiman dan guaman negara kita sedang merosot. Oh, kalau demikianlah, kita berada dalam rumah kekejaman negara.
SAAT MATAHARI HAMPIR TERBENAM
setelah seharian kali gagal
memetik buah pilihan
si pengait hukum itupun
menukarkan
galah dakwaannya.
21 Jun 2009

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

keadilan perlu kerjasama masyarakat untuk berdiri teguh.

Catrie berkata...

Kebenaran boleh jadi palsu, dan kepalsuan boleh jadi benar. Semuanya di tangan kuasa.

Pelawat berkata...

Semua orang cinta keadilan, namun tidak semuanya bertindak demi keadilan

NASSURY IBRAHIM berkata...

Nampaknya sistem kehakiman kita boleh diatur-atur ikut cita rasa seseorang.