Sabtu, 6 Jun 2009

Setahun Sebuah Sajak Mengungkap Autobiografi Penyair

Setahun Sebuah Sajak (SSS) merupakan kumpulan sajak ke-15 karya Leo A.W.S., sekali gus meletakkan nama Leo A.W.S. sebagai penyair kedua terbanyak kumpulan sajak selepas penyair Suhaimi Haji Muhammad.

SSS memuatkan sajak, sketsa dan esei. Daripada 41 buah sajak, 33 buah karya Leo A.W.S. dan lapan buah pula dihasilkan oleh para penyair, mengungkapkan rasa hati mereka terhadap Leo A.W.S.

Berdasarkan kumpulan sajak SSS dan kumpulan sajak sebelumnya, saya dapati Leo A.W.S. merupakan satu-satunya penyair Malaysia yang popular dalam kalangan pembaca, dan sekali gus menjadi bahan persajakan mereka. Sehingga kini, tiga kumpulan sajaknya turut memuatkan sajak-sajak yang dihasilkan khusus tentang Leo, baik oleh penyair terkenal tanah air mahupun penyair generasi baharu.

Sebagaimana judul, SSS menghimpunkan satu sajak setahun, bermula tahun 1973 - 2005, sebagai mewakili sekian sajak yang dihasilkan dalam tahun berkenaan. Menurut Leo, pilihan sajak sebagai wakil tahun berkenaan sebagai menggambarkan pengalaman peribadi penyair, baik semasa di kampung mahupun ketika di perantauan. Sekali gus 33 buah sajak dalam SSS yang disusun secara kronologi merupakan catatan autobiografi dan pemikiran penyair. Misalnya, sajak Simpang Tiga Ke Debak, Sarawak menceritakan pengalaman di Sarawak, Puisi Haji mengungkapkan pemikirannya setelah menunaikan ibadat haji, Malam Bulan Iraq meluahkan rasa marah terhadap pencerobohan Amerika di Iraq. Sebagai contoh, dalam sajak Bersama gugurnya Bunga Durian, Leo menceritakan latar kampung, keluarga dan pekerjaan mereka.

Pun musim ini
di sawah menguning
saja menanti ayah kembali
sayang ibu tidak bersama
kan menghidu wap
manis beras baru
dan ikan puyu.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa Leo A.W.S. sangat akrab dengan alam kampung. Membaca sajak-sajaknya saya rasa seakan-akan kembali ke kampung, bermain dan bermesra dengan alamnya. Saya yakin, demikian juga dirasai oleh pembaca lain hingga mereka mengungkapkan sajak khusus buat Leo A.W.S, baik menceritakan pengalaman bersama Leo mahupun memuji tindakan dan pemikiran Leo.

Selain Nahmar Jamil, perhatikan petikan sajak yang dihasilkan oleh RM @ (Rahimah Muda) dan Abdul Razak @ Rezeki Othman di bawah ini.

Kubaca puisimu kepada Che Azizah yang bersahaja
nanar jauh dari puisi-puisi abstrak kegemaranku
tak ramai penyair berani bereksperimentasi sepertimu


(RM @ Rahimah Muda, “Menyalami Bicaramu
Tentang Simile Che Azizah)

Puisi-puisi cinta Leo
sekalipun jadam perkasihan
tetap dihirupnya manis

(Abdul Razak @ Rezeki Othman, “Puisi-Puisi
Perkasihan Leo – Zah & Leo – Zuriat”)


Selain sajak, keistimewaan SSS kerana turut diwarnai sketsa dan gambar. Terdapat enam sketsa dihasilkan oleh Rossem dan 11 gambar peribadi penyair. Kesimpulannya, membaca SSS kita seakan-akan membaca biodata dan pemikiran Leo A.W.S itu sendiri. Sekian

Tiada ulasan: