Ahad, 14 Jun 2009

Surat Terbuka Kepada Menteri Pelajaran, YAB Tan Sri Muhyidin Yassin (1)

Tidak terlewat saya mengucapkan tahniah kepada YAB Tan Sri Muhyidin yang berjaya memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri dan sekali gus sebagai Menteri Pelajaran Malaysia. Sebagai rakyat bawahan saya nampak ada sedikit sinaran bukan retorik mahupun pertunjukan keris untuk memartabatkan bahasa Melayu, bangsa Melayu dan negara Melayu di bawah bumbung 1 Malaysia. Semoga sinaran halus itu akan bertambah lebar dengan cahaya cerah dan syahdu.

Saya menulis surat ini sebagai reaksi terhadap permintaan YAB Tan Sri tentang mewajibkan lulus bahasa Inggeris bagi graduan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Secara ikhlas saya tegaskan bahawa saya tidak bersetuju dengan cadangan itu, sebagaimana saya tidak setuju dengan program PPSMI. Saya bimbang, jika cadangan itu dikuatkuasakan akan menyebabkan berlaku keciciran dan membunuh mutiara negara.

Biarlah saya menceritakan sedikit pengalaman peribadi sebagai alasan sebab penolakan tersebut.

Saya berasal dari Kelantan, besar dan bersekolah di Terengganu. Sebagai orang Pantai Timur, kami lemah dalam bahasa Inggeris, walaupun tinggi akhlak. Keputusan Sijil Rendah Pelajaran (SRP/PMR) saya mendapat gred 9 bagi subjek Bahasa Inggeris. Gred sama saya peroleh bagi SPM walaupun pada sijil SPM itu tercatat Pangkat Satu. Apabila saya melanjutkan pelajaran ke maktab perguruan, saya hanya dapat pangkat 'lulus' untuk kertas Bahasa Inggeris. Dan, semasa di Universiti Malaya, saya hanya memperoleh gred D pada setiap semester bagi kertas Bahasa Inggeris.

Namun begitu, bagi kertas lain saya berupaya memperoleh banyak gred B dan gred A. Hasilnya, setelah keputusan dirumuskan, saya layak memperoleh Ijazah Sarjana Muda Sastera Kelas Pertama. Pencapaian cemerlang ini tidak akan saya peroleh jika keputusan kertas bahasa Inggeris saya gred E. Dalam masa sama, ramai mahasiswa yang fasih bercakap bahasa Inggeris sekadar memperoleh ijazah kelas dua, kelas tiga dan am.

Hasilnya, saya dapat berkhidmat sebagai guru dan pensyarah, membimbing anak-anak bangsa. Kini, ramai anak-anak asuhan saya yang berjaya, berjawatan tinggi, berkelulusan tinggi dan bergaji tinggi.

Daripada pengalaman itu, saya sedar bahawa saya sangat lemah dalam subjek Bahasa Inggeris, tetapi pintar dalam subjek lain. Saya mampu berkhidmat kepada negara dan masyarakat dengan baik, tidak pernah menerima surat tunjuk sebab kerana gagal melaksanakan tugasan, dan setiap arahan saya (dalam bahasa Melayu) difahami, walaupun tidak betah bercakap bahasa Inggeris.

Jika sijil SPM saya 'dimatikan' awal-awal lagi kerana gagal subjek Bahasa Inggeris, bererti masa depan saya sudah gelap dan hancur di tangan kerajaan pilihan saya sendiri. Tanpa kelulusan SPM, apakah pekerjaan yang dapat saya lakukan? Syarikat manakah akan ambil saya sebagai pekerja. Atau, saya perlu melanjutkan kerja buruh kasar sebagaimana dilakukan oleh ayah. Tentunya, saya juga bercita-cita besar seperti anda semua. Saya ingin mengubah kemiskinan hidup yang diwarisi. Namun, tanpa kelulusan, apakah pekerjaan yang dapat melarikan diri daripada pelukan kemiskinan? Atau, apakah saya akan jadi penjenayah (perompak, peragut, pencuri atau pengedar dadah) kerana saya juga memerlukan wang.

Hal-hal yang sedemikian itu perlu YAB Tan Sri dan Kementerian Pelajaran fikirkan. Kita tidak tahu di manakah mutiara masa depan negara tersembunyi. Pelajar paling cemerlang dalam SPM tahun 2008, Sdr Mardiah, terdapat dalam cengkeram kemiskinan, tinggal bersebelahan Lapangan Terbang Sultan Yahya Petra, yang menjadi laluan para cerdik-pandai dan pembuat dasar kerajaan. Nasib baik beliau dapat meneruskan pelajaran hingga peringkat SPM dan kita dapat tahu sinar mutiaranya.

Negara kita juga pernah berbangga dengan beberapa orang genius. Dalam usia kanak-kanak mereka dapat menyelesaikan permasalahan subjek orang lebih dewasa daripadanya. Mutiara genius ini juga akhirnya terkubur disebabkan sistem pendidikan kita. Sekarang kita tidak tahu nasib Adi Putra. Adakah mutiara dirinya masih berkilauan, atau sudah terkubur menyusur genius-genius sebelumnya.

Saya amat berharap, Kabinet Malaysia, YAB Tan Sri (sebagai Menteri Pelajaran), Pengarah Pelajaran Malaysia dan kakitangan Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil kira hal-hal di atas sebelum membuat keputusan. Janganlah anda mencipta mitos bahawa hanya mereka yang lulus bahasa Inggeris akan berjaya, sebagaimana diwar-warkan oleh Dr. Mahathir.

Memang saya sedar kepentingan bahasa Inggeris. Namun, walau sepenting mana sekali pun, ia tidak semestinya berguna untuk semua orang. Dan, tidak semua orang yang gagal menguasai bahasa Inggeris itu tidak berguna, 'dimatikan' sijil SPM miliknya dan menganggap mereka tidak dapat membangunkan negara ini.

Sekian.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ingatkan Muhyidin ni cerdik sikit daripada Hishamuddin. Rupa-rupanya dua din ni sama je. Tak boleh pakai. Hampeh tebu!

edolah berkata...

teringin sekali mau dengar seorang nassury berkecek dalam bahasa inggeris...

NASSURY IBRAHIM berkata...

Jangan terkejut kalau saya bercakap inggeris.