Isnin, 15 Mac 2010

Pemimpin Kerajaan Perpaduan

Tahun 2009 merupakan tahun heboh bagi membentuk kerajaan perpaduan , khususnya di negeri Perak. Dalam sejarah, Perak merupakan antara beberapa negeri di Malaya yang mengundang penjajah Inggeris datang menyelesaikan perbalahan keluarga diraja. Sebagai ganjaran, Inggeris diterima sebagai residen di Perak.

Dalam tahun 2009, peristiwa yang sama atau hampir sama berulang sehingga mahkamah menjadi tempat rujukan dan keputusan. Seterusnya berkumandang cadangan membina kerajaan perpaduan. Yang tidak dibincangkan ialah pemimpinnya. 

Dua orang tokoh di atas memang dikenali. Yang seorang mengisytiharkan Malaysia sebagai negara Islam. Manakala, yang seorang lagi memperkenalkan Islam Hadhari. Tidak dapat dipastikan, apakah pengisytiharan Malaysia sebagai negara Islam itu berlandas ciri-ciri keislaman pada segala aspek pentadbiran, undang-undang dan pelaksanaannya. Manakala, apakah Islam Hadhari itu merupakan agama baharu atau penjenamaan semula terhadap agama Islam yang sedia ada.

Walau apapun, mereka layak menjadi pemimpin kerajaan perpaduan. Padanan blazer / bush jaket sebagai mewakili Umno dengan serban sebagai mewakili Pas adalah sepadan sangat. Gaya mereka pun nampak segak, beriman dan baik untuk semua. 

Cuma, yang dibimbangi ialah apakah gaya segak, beriman dan baik itu bakal dinikmati semua orang? Hal ini sukar dijawab, sebagaimana sukar dipercayai bahawa Awang Adek dan Mustaffa Mohamed merupakan rakyat Kelantan yang menghalang duit hasil minyak menjadi duit royalti untuk dinikmati semua rakyat Kelantan. 

Tiada ulasan: