Jumaat, 12 Februari 2010

CONTENG MUKA

Pada 10 Februari 2010, aku terima surat yang dihantar oleh pihak sekolah. Surat itu bertajuk, Memaklumkan Salah Laku Disiplin Anak Tuan / Puan. Dinyatakan salah laku tersebut ialah menconteng muka pelajar Ting. 2 - sedang tidur. Jam 12.45 - 1.00 pagi di Dorm B3-4. Tarikh 28/1/2010.

Surat itu telah memanggil beberapa kenangan aku semasa tinggal di asrama. Almaklumlah, aku cukup senior tinggal di asrama: Dari tingkatan 1 - tingkatan 6A; 2 tahun setengah di maktab. Malah, semasa mendaftar universiti pun disuruh tinggal di asrama. Justeru, banyaklah kerja-kerja budak asrama yang aku tahu dan aku laku. 

Memang kerja conteng-menconteng muka rakan juga menjadi kerja aku dan penghuni asrama. Biasanya, kami buat pada hari-hari tertentu, Misalnya, pada malam Aprilfool dan malam akhir sebelum cuti.

Kami menconteng penghuni yang tidur awal. Tanpa kami sedar, sesetengah penghuni yang tidur awal akan bangun pada malamnya. Masa itu mungkin kami sudah tidur, maka muka kami yang akan dicontengnya. Keesokan pagi, kami akan gelak ketawa melihat muka-muka berconteng, tanpa disedari muka sendiri pun berconteng juga.

Kami tidak marah kerana sudah faham akan kelazimannya. Hanya muka kawan sahaja diconteng, pada malam-malam tertentu sahaja, dan tidak menconteng dinding atau tandas sama ada sekolah mahupun asrama atau tempat awam.

Menconteng muka rakan perlu beberapa kemahiran, agar rakan tidak sedar. Guna cat air (water calour) langsung dari tiup. Jangan guna air kerana air akan menyebabkan mangsa cepat tersedar. Sapu sekilas saja dan bersembunyi sambil intai reaksi mangsa. Kalau mangsa tidak bergerak, boleh sapu lagi dan lagi. 

Bagi mangsa yang mudah tersedar, picit warna setitik pada mukanya. Atau, picit setitik warna pada tapak tangannya, kemudian cuit-cuit mukanya. Apabila dia berada geli, maka akan dikuis dengan tangannya. Pada masa itu, warna yang dititik tadi akan tersapu. Contohnya boleh dilihat dalam gambar di sebelah.

Rupa-rupanya kerja-kerja aku dulu diwarisi oleh anak aku kini. Hebat dan banyak - jadi spiderman, jadi hantu, jadi peniaga, jadi pelarian, curi tengok TV waktu belajar malam, panjat pokok pinang, menjerat binatang, dsb. Setakat ini, yang aku tahu, baru 2 kerja diwarisi. Menconteng dan berniaga. Biasanya aku berniaga rugi, tetapi dia berniaga untung. Dapat beli seluar sekolah dan telefon terpakai. Ini mungkin gen yang diwarisi dari ibunya.

Semalam, apabila dia balik, aku buat-buat tidak kisah saja. Kebetulan, pada petangnya dia tidur. Wah, ini peluang baik! Aku pun membuktikan kemahiran menconteng.

Setelah dia bangun, kami pun buat post-mortem.

4 ulasan:

saleeh rahamad berkata...

Bapak yang berjaya.. kata bapak... kata bapak

Rositah Ibrahim berkata...

Ha ha ha!
Ok Saleeh kata, kata bapak... saya kata like bapak like anak (cemar bahasa nih!)

abuyon berkata...

salam cikgu,

Itulah bapa borek, anak
rintik

NASSURY IBRAHIM berkata...

Kepada semua,
Itulah kenangan masa silam. Semoga anak-anak saya ikut kejayaan saya. amin