Isnin, 15 Februari 2010

CERITA KAWANKU EBY

Semasa belajar di IPSI dulu, aku ada seorang kawan rapat. Namanya Abdullah bin Kling. Dia membahasakan dirinya Eby. Kami sama-sama opsyen dan dalam kumpulan G. Kursus kami ialah PSM: Sejarah / Pendidikan Seni.

Eby berasal dari Melaka. Dia ditempatkan di Asrama C (semester 1), sementara aku di Asrama D. Kedua-dua asrama ini berbentuk dom, memuatkan sekitar 20 orang. Di Asrama C ramai senior dari Melaka. Anehnya, Eby tidak suka senior dari Melaka. Aku tidak tahu sebabnya.

Aku mengajak Eby tinggal di Asrama D. Dia bersetuju. Malangnya, di Asrama D tidak ada almari lebih. Maka, kami pun berkongsi almari yang kecil itu. Setahun kami berkongsi almari. Memang aku serasi dengannya. Tambahan pula dia suka berjenaka. Dan, apabila kami pindah ke Asrama L pun, tahun berikutnya dan dua orang sebilik, kami masih sebilik.

Eby ada seorang buah hati di Melaka. Nama buah hatinya Rubiah. Dia memanggil Rubi sahaja. Eby mencantumkan namanya (Eby) dengan nama buah hatinya (Rubi) menghasilkan nama Ebyrubiku. Ada kalanya nama itu dipanjang menjadi Ebyrubirubiku

Cinta Eby kepada Rubi amat mendalam. Ini terbukti, selain menggabungkan nama, Eby tidak lupa menulis surat kepada buah hatinya itu. Menulis surat kepada kekasih memang biasa. Yang luar biasa dilakukan oleh Eby ialah menulis surat pada setiap hari dan pada setiap hari mengeposkannya.  

Setiap minggu pula Eby pulang. Setiap kali pulang, Eby akan bertandang ke rumah buah hatinya. Menurut Eby, pernah beberapa kali, ketika berada di rumah Rubi, dia sendiri menyambut surat yang dihantar oleh posman. Dan, menurut Eby lagi, pernah posman berkata kepadanya: "Saya hairan, setiap minggu Rubiah terima surat dan banyak pula." 

"Aku mengiyakan saja," kata Eby.

Pernah Eby berpesan kepada aku, " Kalau kau mencintai seseorang, tulislah surat setiap hari kepadanya. Tetapi," kata Eby mengingatkan aku. "Jangan lebih 45 perkataan."

"Mengapa?"

"Itulah buktinya cinta."

"45 saja?"

"Lebih 45 akan jemu. Kurang 45 akan rindu." Tegas Eby.

Satu kegemaran Eby ialah menulis nama cintanya - Ebyrubirubiku - di mana-mana. Dalam buku nota aku / buku rujukan aku, apatah lagi. Di mana saja berpeluang, Eby akan tulis - pada tiang asrama, pada cermin muka, pada daun pokok bunga, pada batang pohon. Malah, pada mesin keluar wang MyBank di bandar Tanjung Malim pun Eby tulis.

Di tangannya sentiasa ada marker pen.

Suatu hari, seorang pensyarah bernama Encik Ahmad Man (penasihat PBSM) telah masuk ke kelas kami. Kata Encik Ahmad Man, ada satu jenama barang dan dia kagum dengan jenama itu. Jenama itu boleh dijumpai di mana-mana di bumi IPSI ini. Encik Ahmad Man memuji cara pemilik mengiklankan jenama barangannya.

"Hingga pada mangga kunci Bilik Manipulatif saya pun dia tulis. Ini yang saya sedihnya," kata Encik Ahmad Man. "Saya nak cari pemilik jenama ini," ujar Encik Ahmad Man lagi. 

Kami mulai sedar 'jenama' yang dimaksudkan oleh Encik Ahmad Man. Kami sekelas pun gelak ketawa. Eby pula berusaha keras  mententeramkan kami agar diam, sambil angkat tangan berdoa.

Apabila Encik Ahmad Man keluar, Eby mengeluh lega: "Huh, nasib baik dia tidak tengok!" kata Eby.

"Mengapa?" tanya Zaki.

Eby menunjukkan ke arah dinding di depan kelas.

Laaa, rupa-rupanya kat dinding atas di depan kelas pun ada nama Ebyrubirubiku.

Sekali lagi, kami gelak ketawa.

Demikianlah cerita kawanku bernama Eby. Semasa konvokesyen, dia telah bawa Rubi dan saya sempat berkenal-kenalan. Kami ditempatkan di Kuala Lumpur. Sepanjang 13 tahun aku tinggal di Kuala Lumpur, hanya sekali sahaja kami bertemu. Kini, tidak tahulah aku Eby mengajar di mana dan kisah hidup dan cintanya.

2 ulasan:

Rositah Ibrahim berkata...

Cerita cinta yang manis. Semoga kesudahannya juga kekal manis.

NASSURY IBRAHIM berkata...

Itulah cinta dan harap begitulah.