Selasa, 1 Disember 2009

Resepsi Pertemuan Penyair Nusantara 3

Tahniah kepada Jawatankuasa Pertemuan Penyair Nusantara 3 dan Pena yang berlangsung pada 20 - 22 November 2009. Sangat besar dan berat pekerjaan tuan puan menggerakkan PPN 3 kerana melibat penulis dari 5 negara -- Malaysia, Thailand, Brunei Darussalam, Singapura dan Indonesia.

Tentunya pekerjaan itu berkat usaha lebih para penulis muda yang berkhidmat di bawah bumbung Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena), dan organisasi sokongan seperti DBP, JKKN dan ITNM, serta para penyair.

PPN3 memperlihatkan wujudnya kerjasama erat kalangan organisasi di atas dan para penulis dari Malaysia dan Nusantara; kesungguhan dan keikhlasan kerja para penulis muda yang pernah dicurigai, didengki dan 'dinyahkan' oleh organisasi penulis tempatan dan tersohor pada suatu masa dulu.
Sebagaimana pernah saya tegas dalam Pengakuan Penyair di Rumah Pena pada suatu masa dahulu, para penulis muda hanya mahu sama-sama menggerakkan kegiatan kesusasteraan negara. Hal ini telah terbukti, apabila kelompok yang sama bergerak di bawah payung Pena, telah berjaya menganjurkan beberapa siri Pertemuan Penulis Muda Nasional dan kini PPN3.
Selain berjaya mengeratkan hubungan antara penulis di lima negara berkenaan, setiap aktiviti dianjurkan itu disusuri penerbitan beberapa buah buku sebagai dokumentasi kekal. Tentunya usaha penerbitan sebegini patut berterusan dan ditingkatkan. Barangkali penerbitan itu boleh ditaja oleh badan-badan swasta.
Ada baiknya juga, untuk siri PPN dan sebagainya nanti, ditambahkan penerbitan kumpulan sajak perseorang penulis muda. Saya berpendapat, setiap penyair (dan genre lain) mesti berusaha menerbitkan kumpulan karya persendirian (sama ada melalui penerbit atau persendirian). Tanpa kumpulan karya perseorangan, penglibatan tuan sebagai penyair akan tenggelam dalam timbunan masa. Akhirnya, penulis (tuan) akan tergolong sebagai penyair tidak dikenali dan tidak memberi apa-apa sumbangan untuk kemajuan sastera negara.
Kita tahu ramai yang menulis, dalam pelbagai genre, tetapi berapa ramaikah yang dikenali kini, karyanya dibaca dan dikaji. Salah satu sebab tidak dikenali ialah kerana tiada karya perseorangan diterbitkan. Sebagai contoh, siapakah yang masih mengenali dan memperkatakan tentang sumbangan Aziz H.M. khususnya dalam bidang teater? Tiada. Sebabnya, tiada dokumentasi (bentuk buku) tentang kegiatan teater Abdul Aziz H.M. Sumbangan Abdul Aziz H.M. dalam bidang teater sangat penting, khususnya teater mini kata. Beliaulah satu-satunya pelopor dan penggerak teater mini kata di Malaysia dekad 1970-an - 1980-an.

Jangan bimbang tentang mutu kerana tidak semua sajak dianggap bermutu itu penting atau sesuai sebagai bahan kajian.

Di samping mengekalkan acara sedia ada, beberapa acara juga boleh dipertingkatkan seperti memperbanyakan perbincangan karya para penulis, khususnya penulis muda; mengadakan lawatan ke tempat-tempat tentu (tempat pelancongan, tempat bersejarah, tokoh, organisasi tertentu atau ke kampung) bagi menambah dan menyebarkan maklumat tentang negara kita kepada para penulis, khususnya penulis luar. Dalam setiap lawatan itu boleh diberikan tugasan seperti mencatat kesan peribadi untuk dijadikan karya. Atau, kita boleh memohon organisasi yang dilawati itu memberi taklimat tentang kegiatan mereka. Mungkin maklumatnya boleh membantu para penulis apabila mereka menghasilkan karya nanti.

2 ulasan:

saleeh rahamad berkata...

Cadangan lawatan sangat baik. Boleh tuan jadi pengurusnya? Kami sentiasa membantu. Kalau nak dapat sambutan buat lawatan ke Solo ke, Kampuchea ke.

NASSURY IBRAHIM berkata...

Sedang kumpul pitis nak berderat ke Brunei Darussalam tahun depan.