Rabu, 27 Julai 2011

Menanti GELODAK RASA

Pulang dari Temerloh, saya menerima salinan fax dari Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Utara (DBPWU) yang menerima surat itu dari Dewan Bahasa dan Pustaka pusat. Kandungannya berkenaan penerimaan manuskrip sajak berjudul Gelodak Rasa. Diyatakan penerimaan bersama-sama manuskrip saya itu ialah manuskrip sajak Antawacana karya Marzuki Ali, Kusemai Putih (Ramli Hashim) dan Diorama (Jamaludin Darus). Dikatakan bahawa manuskrip saya dan rakan-rakan di atas menunggu kelulusan daripada Mesyuarat Jawatankuasa Penerbitan Ke-252 pada 23 Mei 2011. Keputusannya belum diketahui lagi.

Saya tentunya berasa seronok menerima khabar yang belum tentu menggembirakan ini. Manuskrip itu pertama kali dihantar pada tahun 2004 dan telah mengalami beberapa kali pengeditan. Judul asalnya Tukang Sajak Menulis Sajak. Atas permintaan penilai judul itu ditukar kepada Gelodak Rasa pada tahun 2007, dan sekali lagi ditukar kepada Di Luar Bingkai Diri pada tahun 2010. Namun, judul Gelodak Rasa yang diterima.

Dari tahun 2004 hingga tahun 2011 (dan belum tentu diterbitkan), tentulah saya dab kumpulan sajak itu mengalami pelbagai perasaan dan 'ketakutan.' Dipadankan dengan rasa pengarang dan imej sajak, maka benarlah bahawa sajak atau kumpulan sajak itu mengalami pelbagai rasa gelodak. Dan, saya juga yakin, setelah diterbitkan, akan mengalami beberapa citra gelodak rasa dari pembaca.

Walau apapun, saya serah nasib Gelodak Rasa itu kepada DBP, editor dan pembaca. Harapan yang amat sangat, biarlah sajak itu terbit tanpa ada kesilapan taipan, sebagaimana pernah dialami sebelum ini. Setidak-tidaknya, gelodak rasa saya kendur sedikit dengan keaslian isi dan bentuk sebagaimana saya manauskrip saya.

Tiada ulasan: