Isnin, 18 Mei 2009

Hala Tuju PPSMI

Tulisan Rubaayah Osman, Ketua Pegawai Perhubungan Awam Kementerian Pelajaran, dalam akhbar Berita Harian bertarikh 13 Mei 2009, jelas terjawab hala tuju PPSMI yang kontroversi itu. Katanya, dalam tulisan bertajuk Hala Tuju PPSMI Sedang Dikaji, "Kini, Kementerian sedang memurnikan kertas kerja hala tuju PPSMI untuk diserahkan kepada kabinet."
Dalam Kamus Dewan, maksud perkataan 'memurnikan' ialah membersihkan benar-benar, menyucikan. Tentunya kita sedia maklum bahawa maksud 'membersihkan' ialah membuang kekotoran yang melekat pada benda yang dibersihkan. Ia bukan bermaksud membuang benda tersebut. Membersih kasut bukan bererti membuang kasut.
Dalam hal PPSMI, GMP dan rakyat mahu membuang PPSMI, bukannya membersihkan PPSMI.
Mengapakah setelah sekian tahun berjalan PPSMI, baharu KPM mahu membersihkan? Siapakah yang mengotorkan? Rupa-rupanya, selama ini, PPSMI adalah kotor.
Kekotoran PPSMI itu tentunya berkaitan dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri baru-baru ini. Menurut TS Muhyidin Yassin, persidangan meja bulat hanya merakam pandangan peribadi peserta yang berasaskan rasa dan ia bukan fakta. Ertinya, para jawatankuasa dan pengerak meja bulat PPSMI dan pengerusinya (Siapakah mereka) merekacipta dan menggubah emosi menjadi fakta. Merekalah yang menipu menteri dan rakyat selamat ini. Kalau aku jadi PM suatu masa nanti, penipu inilah akan aku simpan dalam ISA. Mereka bukan sahaja mengotorkan bahasa Melayu, malahan bangsa Melayu dan negara Malaysia.
SEKARANG SUDAH JELAS BAHAWA PPSMI AKAN TETAP DITERUSKAN.

Tiada ulasan: