Khamis, 18 November 2010

Hari Raya Qurban

Segak yang terpaksa berkorban demi keseronokan manusia

Aku sering bertanya dalam hati: Apakah betul nama 'Hari Raya Qurban?' Aku faham 'hari raya' sebagai hari keseronokan kerana akan membeli baju baru, keluar baru dan kasut baru. Pada hari itu aku dapat makan masakan yang sedap-sedap. Tidak seperti pada hari-hari biasa, aku akan bertandang ke rumah demi rumah dan setiap rumah itu pula akan memberi aku makan atau duit.


Berakhirnya riwayat seekor lembu
Walaupun sering ibu beli baju putih, namun keseronokan tetap terasa. Dan, baju itu bermanfaat pada hari-hari seterusnya.

Namun, aku kurang faham sebab dinamakan 'qurban.' Sebab, aku lihat pada hari itu, baik kanak-kanak mahupun orang dewasa, semuanya gembira merainya.

Apakah apabila kita terpaksa mengeluarkan sejumlah wang untuk belanja beli sebahagian daripada tujuh bahagian lembu itu dianggap qurban? Kalau itu dianggap qurban, mengapakah penyembelihan lembu untuk merai majlis perkahwinan tidak dianggap qurban?

 Yang jelas, pada aku, ialah lembu yang terpaksa berkorban nyawa pada hari itu. Saat manusia rasa seronok, lembu pula yang terpaksa berkorban untuk merealisasikan keseronokan manusia. Justeru, yang berkorban bukan manusia, tetapi lembu. 

Barangkali mungkin ada nama lain yang lebih afdal untuk merujuk hari berkenaan. 

Tiada ulasan: