Isnin, 9 Februari 2009

Saman Raja


Apabila raja boleh disaman, bererti, dalam hal saman-menyaman ini, taraf raja menyamai taraf orang biasa. Penyamaan taraf ini tentu tidak diingini oleh orang Melayu tulen, lebih-lebih lagi kaum kerabat raja dan raja sendiri. Perbuatan ini, menyaman raja, telah terjadi, bakal terjadi dan terbaharu kemungkinan terpaksa dihadapi oleh Sultan Perak. Pakatan Politik Pembangkang melalui kenyataan Ahli Parlimen Gelugor bercadang menyaman Sultan Perak. Natijahnya, orang-orang Melayu dan bukan Melayu (terutama penyokong Barisan Nasional) menuduh Karpal Singh sebagai 'menderhaka' Sultan Perak. Sesetengahnya, mendesak agar Karpal Singh ditangkap atau dilucutkan warganegara. Desakkan itu memang wajar dan sebagai tanda peringatan kepada yang lain. Namun begitu, pada fikiran saya, desakan itu juga merupakan satu penderhakaan, iaitu ‘menderhaka’ undang-undang yang ada di Malaysia.

Sebelum ini, melalui laporan akhbar, Sultan Pahang telah disaman oleh seorang warganegara Singapura. Anehnya, tidak ada mana-mana pihak menentang saman itu atau membela Sultan Pahang atau menuduh penyamannya sebagai 'menderhaka.' Mengapakah berlaku sikap pilih kasih ini? Rakyat Pahang sendiri tidak berusaha membela Sultan Pahang. Tetapi sekarang, seluruh rakyat dari serata negeri membela Sultan Perak. Tentunya, kesedaran ini bagus.

Sebelum tahun 1990-an, raja-raja di Malaysia mempunyai kuasa imuniti, kebal dan tidak boleh disaman oleh sesiapa, baik warganegara Malaysia mahupun bukan warganegara Malaysia. Dalam Perlembagaan Persekutuan, Bahagian 14 Pasal 181 Pengecualian Bagi Kedaulatan Raja-Raja DSB, mencatatkan; Pasal 181. (1) Tertakhluk kepada peruntukan-peruntukan Perlembagaan ini kedaulatan, hak kedaulatan, kuasa dan bidangkuasa Raja-Raja dan hak kedaulatan, kuasa dan bidangkuasa Pemebesar-Pembesar Memerintah Negeri Sembilan dalam wilayah mereka masing-masing sebagaimana yang telah ada dan dinikmati hingga sekarang adalah tetap tidak tersentuh. Dan, Pasal 181 (2) Tiada apa-apa pembicaraan boleh dibawa dalam mana-mana mahkamah terhadap Raja bagi sesuatu Negeri atas sifat dirinya sendiri.

Kini, Pasal 181 (2) di atas telah berubah. Mengapakah berlaku perubahan ini? Siapakah orang hebat yang menarik imuniti raja-raja Melayu, dari kebal undang-undang menjadi tidak kebal undang-undang, dari tidak boleh disaman berubah menjadi boleh disaman, dari dihormati berubah kepada tidak dihormati? Dalam sejarah tercatat bahawa kumpulan hebat itu bernama Mahathir dan Barisan Nasional. Ia berlaku sekitar tahun 1990-an. Merekalah yang membuang kuasa imuniti raja-raja, hingga sesiapa sahaja berani menyaman raja atau memanggil raja sebagai 'nantang' (binatang).

Semasa dalam proses membuang kekebalan raja, tidak ada secebis berita bagus tentang raja dilaporkan. Ada yang mendesak sesetengah raja agar turun takhta. Malah, ada yang melantik individu lain sebagai raja di negerinya. Anehnya, mereka tidak dianggap sebagai menderhaka. Sebaliknya, kelantangan ‘menelanjang’ imej raja dibalas dengan jawatan-jawatan penting. Hasilnya, diluluskan Bahagian 15 Mahkamah Khas untuk raja-raja dan penambahan dalam Pasal 181 (2) Tiada apa-apa pembicaraan boleh dibawa dalam mana-mana mahkamah terhadap
Raja bagi sesuatu Negeri atas sifat dirinya sendiri kecuali dalam Mahkamah Khas yang ditubuhkan di bawah Bahagian 15.

Perbuatan Karpal Singh (dan Pakatan Politik Pembangkang) menyaman Sultan Perak adalah berpunca daripada ‘ruang yang dibuka’ oleh Mahathir dan Barisan Nasional. Kalau perbuatan Karpal Singh itu boleh dianggap menderhaka, maka kumpulan penambah Pasal 181 (2) dan pembina Bahagian 15 dalam Perlembagaan Persekutuan yang membuka laluan kepada sesiapa sahaja boleh menyaman raja adalah puncanya. Merekalah sebenarnya 'Bapa Penderhaka' kepada raja-raja di Malaysia. Rakyat hanya menjadi pengikut dan pengguna undang-undang. Justeru, kalau benar kumpulan yang membantah Karpal Singh menyaman raja, mereka sepatutnya menyaran kepada kerajaan agar Bahagian 14 kembali kepada asal dan buang Bahagian 15 dalam Perlembagaan Persekutuan. Kalau tidak, akan ramai lagi raja-raja akan disaman.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

siapakah pengkhianat raja sebenar?