Rabu, 11 Februari 2009

Tahniah Nassury

Dimulai dengan cerpen Nassury Ibrahim berjudul "Suara Hantu" dalam Dewan Sastera Januari 2009. Nassury penyair terbilang mulai beralih ke arah genre cerpen. Biarpun kehadirannya dalam bengkel Penulisan Cerpen anjuran BPSK-DBP yang diadakan pada 21-23 Julai 2006 di Langkasuka Beach Resort Langkawi Kedah saya anggap hanya sebagai tempelan -- tiada nama dalam senarai peserta kerana beliau hadir hanya selaku pengiring kepada beberapa pelajar dari Maktab Perguruan tempatnya bertugas; serta cerpen yang disorong ke mata saya melalui urus setia bengkel tidak boleh dinamai cerpen kerana buruknya penulisan tersebut sehingga saya naik jelik dan malas memperkatakannya, namun selepas bengkel berlalu, bertalu-talu Nassury menghantar cerpen kepada saya yang akhirnya membawa kepada penyiaran demi penyiaran cerpen-cerpennya di media arus perdana. Dan sewaktu bengkel penulisan cerpen diadakan di Kelantan pada 27-29 November 2008 Nassury yang sudah pindah tempat bertugas di negeri Cik Siti Wan Kembang itu, hadir sekali lagi (Peserta yang datang berulang kata Puan Zalila apabila melihat Sdr Nassury dan Nasriah berada dalam kelas). Kali ini Nassury membawa karya hebat sekali, satira tentang pergolakan politik negara menerusi cerpen berjudul Rumah Pusaka. Tahniah Nassury. Saudara ialah antara peserta bengkel yang pernah saya lihat tidak lagi menoleh ke belakang selepas memulakan langkah pertama. Teruskan langkah bergaya saudara itu.

ZAHARAH NAWAWI
6 Januari 2009

Tiada ulasan: