Isnin, 9 Februari 2009

Benarkah Karpal Menderhaka?


Laporan Utusan Malaysia 9 Februari 2009 terdapat 34 laporan polis dibuat oleh pelbagai pihak terhadap Karpal Singh kerana 'menderhakai' Sultan Perak. Soalnya, apakah betul Karpal Singh 'menderhakai' Sultan Perak? Siapakah Karpal Singh? Setahu saya, Karpal Singh bukan rakyat negeri Perak, dilahirkan di Perak atau bermastautin di Perak. Oleh sebab semuanya bukan di bawah kekuasaan Perak, apakah Sultan Perak itu penaung (raja) kepada Karpal Singh?

Karpal Singh bermastautin di Pulau Pinang dan menjadi Ahli Parlimen Bukit Gelugor. Bukit Gelugor terletak di Pulau Pinang. Sultan Perak pula bukan sultan yang berkuasa atau mentadbir negeri Pulau Pinang. Tiada dokumen yang mengatakan bahawa Sultan Perak berkuasa di Pulau Pinang. Sultan Perak bukan raja bagi rakyat Pulau Pinang. Memang Pulau Pinang tidak mempunyai raja. Dan, Baginda tetap bukan raja bagi negeri Pulau Pinang.

Apakah boleh mana-mana sultan berkuasa di negeri lain? Misalnya, bolehkah sultan Perak berkuasa di Pulau Pinang atau mana-mana negeri di Malaysia? Pada saya, tidak. Sejak Francis Light lagi, negeri Pulau Pinang tiada raja dan kerajaan Malaysia tidak berusaha melantik seseorang (misalnya, kerabat diraja Kedah) sebagai Sultan di Pulau Pinang. Kekallah Pulau Pinang sebagai negeri tidak beraja.

Raja Yang berkuasa di semua negeri di Malaysia ialah Yang Di Pertuan Agong. Sultan Perak bukan Yang Di Pertuan Agong. Baginda bekas Yang Di Pertuan Agong. Yang Di Pertuan Agong sekarang ialah Sultan Terengganu. Oleh sebab tiada raja, maka kerajaan melantik Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang. Kuasanya hampir menyamai kuasa raja, tetapi bukan daripada kerabat raja dan tidak boleh membahasakan dirinya sebagai beta. Namun, Yang di-Pertua Negeri boleh hadir bermesyuarat bersama raja-raja. Karpal Singh tidak menderhakai Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang. Beliau juga tidak menderhakai Yang Di Pertuan Agong. Oleh itu, beliau tidak menderhakai sesiapa.

Berasaskan hujah itu, saya berpendapat, tuduhan 34 laporan polis bahawa Karpal Singh 'menderhakai' Sultan Perak adalah tidak benar dan mengarut. Bolehkah kita menuduh Halimah (warganegara Malaysia) menderhakai Sultan Brunei Darussalam? Bagi mereka yang berilmu (bukan bernafsu) berhujahlah menentang tesis ini agar saya tidak kekal keliru atau sesat tafsiran.

Tiada ulasan: