Jumaat, 20 Februari 2009

Nasib Melayu Thailand


Berdasarkan senario politik sekarang, saya menjangkakan nasib Melayu Malaysia akan menyusur nasib Melayu di Singapura atau Thailand. Mungkin juga nasib Rohingya atau Palestin. Angkara pemimpin telah menghancurkan bangsa dan negara mereka. Angkara pemimpin durjana inilah sedang membarahi orang Melayu Malaysia.

Sebagai renungan, elok kita ambil iktibar dari catatan Abdul Razak Panaemalae dalam kertas kerja bertajuk “Sastera Thai Kontemporari dan Pengucapan Budaya Melayu” tentang nasib yang menimpa mereka di Thailand. Tegas beliau, faktor politik telah menyebabkan masyarakat Melayu Thailand terumbang-ambing. Hidup mereka ibarat berada di tengah lautan. Hidup mereka bukan sahaja dihempas dan dilambung ombak, malahan mereka berdepan dengan jerung yang ganas, menyebabkan mereka termengah-mengah keletihan dan tercungap-cungap kelemasan. Ada yang terkial-kial mencari tempat berpaut menyelamatkan diri. Sebahagiannya terus hanyut tenggelam dibawa arus ombak. Hanya segelintir sahaja yang sempat menyelamatkan diri.

Abdul Razak menjelaskan bahawa wilayah komuniti Melayu yang asal adalah kesatuan yang utuh. Malang kerajaan Thailand telah mengagih-agihkan, memecah-mecahkan mengikut dasar 'pecah dan perintah' demi melemahkan solidariti orang Melayu. Identiti warisan bangsa Melayu juga ditukargantikan dengan identiti dan jenama baharu yang bersifat kethailandan. Menurut Abdul Razak lagi, pemimpin yang bertanggungjawab 'membunuh' orang Melayu Thailand ialah Perdana Menteri Pibulsongkram (1938 – 1944 dan 1948 – 1957) dan Perdana Menteri Khuang Aphaiwong (1944 – 1945, 31 Januari – 18 Mac 1946, dan 1947 – 1948). Mereka berusaha menyerapkan orang Melayu ke dalam bangsa Thai, menolak ciri-ciri kemelayuan, memberi status baharu (Thai Muslim), menafikan hak dan menganggap orang Melayu sebagai hambatan terhadap pembentukan perpaduan masyarakat di Thailand. Anggapan ini kekal dalam minda masyarakat Thailand hingga sekarang. Akibatnya, berlaku pembunuhan demi pembunuhan terhadap orang Melayu. Kemuncak pembunuhan ialah semasa era regim Thaksin.
Kita juga akan menyusur nasib Melayu Thailand jika pemimpin asyik mementingkan nafsu, kuasa dan rasuah. Kinipun, orang Melayu telah banyak kehilangan daulat, identiti, maruah, bahasa, solidariti, keharmonian agama dan interaksi sosial. Kemusnahan itu dilakukan oleh pemimpin Melayu sendiri. Justeru, saya menyeru kepada orang-orang Melayu:
SELAMATKANLAH KEDAULATAN DIRI DAN ANAK-ANAK KITA. KUASA ADA DIJARI ANDA.

Tiada ulasan: