Sabtu, 11 Jun 2011

Mahasistua Guru

Hari ini, 11 Jun 2011, sebilangan guru-guru datang mendaftar diri di IPGKKB (serentak seluruh negara) kerana mahu menyambung pelajaran hingga peringkat ijazah.Wajah mereka cerita, diiringi oleh suami atau isteri dan anak-anak. 

Mereka bukan pelajar sepenuh masa. Mereka akan datang semula ke IPG pada waktu cuti hujung minggu tertentu. Hari biasa, mereka berkhidmat di sekolah masing-masing. 

Sesungguhnya, kesanggupan belajar sambil berkerja memerlukan komitmen yang tinggi. Sebagai pensyarah, kami amat berharap, rasa ceria semasa mendaftar akan ceria juga semasa belajar, menyelesaikan tugasan dan hadir kuliah sepanjang masa. 

Sebagai pelajar matang, diharapkan hasilan tugasan juga matang, tidak 'cut anda paste' dari mana-mana sumber. Tentunya belajar sambil bekerja amat membebankan. Pada dirinya tersedia tanggungjawab terhadap isteri / suami, rumah tangga, ibu bapa diri dan isteri / suami, anak-anak, sekolah dan masyarakat.

Apabila anda rasa terbeban, anda harus memujuk diri bahawa bebanan itu adalah untuk memperkayakan ilmu dan menjadi orang bijaksana. Ingatlah bahawa bukan senang mahu jadi orang cerdik dan orang bijaksana. Dan, tiada jalan pintas untuk menjadi orang cerdik dan orang bijaksana, melainkan belajar dan belajar. Jangan anggap tugasan sebagai bebanan.

"SELAMAT MENJADI MAHASISTUA GURU"

Tiada ulasan: