Isnin, 2 Mei 2011

Naik Taraf Tugasan Pelajar

Alhamdulillah, aku telah siap mengedit dan menaiktarafkan hasil tugasan pelajar PPISMP Semester 2. Mereka ditugaskan menghasilkan kritikan terhadap cerpen-cerpen dalam antologi Kasut Kelopak Jantung yang menjadi teks Komsas tingkatan satu mulai tahun 2010.

Mereka diminta mengkritik salah satu cerpen dengan menggunakan salah satu teori yang dipelajari: Teori Formalistik, Teori Struktural, Teori Feminisme, dan Teori Sosial.

Memanglah hasil tugasan pelajar tidak berapa menarik. Aku memilih mana-mana yang aku anggap terbaik untuk dibaiki. Banyak juga yang aku baiki - mengurangkan dan menambahkan - kerana mereka masih baru dalam segala macam. Baru dalam membuat tugasan, baru dalam memahami kesusasteraan dan baru untuk memahami teori.

Aku berharap usaha yang sedikit ini akan mencetus minat mereka untuk seterusnya menggauli dunia kesusasteraan.

Aku bercadang tugasan yang aku perbaiki itu akan dibentangkan dalam seminar, yang aku menamakannya SEMINAR MINI PENGAJIAN MELAYU. Aku bercadang akan menganjurkan seminar ini secara bersiri dan panelnya terdiri daripada para pelajar. 

Tiga tugasan yang telah siap dinaiktarafkan sebagai kertas kerja ialah "Konflik Masyarakat Dalam Cerpen "Kasut Kelopak Jantung" Karya Ghazali Lateh" oleh Muhamad Ramadhan bin Muhamad; "Analisis Cerpen Kasut Kelopak Jantung Karya Ghazali Lateh dari Sudut Formalistik" oleh Edmund AK Autrus; dan "Teori Kritikan Formalistik dan Penerapannya Terhadap Cerpen Kasut Kelopak Jantung" oleh Siti Aisyah Khalid.

Oleh sebab tajuk Admund AK Austrus dengan tajuk Siti Aishah Khalid sama, maka salah seorang akan dipilih untuk dibentang pada semester ini, manakala yang satu lagi akan dibentangkan dalam siri akan datang. 

Semoga impian ini akan menjadi realiti seterusnya.

Tiada ulasan: