Berkata Mohd Afiq Mohd Saleh
(Harakah 17 – 20 September 2012), sesiapapun akan marah jika gambarnya dipijak,
dihina atau diperlakukan di luar batas adat budaya bangsa. Lebih-lebih lagi,
jika dia mempunyai status besar dalam masyarakatnya.
Sebenarnya tidak salah memarahi
kerana sifat itu diberikan oleh Tuhan. Namun, menterjemah kemarahan dengan
perbuatan hina, sekalipun kebencian itu di pihak yang benar, ia bukan cara
positif menyatakan kebencian. Perbuatan itu bukan budaya Melayu, dan jauh
sekali daripada ajaran agama Islam.
Walaupun bukan fenomena baharu
dalam arena politik Barat, namun kebiasaan itu bukan teladan yang baik untuk
diterap dalam jiwa masyarakat Malaysia. Benci terhadap kezaliman adalah wajib,
tetapi cara meluahkannya perlu dilaksanakan secara beradab.
Nabi mengajar umatnya agar
membalas keburukan dan kezaliman dengan cara berhikmah dan sopan. Dengan cara
ini, bukan sahaja dapat menyelesaikan masalah, malahan dapat menjadi saluran
dakwah dan menghindarkan daripada saluran
fitnah terhadap agama.
Pelakuan manusia menggambarkan
adat dan adab budaya bangsanya. Sekali gus mengandungi unsur-unsur dakwah. Jika
ditonjolkan amalan negatif, maka agama, bangsa dan negaranya akan dianggap
bercitra negatif. Imej dakwahnya akan bertukar menjadi dakyah.
Lebih malang lagi, jika
pelakuan hina itu datang daripada pemimpin masyarakat atau negara, atau individu
dan partai yang tebal imej agama mahupun imej nasionalisme bangsa. Jika kepemimpinan
mereka hilang adat dan adab budaya bangsa dan nilai-nilai agama, maka
politiknya itu menjadi pisau kezaliman. Pisaunya itu bakal membunuh agama dan
bangsanya.
Alangkah indahnya jika semua
politikus membudayakan politik beradat dan beradab. Mereka berjuang, bersaing
dan berkempen dalam suasana sihat. Sentiasa merenung ke dalam diri dan membaca
kemampuan diri, tanpa mengamalkan politik menerkam dan menyalahkan.
Siasah politik bertujuan
membangunkan bangsa dan negara. Kempen politik bertujuan membentangkan
usaha-usaha untuk membangunkan bangsa dan negara. Maka, pelakuan beradat dan beradab
adalah sangat penting agar negara dapat dibangunkan, dan moral dapat
ditingkatkan.
Sungguh memalukan jika
perbuatan mengencingi gambar pemimpin berlaku dalam masyarakat kita. Lebih
memalukan dan hina, jika perbuatan itu dilakukan oleh golongan yang sudah
lanjut usia. Mereka sepatutnya menjadi teladan positif kepada generasi kerana
ketuaan mereka itu menjadi lambang kekayaan adat dan adab budaya bangsanya.
Dalam budaya Melayu, perbuatan
negatif disosialisasikan melalui kata-kata, “Kau mau jadi apa? Mahu jadi orang atau syaitan?” Dan, dalam
masyarakat Cina Baba pula menterjemahkannya sebagai “nang bouti nang, kui bouti kui: nak kata orang bukan orang, nak kata
hantu bukan hantu!”
Masyarakat Melayu sangat
mementingkan susila. Pelakuan susila melambangkan budi bahasa, dan sekali gus
melambangkan adat dan adab. Manusia berbudi dan beradab adalah sebenar-benarnya
orang, sebagaimana gambaran dalam pantun di bawah.
Di sini padi di sana padi,
Baru bernama sawah dan bendang;
Di sini budi di sana budi,
Baru sempurna menjadi orang.
Kesimpulannya,
politik beradab adalah politik yang dapat membangunkan bangsa dan negara.
Politik yang mendokong adat dan adab bangsa. Jauh lebih penting daripada itu,
politik beradab ialah politik yang memartabatkan agama dan bangsanya. Politik
yang mesra pengguna tanpa mengira agama, bangsa dan partainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan