Cinta tidak lahir daripada Hawa. Cinta lahir daripada
Adam. Lebih tepat lagi, rasa cinta lahir daripada rasa sepi Adam. Sepi kerana
hanya Adam yang keseorangan. Tiada teman bicara. Tiada teman berkongsi
perasaan. Pada Malaikat tidak dapat berkongsi perasaan kerana Malaikat tidak ada
perasaan. Pada pokok, pada sungai, pada api atau angin tidak dapat dikongsi
perasaan kerana semuanya berada dalam alam masing-masing. Alam yang sama sekali
berbeza dengan alam Adam. Hanya Adam yang tidak ada pasangan. Sedangkan, semua
makhluk lain berpasang-pasangan. Dan, dapat berkongsi perasaan. Kerana Adam
berasa sepi, maka Adam bermohon agar Tuhan mencipta pasangan untuknya.
Permohonan itu diperkenan oleh Tuhan. Maka bermulalah bibit pertama rasa cinta
manusia terhadap manusia.
Tuhan
tidak menggunakan bahan material yang sama ketika mencipta Adam untuk mencipta
Hawa. Kalau Tuhan mencipta Adam menggunakan ‘tanah’ misalnya, Tuhan tidak
mencipta Hawa menggunakan tanah. Tuhan mencipta Hawa menggunakan bahan
teristimewa. Bahan itu ialah tulang rusuk Adam. Kerana itu, boleh kita fahami
bahawa Hawa ‘lahir’ daripada Adam. Soalnya, mengapakah Tuhan mencipta Hawa
daripada tulang rusuk Adam? Mengapakah Tuhan tidak menggunakan bahan material
yang sama untuk mencipta Hawa? Di sinilah terletaknya antara rahsia kebesaran
Tuhan. Seorang bapa atau ibu lebih menyayangi anaknya sendiri berbanding anak
orang lain. Oleh sebab Hawa ialah ‘anak’ Adam, maka rasa kasih dan rasa sayang
Adam terhadap Hawa berada pada graf tertinggi. Justeru, rasa cinta lahir
daripada Adam. Hawa hanya merealisasikan rasa cinta Adam secara horizontal
untuk kebahagiaan di dunia. Tuhan pula merealisasikan rasa cinta Adam secara
vertikal untuk kebahagiaan di akhirat. Sama ada untuk kebahagiaan di dunia
mahupun di akhirat, rasa cinta haruslah berpaksikan keikhlasan. Kumpulan sajak Kuntuman
Cinta cuba merakamkan kembali rasa cinta manusia yang berstatus vertikal dan
horizontal tersebut terhadap semua makhluk Allah.
Apakah yang dikatakan cinta?
Cinta merupakan perasaan yang lahir secara semula jadi
daripada kalbu manusia. Tidak ada
paksaan. Ia membangkitkan kesyukuran dan semangat, mententeramkan emosi,
melahirkan akal jernih dan bersih pemikiran, beradab dalam perlakuan dan
tindakan, dan percakapannya disenangi. Ia menggambarkan kesyukuran dan ketaatan
kepada Pencipta, hormat antara manusia, menyayangi terhadap makhluk dan
persekitarannya. Kerana yang diingini adalah kebahagiaan. Kebahagiaan tidak
hidup dalam jiwa individualistik. Kebahagiaan lahir daripada kesatuan jiwa
manusia. Oleh sebab itu, Adam memerlukan pasangan untuk merasai kebahagiaan
kerana Adam tidak merasai kebahagiaan hidup bersendirian. Kebahagiaan akan
dirasai apabila ada yang memberi kasihnya. Pemberian kasih itulah nilai cinta. Memberi
kasih tidak semesti kepada manusia sahaja, malahan perlu diberikan juga kepada
semua makhluk dan kemakhlukan Allah. Untuk memperoleh kebahagiaan, manusia
harus menanam cinta dalam dirinya dan menyeru (memberi atau menanam) cinta
kepada manusia dan makhluk Allah yang lain. Jika seorang manusia membuat
kerosakan akan hilang kebahagiaan. Demikian, jika tanah runtuh atau banjir
tiba-tiba (tentunya berpunca daripada manusia), juga akan hilang kebahagiaan. Dua
elemen ini, rasa cinta dan seru cinta terhadap manusia dan sekalian makhluk
Allah, jelas terakam dalam sajak-sajak Muhammad Abdulloh Suradi dalam kumpulan
Kuntuman Cinta ini.
Jihad kebahagiaan harus bermula dalam diri sendiri.
Perkemaskan rasa kasih antara manusia, rasa sayang antara makhluk dan rasa
syukur menikmati pemberian alam. Dengan adanya rasa kasih, dengan adanya rasa
sayang, dan dengan adanya rasa syukur akan terhindarlah jiwa daripada racun
dunia. Tidak mudah terhasut dengan kepalsuan. Untuk itu, Muhammad Abdulloh Suradi
menyarankan agar cinta yang tumbuh dalam diri hendaklah dijaga dan disirami
selalu (sajak Kuntuman Cinta). Disiram dengan apa? Tentunya dengan air
keimanan. Dari manakah air keimanan itu dapat diperoleh? Tentunya dari al-Quran
dan sunnah Rasulullah. Tuhan telah mencipta manusia dengan sempurna. Maka,
menjadi tanggungjawab manusia menjaga kesempurnaan dirinya.
Antara cara menjaga kesempurnaan diri ialah dengan
cara syukur, iaitu bersyukur dengan apa yang ada. Jangan tersilau dengan
kehebatan dunia orang lain kerana kehebatan dunia itu belum tentu memberi
kebahagiaan kepada kita. Jangan teracun ingin menandingi kehebatan dunia orang
lain kerana kemenangan itu belum tentu memberi kebahagiaan kepada kita.
Berusaha dan bersyukur dengan rezeki secupak yang diperoleh, barulah terasa
kebahagiaan. Kebahagiaan sebenar tidak lahir daripada nilai material.
Kebahagiaan lahir daripada rasa syukur. Rasa syukur pula lahir (secara tidak
langsung) daripada keimanan. Keimanan lahir daripada kefahaman dan ketaatan
diri terhadap ajaran al-Quran dan sunnah. Dalam sajak ‘Cinta Abadi Buat Isteri’
Muhammad Abdulloh Suradi membongkarkan rasa syukur dan rasa cinta dalam
dirinya: “kutetap menyintai//
isteriku/abadi selamanya.” Sebabnya;
Kerana
cintaku padanya
kerana
kuntuman iman
yang mekar
dalam dirinya
bukan kerana
kuntuman
rupa semata
(sajak
‘Cinta Abadi Buat Isteri’)
Kuingin
pinangmu
kerana
kuntuman agama
yang mekar
dalam dirimu
ingin
kupinangmu
kerana
kuntuman akhlak
yang mewangi
dalam dirimu
ingin
kupinangmu
kerana
kuntuman ilmu
yang bisa
kupetik dari dirimu
ingin
kupinangmu
kerana
kuntuman iman
yang mekar
dan mewangi
dalam dirimu.
(Sajak
‘Ingin Kupinangmu’)
Daripada
rasa cinta yang ada dalam diri, Muhammad Abdulloh Suradi keluar menyeru rasa
cinta kepada manusia lain. Sebagaimana dalam diri, rasa cinta terbit daripada
keimanan. Justeru, Muhammad Abdulloh Suradi berusaha menanam (menyeru) biji
keimanan dalam diri manusia yang lain.
Manusia
sebaik ciptaan
lebih mulia
daripada malaikat
walaupun
malaikat itu
tak mempunyai
nafsu
beribadah
sepanjang masa
tapi manusia
diangkat
menjadi
ciptaan termulia
jika utuh
imannya.
(Sajak
‘Manusia Sebaik Ciptaan’)
Keimanan merupakan hakikat kemuliaan manusia. Manusia
beriman tidak melakukan kerosakan, baik terhadap manusia, terhadap makhluk
bukan manusia mahupun alam. Jiwanya sentiasa kasih, sentiasa sayang,
menghormati dan memelihara ketenteraman diri dan sekalian makhluk-Nya. Dari diri terbit kemuliaan dan kewangian yang
menghiasi dunia dan dapat dinikmati oleh sekalian makhluk Allah yang lain. Justeru,
Muhammad Abdulloh Suradi menyeru dan memberi khabar akan rahsia kewujudan
segala makhluk Allah akan memberi kesan kepada manusia.
Jadilah
umpama
bunga
sahabiyah
yang mewangi
akhlaknya
...
agar mekar
iman dalam hati
yang dihidu
wangi akhlak mereka
(Sajak
‘Wangian Bunga Sahabiyah’)
Alam ini
punya rahsianya
diciptakan ia
bagi siapa
yang ingin
berfikir
dengannya
wujud bijaksana
dan hikmah
dalam diri insan
(Sajak
‘Rahsia Alam’)
Demikian,
sedikit catatan tentang cinta dan seru cinta yang melahirkan rasa kebahagiaan,
yang terkandung dalam kumpulan sajak Kuntuman Cinta karya Muhammad Abdulloh
Suradi ini. Cinta bukan sahaja terhadap manusia (lelaki atau wanita), malahan
terhadap semua makhluk dan kemakhlukan Allah yang lain. Menikmati sajak-sajak
Muhammad Abdulloh Suradi seakan menikmati kandungan buku-buku yang membicarakan
ajaran agama, sekali gus menggambarkan kefahamannya terhadap ajaran agama
adalah jelas. Saya tutup catatan ringkas ini dengan seru cinta Muhammad
Abdulloh Suradi dalam sajak di bawah sebagai santapan rohani saya dan para
pembaca agar pohon keimanan kita mekar dan subur, dan zatnya mendekatkan kita
dengan Allah dan Rasulullah.
Di
Samping Nabi
(Inspirasi
dari hadith Rasulullah SAW)
Jika kauingin
dekat di
samping nabi
di hari nan
abadi
alirkan
pekerti nan indah dalam diri
Jika kauingin
dekat di
samping nabi
di hari nan
abadi
ungkapkan
bibirmu dengan selawat
yang mengalir
dalam diri
Jika kauingin
dekat di
samping nabi
di hari nan
abadi
layarkan
sunnah ke dalam diri
yang menjadi
kompas tunjuk arah sejati
Sandakan
6 November 2012
Nassury Ibrahim
IPG Kampus Bahasa Melayu
12 Jun 2014
Tiada ulasan:
Catat Ulasan