DALAM karya lipur lara Melayu,
konsep ruang dan waktu begitu ketara sekali. Para penglipur lara mengekploitasi
sepenuhnya makhluk dan segala isi alam untuk membentuk konsep ruang dan waktu.
Kedua-dua konsep itu ditandai bukan sahaja dengan pengisian manusia, malahan
juga ditandai dengan pengisian haiwan dan tumbuh-tumbuhan, makhluk halus dan
imaginasi pencerita sendiri yang diambil daripada cerita-cerita sejarah,
dongeng atau mitos. Semua cerita yang diserap telah diadun dengan kreatif sehingga
ceritanya menjadi menarik dan berkesan, sesuai dengan cerita lipur lara yang
bersifat advanture. Kekreatifan
penglipur lara menyampaikan cerita juga boleh menjadi tali yang mengikat perhatian khalayak agar menonton persembahan
yang kadang-kala berlarutan sampai berhari-hari lamanya.
MEMAHAMI
KONSEP RUANG DAN KONSEP WAKTU
Perkataan konsep diambil dari bahasa Inggeris, concept, yang dapat difahami sebagai
pengertian mengenai sesuatu, tanggapan, gagasan atau idea yang terbentuk di
dalam fikiran. Konsep menjadi asas dan landasan kepada manusia untuk berfikir
dengan lebih lanjut tentang sesuatu perkara agar tidak terkeluar daripada
mauduk perbincangan.
Menurut Kamus
Dewan (1994), dari segi falsafah, ruang dianggap sebagai tempat atau rongga
yang tidak ada batasnya – tempat segala yang ada. Waktu pula merupakan jarak
sesuatu masa yang terdiri daripada rangkaian atau rentetan saat, masa, ukuran
masa atau peringkat-peringkat hari. Pengukuran waktu bergantung pada persepsi
masyarakat dan persekitarannya.
Konsep waktu
dalam karya lipur lara agak kabur. Konsep waktu diungkapkan melalui gurindam,
puisi dan kata-kata berirama. Walaupun unsur-unsur waktu ada diperkenalkan oleh
agama Islam seperti nama-nama bulan, hari dan masa, namun masyarakat Melayu
lebih banyak bergantug pada alam untuk mengungkapkan waktu. Ketetapan
pengukuran waktu bergantug pada peredaran matahari dan haiwan.
Sebagaimana
waktu, konsep ruang dalam masyarakat Melayu juga tidak begitu jelas.
Pengukurannya lebih kepada kemampuan panca indera dan tenaga. Namun begitu, konsep
ruang dalam karya lipur lara Melayu berkait rapat dengan objek dan watak-watak
yang terlibat. Watak-watak seperti putera/puteri, raja, nenek kebayan, jin dan sebagainya
melambangkan wujud ruang-ruang yang tersendiri seperti ruang istana (negeri),
ruang kayangan dan alam ghaib.
Cerita lipur
lara berlaku dalam ruang natural dan ruang supernatural. Ruang natural seperti
ruang bumi berkisarkan pada sesebuah kerajaan atau negeri. Ruang supernatural
pula meliputi alam magis seperti ruang kayangan dan alam ghaib yang terletak di
atas bumi, di dalam bumi mahupun di dasar laut.
Kedua-dua
konsep, ruang dan waktu, dibentuk dan digambarkan sedemikian rupa untuk
mendukung cerita dan perwatakan watak, di samping memperkasakan raja dan
kerajaannya.
KONSEP
RUANG DI DLAAM HIKAYAT MALIM DEMAN
Menurut Mustafa Mohd. Isa (1987: 114) dalam semua cerita
Awang Belangga (tokoh penglipur lara Melayu dari Perlis) terdapat peristiwa-peristiwa
yang berlaku, sama ada di dalam ruang supernatural mahupun di dalam alam
natural, sebagaimana tergambar di dalam Hikayat Malim Deman (HMD).
a)
Ruang Supernatural
Ruang supernatural dapat difahami melalui penggunaan kuasa
atau objek magik. Ruang supernatural melampaui kewarasan akal fikiran manusia.
Kewujudannya lewat alam bawah sedar. Contohnya, alam mimpi dan alam imaginasi.
(i)
Ruang Di
Alam Mimpi
Ruang di alam mimpi wujud dalam mimpi Malim Deman sebanyak
dua kali. Dalam mimpi itu, Malim Deman bertemu dengan Tuan Saiyid Keramat Wali
Allah. Mimpi pertama terjadi sewaktu Malim Deman berada di istana ayahandanya,
Tuanku Gombang Malim Dewa. Malim Deman didatangi Tuan Saiyid Keramat Wali Allah
yang menceritakan perihal Tuan Puteri Bongsu.
Adapun
di antara tuan puteri yang tujuh
Beradik itu seorang yang teramat elok
Rupanya mengalahkan sifat sekalian perempuan
Didalam negeri kayangan:
Minum air berbayang-bayang
Santapan sirih berkaca-kaca.
(halaman 3)
Dan,
kata Tuan Saiyid Keramat Wali Allah itu lagi,
Jikalau
diukir, sama panjang;
Jikalau dibidas, sama besar,
Jikalau peroman, sama baik;
Sirih pulang ke ganggangnya,
Pinang pula ke tampuknya,
Kuah tumpah ke nasinya,
Harta pulang ke empunyanya;
orang
setumbuk bagai gelang,
orang sejodoh bagai cincin.
(halaman 3)
Mimpi kedua terjadi ketika Malim Deman tidur di celah banir
sepohon kayu, iaitu sewaktu dalam perjalanan mencari Tuan Puteri Bongsu.
Gambaran ruang di alam mimpi dapat ditemui dalam kata-kata Tuan Saiyid Keramat
Wali Allah.
Ayuhai
anakku Tuanku Malim Deman, pergilah
berjalan ke hulu sungai ini. Maka adalah
seorang puteri bernama Tuan Puteri Terus Mata,
anak Raja Jin Islam, ialah yang ada menaruh
borak kesaktian, pinjamlah oleh anakanda.
(halaman 52)
(ii)
Ruang Di
Alam Kayang
Negeri kayangan terletak di atas kayangan jauh dari alam
bumi. Negeri kayangan diperintah oleh seorang raja yang kental dengan sifat
supernartural. Malim Deman terpaksa menghadapi lautan gelap, lautan api, lautan
sejuk, lautan kuning, lautan hijau, lautan masin dan lautan biasa untuk sampai
ke negeri di kayangan. Gambran ruang alam di negeri kayangan adalah sama sahaja
dengan gambaran alam di ruang bumi. Terdapat seorang raja yang mempunyai tujuh
orang puteri dan puteri-puteri itu sering bermain di taman Nenek Kebayan yang
terletak di hulu Muar. Selain terpaksa menempuh pelbagai jenis lautan, Malim
Deman perlu memakai baju terbang atau menunggang burung borak (halaman 51)
untuk sampai ke negeri kayangan. Konsep ruang dapat dilihat daripada gambaran
sosio-budaya rakyatnya.
Maka orang besar-besar,
rakyat hina-dina, laki-laki perampuan, kecil besar, tua muda semuanya berhimpun
masuk mengadap ke dalam kota istana membawa sekalian permainan: joget,
wayang-wayang mendora, bangkit menari semuanya, terlalu azmat bunyinya,
tambahan pula di gelanggang sabung terlalu gegak gempita sorak tempik sekalian
juara.
(halaman 67)
(iii)
Ruang Di
Alam Jin
Ruang di alam jin merupakan satu alam tersendiri.
Pemerintahnya bernama Si Raja Jin, mempunyai seorang puteri bernama Tuan Puteri
Terus Mata. Perjalanan Malim Deman ke istana Si Raja Jin itu digambarkan:
Selang antara beberapa
lamanya menempuh huntan rimba yang besar, dengan takdir Allah subhanahu wataala
sampailah kepada suatu padang; di tengah padang itu kelihatan suatu mahligai
telalu indah-indah perbuatannya.
(halaman 52)
Tuan Puteri Terus Mata telah memintal Malim Deman menjadi
pinang muda dan dimasukkan ke dalam cembul gading lalu diselitkan ke dalam
sanggunlnya. Tujuannya, agar tidak dapat dikesan oleh ayahanda yang suka makan
manusia. Ruang dan segala isi alam jin dapat diperhatikan dalam petikan di
bawah.
Maka Si Raja Jin menitah
orang besar-besarnya suruh menghimpunkan rakyat tentera:
Dipukul tabuh larangan
Dititir canang pemanggil
Dipalu orang pelaung.
Maka berhimpunlah sekalian
rakyat tentera Si Raja Jin, laki-laki dan perempuan, tua dan muda belaka
semuanya datang mengadap:
Yang capik datang bertongkat,
Yang buta datang berpimpin,
Yang
pekak leka bertanya,
Yang
kecil terambin lintang,
Yang
jarak tolak-tolakkan,
Yang pendek tinjau-meninjau,
Yang
kurap mengekor angin.
(halaman
81)
Sebenarnya, ruang alam dan istana Si Raja Jin dalam Hikayat
Malim Deman tidak terletak di alam kayangan sebagaimana kebiasaan cerita-cerita
rakyat. Sebaliknya, istana Si Raja Jin terletak di Hulu Bandar Muar, iaitu dalam alam ghaib yang tidak dapat
dilihat oleh mata kasar. Gambaran ruang dan alam pemerintahan Si Raja Jin amat
luas meliputi ruang permukaan bumi, ruang udara dan ruang di dalam bumi. Sikap
dan sifat rakyat Si Raja Jin digambarkan mempunyai persamaan dengan sikap dan
sifat manusia biasa, iaitu ada laki-laki dan perumpuan, ada yang muda dan yang
tua. Demikian juga yang capik, buta, pekak, kecil, pendek dan berpenyakit.
Malahan, sebagaimana manusia biasa, rakyat Si Raja Jin juga ada yang ingkar
pada perintah raja. Keluasan ruang dan sikap rakyat Si Raja Jin dapat difahami
dalam petikan berikut.
Maka mana-mana rakyat yang
tiada datang, lari ke dalam bumi dan ke atas udara, disuruh oleh Si Raja Jin
palu dengan cemeti Nabi Allah Sulaiman itu; semuanya ketakutan datang mengadap
Si Raja Jin.
(halaman 81)
b. Ruang
Natural
Ruang natural dalam Hikayat Malim Deman berlaku dalam ruang
alam nyata, iaitu berkaitan dengan latar tempat berlakunya sesuatu peristiwa.
Pengarang menggambarkan latar ruang natural secara halus dan indah, penuh dengan
pelbagai makhluk dan gambaran alam.
(i)
Kuala
Bandara Muar
Kuala Bandar Muar ialah pusat pemerintahan Tuanku Gombang
Malim Dewa, iaitu anak kepada Malim Perman dan bapa kepada Malim Deman. Bandar
Muar dihuni oleh pelbagai lapisan masyarakat. Penduduknya ramai tidak terkira.
Rakyat Bandar Muar hidup mewah kerana terdapat pelbagai kegiatan ekonomi dan
perdagangan yang membawa kepada kemakmuran negeri. Pengarang menggambarkan
Kuala Bandar Muar sebagai bandar yang permai, makmur dan mewah, sesuai sebagai
tempat kelahiran wiranya, Malim Deman.
Maka
adapun negeri itu baharu dibuka oleh baginda; adalah seperti gurindam orang
dahulu kala:
Awak tua Bandar terbuka,
Emas habis, dagangan mudah,
Kerbau kambing sesak di
padang,
Itik angsa tenang kuala
Merpati lindungan langit,
Rengkiang tujuh sejanjar,
Teman dengan sekerat kota,
Emas perak penuh di rumah,
Tangga rumah emas bertuang,
Ibu tangga emas bertitik;
Batuan sawa mengulur,
Penuh sesak hamba sahaya,
Ada yang empat senama.
Ada yang lima senama,
Dilaung di rumah di tanah
menyahut,
Dilaung di tanah di rumah
menyahut.
(halaman
2)
Bandar Muar terletak di kuala sungai dan telah menjadi sebuah
bandar pelaburan yang masyhur. Banyak kapal-kapal dagang singgah berlabuh dan
menjalankan kegiatan perdagangan seperti sutera, mastuli, lilin, getah,
kesumba, emas dan perak. Kemajuan dalam kegiatan ekonomi menjadikan Bandar Muar
sebagai pusat perdagangan.
(ii)
Hulu Bandar
Muar.
Hulu Bandar Muar terletak jauh di pedalaman. Hikayat Malim
Deman menggambarkan sebagai, “…tempat jin
yang banyak; tempat syaitan yang banyak,” dan dipenuhi dengan
binatang-binatang buruan seperti gajah, rusa, dan badak (halaman 16).
Perjalanan menuju ke Hulu Bandar Muar terpaksa menempuh hutan, bukit dan
lembah. Oleh sebab Hulu Bandar Muar terletak jauh, bukan sebarangan makhluk
boleh sampai. Ramai pengikut Malim Deman yang mati kerana diganggu oleh jin dan syaitan. Alam yang luas
itu digambarkan semasa perjalanan rombongan Malim Deman.
Masuk
hutan keluar hutan,
Masuk
padang keluar padang,
Masuk
rimba keluar rimba,
Bertemu
cangkat didakinya,
Bertemu
lurah sama dituruni,
Habis
hari berganti hari,
Habis
malam berganti malam,
Habis
bulan berganti bulan,
Habis
tahun berganti tahun,
Bukan
ia mencari buruan,
Gajah
dijumpa tiada ditembak,
Rusa
dijumpa tiada dikejar,
Badak
dijumpa tiada dituruti,
(halaman 16)
(iii)
Kampung Nenek Kebayan
Dalam usaha mencari Tuan Puteri Bongsu, Malim Deman banyak
mendapat bantuan daripada Nenek Kebayan. Bahkan, perkahwinan Malim Deman dengan
Tuan Puteri Bongsu diuruskan oleh Nenek Kebayan. Ruang alam di sekitar kampung
dan rumah Nenek Kebayan ketika kedatangan Malim Deman digambarkan dengan
kicauan burung-burung yang pelbagai ragam, seperti burung merpati, nuri, ketitir, balam dan
sebagainya (halaman 19 - 20). Terdapat juga tumbuhan seperti nyiur gading
(halaman 50). Kampung Nenek Kebayan terletak di Hulu Bandar Muar.
(iv)
Istana
Tuanku Gombang Malim Dewa.
Dalam bab 7 pengarang menggambar dengan jelas mengenai ruang
alam istana Tuanku Gombang Malim Dewa. Ruang alam dan pengisian ruang istana
dapat dilihat sewaktu persiapan perkahwinan Tuan Puteri Bongsu dengan Malim
Deman
Arakian, setelah datang
keesokan harinya, maka baginda pun berangkatlah keluar ke balairung seri,
bersemayam di atas singgahsana takhta kerajaan dihadapi oleh sekalian menteri,
hulubalang, temenggung, laksamana, orang besar-besar sekalian
(halaman
37)
Maka terdirilah jogan alam,
tunggul panji-panji, merual, payung ubur-ubur berkembangan berarak masuk ke
balairung seri. Maka baginda pun mendudukkan anakanda baginda di atas
singgahsana dua belas tingkat, dihadapi oleh sekalian jawatannya: sida-sida,
bentara, sekalian perkakas kerajaan serta pula inang pengasuh, kanda-mandanya
(halaman
39)
KONSEP
WAKTU DI DALAM ‘HIKAYAT MALIM DEMAN’.
Konsep waktu dalam Hikayat Malim Deman menggambarkan tentang
persepsi orang Melayu terhadap waktu. Terdapat konsep waktu yang sebenarnya,
iaitu waktu yang dapat diukur dengan menggunakan konsep hari, minggu, bulan dan
tahun. Terdapat juga konsep waktu yang
tidak dinyatakan dengan tepat dan memerlukan imaginasi serta pengalaman
pembaca/pendengar untuk menganggarkan kadar waktu yang dinyatakan. Bagi
memahami konsep waktu dalam Hikayat Malim Deman, kita boleh merujuk kepad (a)
waktu abstrak, dan (b) waktu konkrit. Walau bagaimanapun, kedua-dua konsep
waktu itu bertindan-tindih.
a)
Waktu
Abstrak
Waktu abstrak ialah waktu yang digambarkan melalui ungkapan
dan kata-kata runs, iaitu satu
susunan kata-kata yang teratur, tersusun indah dan sering diucapkan berulang
kali. Pengukuran waktu abstrak berdasarkan anggaran seperti ‘”berapa lama,” “antara
barapa lama,” “sekitar” dan lain-lain. Contonya, dalam muka surat pertama pengarang
berkata “Inilah warita orang dahulu kala,
entahkan beberapa zaman lamanya carita dibawa air yang hilir, angin yang
lalu dan burung yang terbang’. Dalam Hikayat Malim Beman, konsep waktu
abstrak terdapat dalam beberapa gambaran peristiwa.
(i)
Umur Malim
Deman
Umur Malim Deman diukur/dinilai secara perbandingan, iaitu
berdasarkan umur tumbuhan. Gambaran umur yang masih mentah itu dapat dirujuk
melalui kata-kata bondanya.
Umur setahun jagung,
Darah setampuk pinang,
Besar di bawah pisang
goyangan,
Besar di bawah tebu
berlengkar.
(halaman
10)
Kita sukar menilai usia jagung atau darah (?) tumbuh kerana
bersifat subjektif. Jagung/pinang yang tumbuh di tanah subur mengalami
pembesaran yang berbeza dengan jagung/pinang yang tumbuh di tanah gersang.
Walau bagaimanapun, ungkapan di atas menggambarkan bahawa pemikiran Malim Deman
masih mentah dan masih muda.
(ii)
Aksi Berhimpun
Gambaran nilai waktu, kepantasan bertindak dan aksi rakyat
terhadap pekerjaan raja dapat dilihat
apabila Bujang Selamat menitir canang, memikul tabuh dan memalu gong memanggil
rakyat berhimpun.
Yang capik datang
bertongkat,
Yang buta datang berpimpin,
Yang pekak leka bertanya,
Yang kecil terambin lintang,
Yang jarak tolak-tolakkan,
Yang pendek tinjau-meninjau,
Yang
kurap mengekor angin
(halaman 11)
Gambaran nilai waktu dalam aksi berhimpun di atas diulangi
dalam peristiwa yang lain, misalnya titah Si Raja Jin yang meminta rakyat
tentera berhimpun (halaman 81).
(iii)
Aksi Berperang
Dalam peperangan memerlukan kelicikan dan kepantasan bertindak. Kepetahan fizikal
sangat penting di samping mampu membaca pergerakan lawan. Ketika berperang
dengan Raja Mambang Molek digambarkan kepetahan aksi Malim Deman menepis
tikaman keris Sepukul Pamur Perak Tiga Biji di hujungnya dengan lompatan yang
pantas dan terapung seperti rama-rama. Demikian juga kepetahan Raja Mambang
Molek ketika menangkis keris Jalak Jantan Berkerawang Pamur, digambarkan;
Raja Mambang Molek ke udara
terlalu cepat tiada sempat dipandang mata, seperti kilat yang maha tangkas
rupanya:
Ditikam
ke kiri ia ke kanan,
Ditikam
ke kanan ia ke kiri,
Ditikam
ke hadapan ia ke belakang,
Ditikam
ke atas ia menyusup ke bawah,
Ditikam
ke bawah ia melompat ke atas.
(halaman 71)
(iv)
Kehamilan Tuan Puteri Bongsu
Kehamilan Tuan Puteri Bongsu yang selama 12 bulan digambarkan
dengan membandingkan dengan burung enggang dan tumbuhan.
Selama enggang mengeram,
Selangkas betik berbuah,
Semasak buah rumbia.
(halaman
43)
Daripada contoh-contoh di atas jelas menunjukkan bahawa waktu
abstrak digambarkan melalui fenomena alam, pergerakan manusia dan haiwan yang
terdapat di sekitar mereka sebagai menandakan mereka memahami alam dan
perkaitannya dengan kehidupan mereka.
b)
Waktu
Konkrit
Waktu Konkrit ialah waktu yang lebih jelas digambarkan berdasarkan
nombor, hari, minggu, bulan dan waktu-waktu tertentu pada setiap peristiwa yang
berlaku di dalam cerita.
(i)
Malim Deman
Bersantap
Bagaimana cepatnya Malim Deman bersantap digambarkan
berdasarkan nombor: dua, tiga, empat, lima dan enam.
Santap ia santap beradat,
Dua
suap tiga sudah,
Keempat
basuh tangan,
Kelima
kumr-kumur,
Keenam
makan sirih,
Kelat
jatuh ke rongkongan,
Seri
naik ke peroman
(halaman
14)
(ii)
Memulakan
Perjalanan
Pemilihan waktu yang sesuai untuk memulakan perjalanan
berdasarkan hari dan tarikh serta masa. Waktu yang dianggap baik oleh Malim
Deman untuk memulakan perjalanan ialah:
Ahad bersusun dengan Senin,
Pada dua belas haribulan,
Dua belas tapak
bayang-bayang.
(halaman
16)
(iii)
Tuan Puteri Bongsu Bersalin
Ketika Tuan Puteri Bongsu bersalin melahirkan Tuanku Malim
Dewana, konsep waktu digambarkan dengan jelas, iaitu berdasarkan hari, tarikh,
masa dan persekitaran.
Hari Ahad bertimpa Senin,
Dua belas haribulan,
Dua belas tapak bayang-bayang,
Menderau-derau hujan panas,
Sambung-menyambung kilat,
Panah memanah halilintar,
Berbunyi sekalian
bunyi-bunyian.
(halaman
44)
(iv)
Majlis Perkahwinan Malim Deman
Majlis perkahwinan Malim Deman dengan Tuan Puteri Bongsu
digambarkan jarak waktu persiapan, dan permulaan persiapan. Namun masa tidak
digambar dengan tepat. Hal ini dapat difahami kerana persiapan majlis
perkahwinan memakan masa yang lebih panjang.
Maka kepada masa ketika yang baik malam Ahad bersusun Senin
bekerjalah tiga bulan lamanya.
(halaman
38)
(v) Pengembaraan
Malim Deman
Lama pengembaraan Malim Deman mencari isterinya, Tuan Puteri
Bongsu, dinyatakan berdasarkan hari, bulan dan tahun. Walaupun penyataannya
masih bersifat abstrak, namun kita dapat memahami jangka masanya. Gambaran yang
sedemikian difikirkan sesuai kerana pencarian itu sendiri tidak menjanjikan
jangka masa. Pencarian itu digambarkan sebagaimana berikut.
Habis
hari berganti hari,
Habis
malam berganti malam,
Habis
bulan berganti bulan,
Habis
tahun berganti tahun.
(halaman
50)
(vi) Bertemu
dengan Wali Allah
Gambaran waktu dan persekitaran ketika Malim Deman bertemu
dengan wali Allah dinyatakan dengan jelas.
Dikatakan bahawa waktu mimpi itu masa saat yang sempurna, iaitu ketika;
Tengah malam sudah
terlampau,
Dinihari belum lagi tampak,
Budak-budak dua kali jaga,
Orang muda pulang
bertandang,
Orang tua berkalih tidur;
Embun jantan rintik-rintik,
Berbunyi kuang juah ke
tengah,
Sering lanting riang di
rimba;
Melenguh lembu di padang,
Sambut menguak kerbau di
kandang,
Berkokok mendung, merak
mengigal,
Fajar sidik menyingsing
naik,
Kicak-kicau bunyi murai,
Taptibau melambung tinggi,
Berkuku balam di hujung
bendul,
Terdengut puyuh panjang
bunyi;
Puntung sejengkal tinggal
sejari;
Itulah alamat hari nak
siang.
(halaman
4)
(v)
Membuat
Balai Gambang
Jangka masa membuat Balai Gambang bagi kegunaan Malim Deman dan
Tuan Puteri Bongsu berangkat dari Hulu Bandar Ke Kuala Bandar Muar digambarkan
secara tepat. Balai itu dapat disiapkan dalam masa tiga hari tiga malam diusahakan
oleh 44 orang tukang.
Maka dengan takdir Allah
Subhanahu Wataala, sekitika lagi tukang yang empat puluh empat itupun turunlah Bekerja
tiga hari tiga malam membuat balai gambang itu…
(halaman 34)
PENGUKURAN
RUANG DAN WAKTU
Pengukuran konsep ruang dan waktu dalam Hikayat Malim Deman
terbahagi kepada
dua cara, iaitu secara objektif dan secara subjektif.
a)
Pengukuran
Secara Objektif.
Pengukuran secara objektif adalah berdasarkan pada penggunaan
angka, masa dan
hari bagi menggambarkan keluasan, sama ada keluasan ruang tempat
mahupun ruang
masa.
(i)
Angka
Angka-angka yang sering digunakan untuk mengukur ruang dan
waktu ialah angka dua belas (halaman 39), seratus (42), lima (56), dua (42), dan seribu (16).
Angka-angka itu dipadanklan dengan tingkat (misalnya, dua belas tingkat), hari,
bulan, tahun dan tapak. Misalnya dalam contoh di bawah.
Adapun masanya tuan puteri itu turun bermain ke sini
pertama-tama kepada empat belasa hari bulan, yang kedua kepada lima belas hari bulan dan
yang ketiga kepada enam belas hari bulan; di dalam tiga hari itu adalah ia
sampai ke mari
(halaman
22)
Seketika lagi tukang yang empat puluh empat itu pun turunlah
bekerja tiga hari tiga malam membuat balai gambang iti.
(halaman
33 – 34)
(ii)
Masa dan
Hari
Tidak ada masa yang tepat digunakan. Pengukurannya
berdasarkan kepada hari siang, malam, petang dan senjakala. Contohnya,
kesedihan Malim Deman yang ditinggalkan oleh Tuan Puteri Bonsu digambarkan
berlanjutan selama “tujuh hari tujuh malam tiada beradu, tiada santap, leka
dengan menagis sahaja”. Manakala, jauh
pengembaraan / perjalanan Malim Deman digambarkan ;
Habis hari berganti hari,
Habis malam berganti malam,
Habis bulan berganti bulan
Habis tahun berganti tahun.
(halaman
50)
(iii)
Angka dan Hari
Pengukuran ruang dan waktu berdasarkan pada angka dan hari
digunakan secara serentak.
Hari Ahad bertipa Senin,
Dua belas haribulan,
Dua belas tapak bayang-bayang,
Menderau-derau hujan panas,
Sambung-menyambung kilat,
Panah memanah halilintar,
Berbunyi sekalian
bunyi-bunyian.
(halaman
44)
b)
Pengukuran
Secara Subjektif
Pengukuran ruang dan waktu secara subjektif digunakan adalah berkaitan
dengan tanggapan pemikiran manusia yang tidak dapat mentadbir alam secara
objektif. Pengukurannya berdasarkan keupayaan tanaga manusia, haiwan, bunyi-bunyian,
status, manusia, simpulan bahasa, susun lapis alam, kata –kata runs dan ungkapan.
(i) Angka dan Haiwan
Walaupun angka digunakan, namun gambaran sebenar keluasannya
tidak dapat dipastikan. Kita tidak tahu seluas mana setiap satu ruang, satu
lapis alam dan satu lapis waktu, sebagaimana kita tidak ketahui selama mana
keupayaan tenaga haiwan dapat bertahan apabila digunakan. Contohnya,
Tujuh ruang, tujuh pemanah,
Selelah burung terbang,
Selejang kuda berlari.
(halaman 9)
(ii)
Simpulan
Bahas
Penggunaan simpulan bahasa terhad untuk mengukur waktu
sahaja. Tidak banyak simpulan bahasa yang digunakan. Penggunaannya hanya untuk
menggambarkan usia Malaim Deman sahaja.
Umur setahun jagung,
Darah setampuk pinang,
Besar di bawah pisang
goyangan,
Besar di bawah tebu
berlengkar.
(halaman
10)
(iii)
Jangkauan
Bunyi-Bunyian
Terdapat juga penggunaan alat muzik untuk mengukur ruang dan
waktu, iaitu jankauan bunyi muzik yang dapat kedengaraan. Muzik digunakan
sebagai alat komunikasi di antara pihak istana dengan rakyat yang tinggal di
merata tempat. hal ini mengammbarkan keluasan ruang kekuasaan raja dan cepatnya
komunikasi mereka.
Titir canang pemnggil,
Pukul tabuh larangan,
Palu gong palung.
(halaman
11)
(iv)
Status
Manusia
Jawatan dan gelaran yang ada pada rakyat dan golongan
pentadbir boleh menggambarakan ruang kekuasaan seseorang raja. Dalam Hikayat
Malim Deman terdapat jawatan-jawatan seperti temenggung, laksamana, Orang Kaya Besar,
menteri, hulubalang, sida-sida, bentara hingga kepada rakyat hina-dina, kecil besar,
tua muda dan lelaki perempuan.
(v)
Susun Lapis
Alam
Susun lapis alam digunakan apabila menggambarkan ruang dan
jarak yang jauh di antara istana Raja Jin dengan istana Tuan Puteri Bongsu, dan
kampung Nenek Kebayan. Misalnya dalam contoh di bawah.
Ayuhai kakanda, silahlah
ambil sirih ini. Jika kakanda menempuh lautan gelap, kakanda santaplah sekapur,
nescaya teranglah lautan itu, dan Jika kakanda menempuh lautan api, kakanda santaplah
sekapur, nescaya padamlah api itu, apabila kakanda menempuh lautan sejuk,
kakanda santaplah sekapur, nescaya hilanglah sejuk itu, dan apabila kakanda
menempuh lautan kuning, kakanda santaplah sekapur, nescaya hilanglah kuning
itu, dan apabila kakanda menempuh lautan hijau, kakanda santaplah sekapur,
nescaya hilanglah hijau itu dan apabila kakanda menempuh lautan masin, kakanda
santaplah sekapur, nescaya hilanglah masin itu, dan apabila kakanda menempuh
lautan bisa, kakanda santaplah sekapur, nescaya hilanglah bisa itu.
(halaman
58)
(vi)
Kata-kata Runs
Objek yang digunakan sebagai pengukur dalam kata-kata runs adalah bercampur-aduk. Walau
bagaimanapun, kita dapat memahami konsep ruang dan waktu yang digambarkan.
Tempat
jin yang banyak,
Tempat
syaitan yang banyak,
Masuk
hutan keluar hutan,
Masuk
padang keluar padang,
Masuk
rimba keluar rimba,
Bertemu
cangkat didakinya,
Bertemu
lurah sama dituruni,
Habis
hari berganti hari,
Habis
malam berganti malam,
Habis
bulan berganti bulan,
Habis
tahun berganti tahu.
(halaman 16)
(vii)
Haiwan dan
Tumbuhan
Pengukuran ruang dan waktu berdasarkan haiwan dan tumbuhan
digunakan sewaktu menggambarkan jangka masa kehamilan Tuan Puteri Bongsu.
Selama enggang menggeram,
Selangkas betik berbuah,
Semasak buah rumbia.
(halaman
43)
NILAI RUANG
Nilai ruang dapat difahami dengan melihat pengisiannya. Dalam
Hikayat Malim Deman, manipulasi bahasa berjaya dieksploitasi dengan baik untuk
menggambarkan nilai ruang. Antara elemen yang membentuk nilai ruang ialah
kapasiti manusia, material dan kuasa magis.
(i) Berdasarkan Kapasiti Manusia
Terdapat banyak sekali nilai ruang berdasarkan pengisian
manusia. Contohnya, dalam halaman 12, episod yang menggambarkan peristiwa Malim
Deman ingin keluar mengembara, segala rakyat dari golongan pentadbir hingga
kepada bawahan keluar untuk mengucap selamat keberangkatan/mengiring Malim
Deman – dari yang capek, yang buta, yang pekak, yang kecil, yang jauh, yang
pendek hinggalah kepada yang berpenyakit. Selain mengambarkan wujudnya sebuah
kerajaan, peristiwa itu juga mengambarkan keakraban rakyat dengan golongan
pemerintah.
(ii) Berdasarkan
Material
Tidak banyak peristiwa dikaitkan antara nilai ruang dengan
material, kecuali ketika mengambarkan Kuala Bandar Muar. Tujuannya mungkin
untuk menunjukkan kelebihan yang ada pada negeri berkenaan serta mengagung-agungkan
golongan pemerintah. Sistem pentadbiran Bandar Muar digambarkan bersistematik
- ada pelbagai jawatan dengan
pembahagaian tugas masing – masing. Bandar Muar digambarkan sebuah negeri yang
makmur, mewah dengan pelbagai hasil bumi dan ternakan. Mewahnya / kaya Bandar
Muar hingga, “emas perak penuh di rumah”, dan “tangga rumah emas bertuang”,
sebagaimana digambarkan dalam gurindam di bawah.
Awak tua Bandar terbuka,
Emas habis, dagangan mudah,
Kerbau kambing sesak di
padang,
Itik angsa tenang kuala
Merpati lindungan langit,
Rengkiang tujuh sejanjar,
Teman dengan sekerat kota,
Emas perak penuh di rumah,
Tangga rumah emas bertuang,
Ibu tangga rumah emas
bertitek;
(halaman
2)
Begitu juga
dengan kegiatan ekonomi perdagangan yang pesat serta kapasiti ruang berdagang
yang cukup luas digambarkan dengan berhimpunnya perniaga kain sutera, lilin,
mastulin, getah dan sebagainya. Dalam aktiviti diraja seperti majlis
perkahwinan misalnya, digambarkan terdapat pelbagai jenis barang makanan.
Istana raja digambarkan begitu hebat sekali sebagai penanda kebesarannya.
Tujuh ruang, tujuh pemanah,
Selelah burung terbang,
Salejang kuda berlari.
(halaman
9)
Dalam majlis perkahwinan Tuan Puteri Bungsu dengan Malim
Deman digambarkan nilai materialnya.
Sabung tak henti tiga bulan,
Sabung bertunda bulu ayam,
Air didih menganak sungai,
Kerak nasi membusut jantan,
Terung berbuah di gelegar,
Kunyit berhimpang atas para,
Serai beranak atas dapur.
(halaman
38)
(iv)
Berdasarkan
Kuasa Magis
Kuasa magis juga berperanan terhadap nilai ruang. Menurut
Prof. R. Roolvink, masyarakat Melayu pada zaman lampau mempunyai kesanggupan
untuk mencipta dunia fantasi mereka sendiri. hal ini disebabkan oleh pengaruh
budaya, kepercayaan India Kuno dan Islam yang kuat. Di halaman 58 digambarkan
peristiwa Malim Deman hendak ke kayangan dengan hanya memakan sirih sahaja
sudah cukup untuk mengatasi masalah dari pelbagai jenis lautan dengan pelbagai
jenis halangan – api, sejuk, gelap dan sebagainya. Contoh lain, di halaman 82,
iaitu peristiwa menerbangkan istana pemberian Si Raja Jin kepada Malim Deman
dan isterinya untuk dibawa ke Bandar Muar. Ruang jarak perjalanan yang ditempuh
ialah tujuh hari tujuh malam baharulah sampai ke Bandar Muar.
(v)
Berdasarkan
Bintang
Ruang yang dimaksudkan ialah merujuk saiz watak bintang.
Kehebatan burung Borak membawa Maim Deman hingga ke pintu kayangan dan
peristiwa Tuan Puteri memberi maka sekawah nasi dan kambing seekor kepada Borak
mewujudkan nilai ruang tersendiri. Ruang jarak yang jauh dari bumi ke kayangan
dan penerbangan yang tinggi mengatasi awan oleh burung Borak digambarkan
seperti berikut.
Hilang disaput awan yang
puteh,
Hilang disaput awan yang
kuning,
Hilang disaput awan yang
biru,
Sakali membawa edar ke kiri,
Dua kali membawa edar ke
kanan,
Tiada boleh membawa edar
lagi,
Hilang disaput si mega-mega.
(halaman
58 – 59)
KESIMPULAN
Dalam Hikayat Malim Deman, konsep ruang dan waktu merupakan
salah satu ciri yang membina ceritanya. Kedua-dua konsep itu berkait-rapat
dengan tokoh utamanya, Malim Deman, sama ada pada sifat, tingkah laku mahupun
tempat-tempat yang dikunjunginya. Penggambaraan sebegini bersesuaian kerana
cerita Hikayat Malim Deman bersifat keperwiraan. Maka gambaran keperwiraan
nampak dengan jelas dilebih-lebihkan.
Selain sebagai
gambaran kegiatan sosio budaya, penggunaan konsep ruang dan waktu juga
menunjukkan bahawa mereka sudah mempunyai persepsi yang jelas terhadapnya.
Nilai dan pengukuran ruang dan waktu yang dikaitkan dengan alam dan fenomenanya
menandakan mereka sudah tahu ilmu astronomi, walaupun pada peringkat paling
asas. Hal ini menandakan bahawa cerita-cerita lipur lara Melayu bukan untuk
hiburan semata-mata, melainkan gambaran seluruh struktur fizikal, kerohaniah
dan keintelektualan mereka.
Pengukuran
konsep ruang dang waktu berdasarkan alam dan fenomenanya juga menanda mereka
akrab dan tahu menilai alam persekitaran, faham nilai budaya dan mesra dengan
pengaruh Hindu dan Islam.
RUJUKAN
Asmah Haji Omar (1986). Bahasa
dan Alam Pemikiran Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
A.H. Idrus (1960). Persuratan Melayu I Prosa. Kuala Lumpur
: Qalam.
Kamus Dewan (1987).
Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mustafa Mohd. Isa (1984). Penglipur Lara Melayu. Petaling Jaya:
Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd..
Mustafa Mohd. Isa (1987). Awang Belangga : Pengipur Lara Dari Perlis
. Kuala Lumpur
: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Noriah Taslim (1986). Asas-Asas Pembinaan Epik. Pulau Pinang :
Universiti Sains Malaysia .
Pawang Ana dan Raja Haji
Yahya (1987). Hikayat Malim Deman. Petaling
Jaya: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Sulastin Sulrisno (1980).
“Hikayat Hang Tuah : Antara Konvensi dan Inovasi” dlm Imej dan Cita-cita. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
V.I. Braginsky (1994). Erti Keindahan dan Keindahan Erti Dalam
Kesusteraan Melayu Klasik. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Noriah
Taslim (1990). “Struktur Ruang dan Konsep Kebangsawanan dalamm Roman Penglipur
Lara” dlm. Dewan Sastera, Julai 1990.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan