Jumaat, 7 Mei 2010

Gila Si Gabir

Ada orang berkata maksud huruf BPG itu ialah Bahagian Paling Gila. Aku terpingga-pingga tidak memahaminya. Melihat kepinggapinggaan aku itu, seseorang yang lain mencelah. 

"Bukan. Bukan," katanya. "BPG itu Bahagian Paling Gabir" sambungnya. 

"Salah tu. Badan Projek Gila," tegas yang lain. 

'Ahhhh ..., itu hanya gelaran pada tiga huruf itu dan gelaran itu tidak semesti benar.' rungut hatiku.

Anehnya, gelaran itu rasa sepadan pula. 

Menurut Sumber, "orang-orang di sini cerdik. Ada yang berijazah master dan ada yang berijazah doktor. Bentang kertas kerja itu kertas kerja ini, di dalam dan di luar negeri. Menyaran itu dan menyaran ini, sebelum kembali ke pejabat untuk menyusun fail, menulis teks ucapan bos, menalefon hotel, merangka projek itu merangka projek ini. Dan, intai peluang." 

'Memang gila dan gabir kalau demikian itu,' hatiku merunggut. 'Mereka betul-betul gamet yang merosakan minda generasi.'

"Apabila mereka membuat penilaian prestasi," kata Sumber lagi, "Mereka mahu isi markah rakan serendah-rendahnya kerana bimbang kerajinan dan kehebatan rakan akan meninggalkan kegilaan dan kegabiran dirinya. 

Aku teringat pada tingkah protes abang dan kakak BPG. Mereka marah apabila jawatan pengarah diberikan kepada saudara tirinya. Mereka menjerit kesal dan menuduh Ketua Pengarah pilih kasih dan tidak pandai menilai hasil kerja mereka yang gila dan gabir itu.

Seorang PTD mencelah, "Apabila PTD mahu masuk tolong buang semak-samun kegabirannya hingga membengongkan orang lain, dituduhnya PTD mahu rampas jawatan, lalu tidak dibenarkan PTD masuk bertenggek di dahannya."

"Anehnya," sampuk Rakan PTD itu, "Mereka mahu hidup dalam Rumah Dunia, sedang mereka tidak mahu keluar dari Parit dan Longkang." 
Aku fikir benar juga kata PTD itu. Apa salahnya kalau diwujudkan satu jawatan untuk PTD? Namakan saja jawatannya - Timbalan Pengarah Pembangunan, atau Eksekutif IPG. Mungkin gila dia dan bengong orang boleh dipulihkan.

Namun kerja Si Gila yang bangang dan Si Bangang yang  gila itu tidak pernah selesai. Kerja yang dibuatnya, ada-ada sahaja salah, hingga menyusahkan kaki dan tangan dan kepala orang lain. 

Sewaktu di bilik termenung, dia terfikir mahu mengadakan satu program pengajian. Tanpa sempat mencuci, dia terus melompat keluar dan mewarwarkannya. Minta orang datang mengikuti programnya. Malangnya, hingga habis masa program tidak diketahui guru yang patut mengajarnya. 

Maka, diarahkan jurutaip menaip sijil-sijil kehadiran dengan kata-kata mahacemerlang. Peserta program itupun pulang membawa kegilaan dan kegabirannya dengan rasa mahariang.

Satu hobi BPG ialah mengumpul kertas. Menurut sumber, mereka berkerja sambilan menjual kertas. Maka, banyaklah kertas-kertas yang diminta daripada orang berurusan dengannya. Menurut sumber lagi, katanya, kertas itu mahu dibuat tempat duduk agar duduknya lebih tinggi. Duduk tetamu  dibiarkan di atas lantai dan bersesak-sesak. 

'Kalau terlihat anak cimpazi dikatakan anaknya, lantas diambil  dan disusui hingga anak sendiri terbiar dan mati,' ujar seseorang yang lain lagi.

Kegilaan dan kegabiran mereka kini merebak ke seluruh jajahan takluknya. Anehnya, semua badut dijajahan takluk menganggap  semua itu tidak salah.

"Ahhhhh ... rupa-rupanya, mereka semua sudah gila dan gabir seperti gila dan gabir BPG," jerit Si Tanggang.

3 ulasan:

Sham al-Johori berkata...

Tuan,
Tak sia-sia kita ambil paper 'Penulisan Cereka 1' dulu, belajar dengan SN S. Othman Kelantan dan En. Mohammad Saleeh Rahamad. Kebitaraan tuan berkreatif nampaknya sudah menyaingi mereka berdua.
Teruskan perjuangan tuan.
Salam rindu dari kejauhan.

abuyon berkata...

salam cikgu,

Tersenyum saya membacanya. Selalu bergurau
dengan kawan dengan berkata,

dunia belaka ..

dengan intonasinya

NASSURY IBRAHIM berkata...

Mereka tu ibarat tak ukur baju dengan badan sendiri, Berjalan guna kaki orang lain. Orang malas kaya mimpi.