Isnin, 7 Disember 2009

Surat Ruslan Mamat, Editor Ruangan Sastera di Mingguan Watan

Kepada Sdr. Nassury Ibrahim
Balai Polis Pasir Puteh
Kelantan.

Salam puisi buat Sdr. Semoga Sdr. sihat selalu.

Terlebih dahulu saya memperkenalkan diri saya. Dan sememangnya Sdr. sudah mengenali saya sebelum ini. Saya, Ruslan Mamat, pengelola Ruangan Sastera di Watan serta Petugas Khas Pesisir.

Sebenarnya saya agak kesuntukan masa untuk menaip surat secara tidak formal semacam ini. Tetapi oleh kerana terpaksa juga untuk memberi sedikit catatan pengetahuan buat Sdr. maka terpaksa saya mencuri sedikit masa kelapangan saya.

Saya ingin menyentuh sedikit tentang sajak-sajak Sdr. Saya dapati Sdr. memang cukup produktif dalam bidang persajakan. Saya amat kagum dengan keinginan yang tinggi untuk menjadi seorang penyair. Maka kerana itulah saya ingin menyentuhnya dalam dalam surat tidak formal ini.

Di Watan, saya tetap menerima sajak-sajak Sdr. tetapi saya juga tidak boleh menyingkirkan hasil karya orang lain. Saya mempunyai sistem sebagaimana dengan akhbar-akhbar lain juga, iaitu menyiarkan atau memberi peluang untuk seseorang penulis tiga atau empat bulan sekali. Maksud saya seseorang penulis baik cerpen atau sajak, akan diberi tempat dalam akhbar Watan antara tiga atau empat bulan sekali. Katakanlah sajak Sdr. telah saya siarkan dalam bulan Ogos, maka sajak yang kemudian pula akan saya siarkan dalam bulan November atau dalam bulan Disember depan. Saya juga tidak akan melupakan penulis-penulis lain yang juga berbakat seperti Sdr.

Dalam pada itu, Sdr. mestilah mengambil keputusan atau bertekad tidak menghantarkan hasil karya yang sama kepada lain-lain penerbitan. Jika Sdr. hantarkan sajak yang sama kepada lain-lain penerbitan dan didapati tersiar dalam dua buah akhbar atau majalah serentak, maka pihak editor akan 'gam' sajak-sajak Sdr. Jika demikian yang berlaku, tentunya Sdr. akan mengalami masa depan yang gelap dalam dunia yang Sdr. impikan. Saya nasihatkan agar Sdr. tidak berbuat demikian. Ttetapi jika sajak tersebut tidak disiarkan dalam tempoh selama tiga atau empat bulan, maka bolehlah Sdr. menghantarkannya kepada lain-lain penerbitan. Itupun setelah tiga atau empat bulan dari tarikh Sdr. hantar kepada mana-mana penerbitan dan ia tidak mendapat tempat.

Melihat kepada perkembangan atau proses penciptaan sajak-sajak Sdr. saya inginlah mencadangkan kepada Sdr. jika ada apa-apa sayembara, bolehlah Sdr. turut serta. Hanya melalui sayembara sahajalah Sdr. boleh naik sebagaimana yang telah dilalui oleh Sdr. Moechtar Awang. Dan jika Sdr. berhajat pula untuk meneruskan pengajian di Universiti Malaya di bawah Rancangan Penulisan Kreatif, Sdr. mestilah sekurang-kurangnya mempunyai 2P dalam STPM. Sdr. boleh menyertainya dengan special kes. Ini juga telah dilalui oleh Sdr. Asmui Mustapha, Setiausaha Pesisir.

Dua buah sajak Sdr. dalam perhatian saya untuk disiarkan nanti, iaitu 'Keris atau Seorang Raja Purba' dan 'Duka Pelaut Timur.' Yang lain, Sdr. bolehlah hantar ke lain-lain penerbitan.

Sekian, takat ini sahaja. Salam puisi dari saya.


tt
Ruslan Mamat

Tiada ulasan: