Sabtu, 19 Disember 2009

Cerita Kampung (1)

Setelah sebulan cuti sekolah, baru aku dapat balik ke kampung, menemui ibu. Ayah sudah tiada. Gembira benar ibu dan adik apabila aku balik. Cuma kakak saja, agak balela. Dia memang sudah lama bermasam hati dengan ibu.
Banyaklah hal dikhabarkan oleh ibu akan kampung kami. Antaranya, beberapa minggu lalu, seorang pemimpin muda (UBN) dari Kelantan, khabarnya bernama Siti Khadijah, datang berceramah di kampungku. Kampungku pernah dikenali sebagai anak emas UBN, dan ibuku sendiri merupakan ahli tetap UBN.
Kata ibuku, banyak cerita tentang keburukan kerajaan Pas Kelantan, termasuk Tuan Guru Datuk Nik Aziz, diceritakan oleh Siti Khadijah. Banyak tanah orang Melayu di Kelantan dijual kepada Cina. Kata Siti Khadijah, Pasar Besar Kota Bharu, Nik Aziz tukar nama kepada Pasar Siti Khadijah. Nama itu Nik Aziz ambil sempena namanya.
Khabarnya, orang-orang kampung begitu teruja mendengarnya, dan tidak mahu kampungku diperintah oleh kerajaan Pas lagi.
Pagi tadi, ada dua orang tetamu tidak dikenali datang ke rumahku. Mereka mencari seseorang. Oleh sebab hujan, mereka singgah di rumahku.
Dari tetamu inipun aku banyak dapat cerita. Menurut ceritanya, dia mahu meneroka tanah di hujung kampungku. Setahu aku, sebahagian kawasan yang ingin diteroka itu telah dirintis oleh penduduk kampung. Kini terbiar. Maka aku memberitahu bahawa ada baiknya berbincang dengan Ketua Kampung agar tidak tersalah teroka pada tanah yang telah dirintis. Katanya, dalam pelan Majlis Daerah Dungun, tanah yang ingin diteroka masih tidak berpunya.
Tetamu ini menceritakan tentang kehebatannya 'melawan' peraturan kerajaan dan 'kekebalannya' kerana mempunyai 'orang dalam' (politikus dan bukan politikus) yang boleh membantu. Salah seorang, bekas pemandu YB / Exco UBN Terengganu.
Tidak lupa juga diceritakan perihal kepimpinan Terengganu. Katanya, Datuk Yis kenal dia dan dia kenal sangat Datuk Yis. Ayah Datuk Yis suka sambung ayam dan Datuk Yis sendiri pun suka sambung ayam juga.
Aku bertanya, "Apa sebab Raja tolak Datuk Yis jadi MB?" Jawab tetamu itu kerana ada berlaku satu peristiwa tidak sopan. Semasa pembukaan Pulau Wan Man (Masjid Kristal), mula-mula Datuk Yis jemput Pak Lah datang. Mungkin rasmi pecah tanah kot. Majlis Kali kedua Datuk Yis jemput Najib. Majlis kali ketiga, Datuk Yis jemput Raja. Kebetulan Datuk Yis bertemu Raja (tak tahu pula kat mana) Raja baru lepas menunggang kuda. Raja menolak dan memberitahu dia keletihan. Maka jawab Datuk Yis, kalau letih balik tidur. Raja tak kata apa-apa.
Aku tanya lagi, "Apa sebab Raja pilih Ahmad Said?" Jawab tetamu itu, Ahmad Said tu sepupu bini Raja.
Diceritakan juga bahawa ramai pegawai atas di pejabat tanah Dungun ambil (memiliki) tanah di kawasan yang hendak dimajukan, sebelum kawasan itu dimajukan. Aku beritahu bahawa sebidang tanah ibu dirampas begitu saja oleh Pejabat Daerah Dungun. Ibu pernah minta tolong YB Cikgu Harun untuk mendapatkan geran dan serah surat jual beli tanah kepada YB. Malangnya, bukan geran yang dapat. Sebaliknya, surat amaran mahu saman kerana bina rumah atas tanah kerajaan. Ibu berjumpa dengan pihak bertanggungjawab di Pejabat Daerah Dungun bernama Wan Nik. Wan Nik tengking ibu dan hentak meja memarahi ibu. Kerana malu, ibu terus pulang.
Rupa-rupanya tanah itu terlibat untuk pembinaan sekolah rendah.
Aku beritahu bahawa tanah yang dirampas itu harta pusaka aku. Aku tidak halal, tidak maaf, tidak rela dan tidak apa saja terhadap mereka yang bersubahat merampas tanah itu, lebih-lebih lagi jika ada unsur penipuan.
Diceritakan juga, bekas exco dan YB UBN Terengganu sangat benci pada UBN. YB ini terkenal dan pernah kerja sebagai DO. Juga dipertingkaikan sebab Petronas tidak beri wang royalti kepada Terengganu, dan wang itu banyak melimpah ke negeri lain. Katanya, Kelantan pun layak dapat wang royalti. Dia percaya, Najib akan beri.
Aku tanya tentang kepimpinan DS Najib. Katanya, DS Najib tidak akan bertahan lama dan seluruh negeri di Semenanjung akan jatuh ke tangan pembangkang. Hanya kerusi Malaysia Timur saja kekal. Aku tanya sebab apa? Dia jawab, "Kerajaang skarang zaling, tak bela rakyat starang barah." Aku kata, "Pakcik kata begitu sebab Pakcik orang Pas."
Dia jawab, "Eh, dok. Pakcik parti Umno."
"Bakpo kata gitu? Tak sayang pada Umno?"
"Dah zaling. Biar mampus! Tu, YB ... anak sedara aku. Sombong mampus."
Pulang ke kampung kali ini, banyak maklumat aku peroleh. Entah betul, entah tidak, tak tahulah. Apapun, ia baik untuk direnungi dan diteladani.

Tiada ulasan: