Isnin, 11 Oktober 2010

Hilang Buku

Keadaan di meja aku
Sejak tiga minggu lepas, aku tercari-cari manuskrip yang aku judulkan 'Pengantar Kesusasteraan Melayu untuk Pelajar PPISMP.' Manuskrip itu merupakan nota kuliah untuk Semester 2 PPISMP. Dalamnya telah terconteng-conteng kerana bakal ditokoktambahkan. Apabila mahu menambahkannya, tiada dalam simpanan pula. Baru semester lepas aku guna. 

Buku kedua tidak dapat dikesan, kumpulan sajak terbaharu Awang Abdullah. Dalamnya ada maklumat tentang derklamasi Sajak. Aku mahu guna sebagai rujukan untuk kuliah, bersama-sama maklumat dari Prof. Rahman Shaari dan Dr. Lim Swee Tin. Pun, tidak dapat dikesan.

Meja-meja pensyarah di jabatan
Terbaharu, buku Sastera Bandingan pula tidak dapat dikesan. Baru dua atau tiga minggu lepas ada, dah tiada. Buku itu dipinjam dari perpustakaan IPG. Tempoh masa pinjam pun dah hampir tamat. Nampak gaya kena beli buku baharu sebagai ganti.

Sudah puas cari, tidak jumpa. Cari kat meja di jabatan, tak jumpa. Cari kat rumah pun tak jumpa. Entahlah. Mungkin ada orang pinjam tidak beritahu. Mungkin dikebas oleh seseorang. Mungkin disorok oleh hantu. Mungkin tersalah letak. Mungkin, mungkin, mungkin ... entahlah!

Tiada ulasan: