Ahad, 6 September 2009

Karya dan Kajian Terhadapnya

Pada 30 Ogos 2009, saya didatangi dua pelajar Universiti Malaya. Tujuannya ialah untuk membuat kajian terhadap karya-karya saya bagi memenuhi tugasan akademiknya di bawah bimbingan Prof. Madya Dr. Norhayati Abdul Rahman. Saya rasa bangga menjadi bahan kajian, walaupun kedatangan mahasiswa UM itu bukan yang pertama. Sebelum ini, karya saya telah menjadi subjek kajian pensyarah, pelajar Universiti Putra Malaysia dan Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Walau bagaimanapun, saya rasa terkilan juga sebab tidak mengingati beberapa maklumat, terutama berkaitan peristiwa dan tarikh-tarikh penting, seperti penganugerahan dan penyiaran karya. Oleh sebab itu, saya meminta mahasiswa berkenaan merujuk dalam internet, khususnya dari data yang dibekalkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.

Memang ada sebilangan penulisan tentang karya saya, baik oleh rakan yang saya kenali mahupun oleh mereka yang tidak saya kenali. Ada yang memberi salinan kajiannya kepada saya. Dapatlah saya menyimpannya sebagai kenangan dan bahan kajian pelajar / mahasiswa seterusnya. Terima kasih banyak atas keperihatinan anda itu. Ada juga yang tidak memberinya. Barangkali terlupa.

Apabila saya gagal memberi maklumat dan data lengkap perihal karya, terasa sekali betapa penting jika saya mempunyai segala dokumen kajian tentang karya saya. Justeru, amat besar harapan jika satu salinan dapat diberikan / atau dimaklumkan, sama ada karya saya menjadi subjek utama kajian, atau sekadar sampingan sahaja. Tidak kiralah apa persepsi anda terhadap karya saya. Baik atau buruk ia tetap jadi bahan ilmu.

Oleh kegagalan memberi kerjasama baik itu, terfikir oleh saya, alangkah baiknya segala maklumat yang berkaitan diri saya diterbit dalam blog. Ini menjadi satu cara membantu mahasiswa, pengkaji, peminat dan perkembangan ilmu kesusasteraan.


Sajak Kepada Nassury (i)

Betapa mati langkah betapa senyap jiwa
air kata yang kau tinggalkan itu
mengalir biar membasahi kering wajah
betapa saat kau bersunyi diri
di bawah pohonan kemboja.

7 November 2008

Tiada ulasan: