Sabtu, 26 September 2009

Dihormati Orang Tua di Kampung

Oleh sebab cuti raya yang panjang pada tahun ini, dapatlah aku berlama di kampung dan mengunjungi banyak rumah. Kampungku dibuka sekitar tahun 1962/1963. Ramai orang-orang asal di kampung sudah tiada, tinggal cuma para balu sahaja. Baki di Kampung Bahagia saja kini tinggal 6 orang. Yang berbaki pula tidak sihat semuanya. Ada yang sakit tua dan ada sakit kronik. Apabila saya kunjungi mereka, wah, macam ubat pula! mereka nampak bersemangat. Bercerita tentang itu dan ini. Berkali-kali mengucapkan terima kasih kerana aku datang mengunjunginya.

Salah seorangnya, aku panggil Che Din. Dia bercerita tentang sejarah kampung. "Sengaja nak beritahu cerita sebenar kepada Nasir sebab dia anak sulung yang berjaya di kampung ini," kata Che Din. Kata-kata Che Din itu seperti orang mengantuk disorongkan bantal. Sebab, memang aku berhasrat mencari sejarah kampung dan mencipta blog untuknya. Allah makbul niat suci aku.

Rupa-rupanya kampung aku dibuka bukan atas permintaan kerajaan, tetap atas usaha rakyat membuka kampung kerana ingin tempat tinggal. Nasib yang menerima Hamid Tuah hampir menimpa orang asal di kampungku. Atas kebijaksanaan Che Din memberitahu bahawa semua peneroka itu adalah penyokong kerajaan, maka isu meneroka tanah haram tidak berlanjutan.

Memang kampungku pernah digelarkan sebagai 'anak emas Umno.' Semuanya menjadi ahli Umno. Seingat aku, gambar Menteri Besar, Wan Mokhtar Ahmad, telah melekat di dinding rumahku, bersebelahan gambar dacing, berhampiran pintu masuk.

Banyaklah yang diceritakan oleh Che Din hingga banyak aku ketahui. Langsung aku tidak sangka bahawa Che Din merupakan tulang belakang kewujudan Kampung Tok Kah. Banyak usaha-usaha yang dilakukannya diceritakan, hingga Kampung Tok Kah memperoleh itu dan ini, termasuk pembinaan sekolah.

Tahun 1971 aku mula bersekolah di Kampung Tok Kah. Ertinya, sekolah ini mula dibina pada tahun akhir 1960-an. Tidak pula aku ketahui, bilakah Sekolah Kebangsaan Kampung Tok Kah dibuka. Walau apapun, sangat cepat Kampung Tok Kah mendapat sekolah. Itu sumbangan Che Din yang tidak ternilai. Walaupun buta huruf, namun hati Che Din celik. Aku dan generasi baharu dapat bersekolah dan seterusnya berjaya mencapai cita-cita.

Sebagai pejuang sebenar, beliau tidak menunjukan jasanya. Malah, terpinggir dalam kejayaan kampung. Demikian adat manusia dan nasib pejuang, termasuk pejuang sebenar negara.

Mendengar cerita Che Din, aku teringat kata-kata seorang sarjana bahawa perunding kemerdekaan Malaysia itulah pejuang sebenar. Katanya, mereka yang bangun berkeris berlembing menentang penjajah itu bukan pejuang, apalagi PKM (Ops, jangan sebut PKM! Aku berterima kasih kepadanya kerana membunuh Henry Gurney. Kalau tidak, Malaysia akan jadi seperti negara Palestin!). Aku tidak setuju dan tidak akan bersetuju.

Pada aku, semua yang bangun menentang penjajah adalah pejuang kemerdekaan, tidak kiralah mereka berjuang dengan cara berunding atau dengan cara berpena berkeris. Malah, Jepun sendiri turut memberi sumbangan terhadap kemerdekaan Tanah Melayu. Kita patut menghargainya. Seperti kata Zainuddin Maidin, ramai pejuang asal menjadi wira yang tidak didendangkan. Antara wira itu, di kampungku, salah seorang ialah Che Din.

Sebelum ini aku sudah mencatatkan bahawa betapa penting kita menghargai jasa pemimpin. Dengan mengetahui sumbangan mereka, akan membangkitkan jiwa kita untuk turut sama berbudi dan menghargai budi orang.
Aku rasa terharu mendengar cerita Che Din itu. Pertama, ia memberi maklumat mudah yang aku mahu mencarinya. Kedua, aku merasai satu penghormatan yang diberikan oleh orang tua di kampungku.

Tiada ulasan: