Jumaat, 17 Jun 2011

Perhimpunan Bersih 2.0

Akhbar Sinar Harian pada 16 Jun 2011 melaporkan bahawa Perhimpunan Bersih 2.0 anjuran Gabungan Pilihan Raya dan Adil (Bersih) pada 9 Julai 2011. Pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenevasan mahu membuat 8 tuntutan kepada kerajaan untuk menggembalikan demokrasi yang sudah tercemar, iaitu;

  1. membersihkan senarai undi
  2. mereformasikan undi pos
  3. penggunaan dakwat kekal
  4. akses media bebas dan adil
  5. tempoh minimun 21 hari  berkempen
  6. pengukuhan institusi awam
  7. usaha menghentikan rasuh
  8. usaha menghentikan politik kotor
Dalam perhimpunan itu, Bersih akan menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin secara demokrasi.

Sehingga kini terdapat 418 laporan polis oleh mereka / institusi yang menentang perhimpunan tersebut. Kumpulan paling bertindak balas dengan cadangan menganjurkan perhimpunan pada hari dan tempat sama ialah Pertubuhan Peribumi Perkasa (Perkasa), diikuti Pemuda Umno.
Pihak PDRM pula sudah mengeluarkan kata putus bahawa pihaknya tidak akan mengeluarkan permit berhimpun walaupun penganjur memohonnya.
Alasan pihak penentang ialah perhimpunan aman itu akan mengganggu ketenteraman awam, mengganggu lalu lintas, merugikan perniaga, menggugat keselamatan dan membuat kekacauan dan sebagainya.

Pada pandangan saya, keinginan Bersih menganjurkan Perhimpunan Bersih 2.0 itu dibenarkan dalam Perlembagaan Persekutuan dan Bersih bukan pengacau. Yang jadi pengacau ialah Perkasa dan Pemuda Umno kerana mereka sengaja menganjurkan perhimpunan pada tarikh dan tempat yang sama dengan tujuan mencabar Bersih.

Bersih berhak menganjurkan perhimpunan tersebut atas alasan apa sahaja. Dalam sejarah, pertama kali perhimpunan Bersih ialah pada tahun 2007 dan pada 8 Mac 2008 diadakan Pilihan Raya 12. Hasilnya, pembangkang telah menakhluk 5 negeri. Berdasarkan operandi sama, Bersih (pembangkang) sekali lagi akan menganjurkan perhimpunan pada tahun 2011. Pilihan Raya 13 dijangka akhir tahun 2011 atau sekitar tahun 2012. Mungkinkah, pada hitungan Bersih (pembangkang), mereka akan dapat menawan 5 lagi negeri. Jika hal ini diperhitungkan, maka Perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011 wajar dilaksanakan kerana menguntungkan mereka.

Demikian juga saya berpendapat, adalah betul tindakan kerajaan BN menghalang Perhimpunan Bersih 2.0. Halangan itu bukan atas dasar mendatangkan bencana terhadap keselamatan rakyat, sebaliknya Perhimpunan Bersih 2.0 akan mendatangkan bencana terhadap kerajaan BN. Jika sejarah yang lepas, kerajaan BN hilang 5 negeri, tentulah kali ini kerajaan BN tidak mahu hilang 5 negeri lagi. Jika hilang juga, berkemungkinan besar kerajaan BN akan gulung tikar dan Malaysia bertukar kerajaan memerintah. Justeru, tindakan kerajaan BN menghalang Perhimpunan Bersih 2.0 itu wajar.

Saya juga berpendapat, jika Bersih pembangkang berjaya menganjurkan Perhimpunan Bersih 2.0, belum tentu rakyat menerima pembangkang dalam Pilihan Raya 13. Demikian juga, jika kerajaan BN berjaya menghalangnya, belum tentu juga rakyat akan menerima BN dalam Pilihan Raya 13. Yang pastinya, rakyat sedang memerhati 'lakonan' pembangkang dan kerajaan BN. Sesungguhnya, pelakon yang beraksi dengan baik dan berkesempatan menjadi hero, belum tentu penonton menerima keheroannya. Yang pastinya, dalam hal ini, hero yang ikhlas akan tetap diterima rakyat.

Dan, saya merupakan salah seorang penonton yang sedang mencari hero yang ikhlas itu.

Tiada ulasan: