Isnin, 2 Mei 2011

Surat Kepada Leo AWS

Nassury Ibrahim
Jabatan Pengajian Melayu
MP. Tuanku Bainun
Bukit Mertajam.

13 Disember 2004

Semoga Cikgu Leo dan keluarga berada dalam keberkatan Allah hendaknya. Terima kasih kerana menghantar kumpulan puisi terbaharu, "Simile Che Azizah Serupa Sajak." Walaupun tidak lengkap, koleksi kumpulan puisi Cikgu Leo dalam simpanan saya kira memadai sebagai rujukan.

Nampaknya, dari segi mutu penerbitan buku terbaharu Cikgu Leo ini lebih maju dan menarik. Berkenaan isi sesebuah puisi sangat subjektif. Walaupun puisi sering dilihat dari segi mutu isi, sebenarnya, tidak ada puisi yang dihasilkan tidak berguna. Puisi yang bermutu sekalipun jika tidak menarik minat pembaca / pengkritik, puisi itu dianggap mati, berbanding puisi yang tidak bermutu tetapi sering dijadikan rujukan.

Orang melihat seni, tetapi apa ada pada seni jika seni puisi itu tidak mampu berkata-kata. Pada sebuah puisi sebenarnya kita boleh melihat manusia, peristiwa, latar, pemikiran pengarang, perasaan pengarang, gaya, maju-mundur masyarakat, bahasa dan sebagainya yang semuanya tidak bergantung pada mutu isi puisi.

Saya berpendapat Cikgu Leo sudah melepasi 'ujian tahap kepenyairan' untuk meletakkan diri dalam sejarah peta puisi Malaysia. Seseorang pengarang yang menang Hadiah Sastera Malaysia sekali dan terus menghilang, pengarang berkenaan tidak akan 'tercetak' namanya dalam sejarah peta puisi Malaysia. Sebaliknya, seseorang yang dianggap mutu puisi ciptaannya rendah, tetapi konsisten, berkarya dan terus berkarya, maka gaya puisi yang dihasilkan secara konsisten itu akan menjadi identiti / gaya kepengarangan penyair berkenaan. Identiti gaya kepengarangan inilah yang penting yang membezakan karya seseorang pengarang dengan karya seseorang pengarang yang lain, yang sudah Cikgu Leo peroleh. Tahniah.

Saya ada kalanya rasa cemburu dengan produktivisi Cikgu Leo yang 'sekali berbunga selamanya berbuah' (sajak Pohon Puisi Leo). Saya ada beberapa kumpulan puisi yang belum diterbitkan, terpendam, maka tidak bermanfaat. Ini tentunya merugikan. Saya fikir saya perlu mengikuti cara Cikgu Leo menerbitkan sendiri kumpulan puisi berkenaan. Untuk itu, saya perlu belajar dari Cikgu Leo menguruskannya.

Ok, setakat itu sahaja. Selamat berkarya.

NASSURY IBRAHIM   

Tiada ulasan: