Selasa, 7 Disember 2010

Tuan Hamba

Berkata Prof. Datuk Dr. Kamarudin Kachar (maaf, saya tak pernah baca buku tulisan beliau), martabat dan kedaulatan raja-raja Melayu perlu diperkukuhkan dengan mengembalikan imuniti atau kekebalan raja-raja (Mingguan Malaysia, 5 Disember 2010).

Semalam saya bermimpi bertemu Cheng Ho. Dia bertanyakan kepada saya:
  1. Siapakah yang tarik imuniti maharaja?
  2. Kenapa baru sekarang bercakap tentang imuniti maharaja?
  3. Apakah imuniti maharaja boleh memartabatkan orang Melayu?
  4. Mengapa maharaja anda tiada martabat sebagaimana maharaja China?
  5. Ada sesiapa kenal Mahadzir Mammad dan Shaiban Kasem?

Saya tidak tahu apa jawapannya. Saya hanya jawap soalan no. 4 saja, "Sebab negara ambo hanya ada raja, negara tuan hamba ada maharaja."

"Oooo ... begitu," katanya. Tiba-tiba dia bertanya lagi.

"Apakah maksud 'tuan hamba'?"

"Eerr, errr. Mungkin tuan jadi hamba kot. err..er... entahlah," kata saya ragu-ragu. 

Tiada ulasan: