Jumaat, 24 Disember 2010

Gawat hingga Bercawat Kote

Negara aku kini bukan sahaja gawat moral, gawat ketuanan, gawat bahasa, gawat adat budaya, gawat politik, gawat ekonomi, gawat sokongan, dan segala macam gawat, termasuk gawat agama. Gawatnya sudah sampai peringkat bercawat kote.

Dari segi ketuanan, aku berpendapat, memang orang Melayu bukan tuan di negara ini. Partai yang tumbuh dan berkembang di atas batu gemala Melayu pun gagal mempertahankan Melayu dan identiti Melayunya. Adalah pelik, negara yang telah 53 tahun dikuasai oleh pemimpin Melayu masih lagi mengewar-warkan bahawa perjuangan memartabatkan Melayu masih belum selesai. Sial, apakah yang dilakukan oleh mereka selama 53 tahun itu? Melayu sekarang umpama, yang dikejar tak dapat; yang dikendong keciciran.

Bahasa Melayu telah lama ditendang diteranjang ke sana ke sini. Sekejap kata bahasa Melayu merentas kurikulum, sekejap kata bahasa Melayu tidak mampu mengungkapkan ilmu sains dan matematik. Menafikan peranan bahasa Melayu kepada bangsa Melayu di Tanah Melayu (Malaysia) adalah bukti jiwa kecil orang Melayu berkenaan. Lazimnya, dia bukan Melayu tulen.

Yang terbaharu ialah gawat agama. Seorang penguasa agama, Hassan Din, mengatakan Syiah sebagai kilang yang mengeluarkan anak zina. Benarkah? Syiah telah lama wujud. Penganut Syiah bukan calang-calang orang. Ramai antara Syiah jadi pemikir besar Islam pada zaman sekarang. Apakah mereka tidak sedar bahawa perbuatan mereka itu salah. Hanya tokoh ulamak Malaysia yang menyedari perbuatan haram itu. Bangganya aku. Namun, saya bimbang ia jadi fitnah.

Mufti Harussani pula mengatakan perbuatan meletakan ancak dan menempuntawarkan ancak sebagai tidak bersalahan dengan Islam. Dulu ada pihak mengatakan perbuatan itu salah dari segi hukum-hakam Islam. Kini tidak salah pula. Sebagai orang yang pernah hidup dalam masyarakat wayang kulit dan silat, senang hati aku mendengar bahawa perbuatan ancak-mengancak itu tidak salah. Cuma janganlah pula ada yang mengatakan, selepas ini, bahawa perbuatan itu adalah salah.   

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

HARAMKAN JUGA WAHABBI KERANA WAHABI JUGA BUKAN AHLI SUNNAH WALJAMAAH.

Tanpa Nama berkata...

AAA ... Apakah ulamak sekarang umpama orang buta dengan gajah?