Jumaat, 19 Februari 2010

AAHHHHH ... BOHONG!

Seseorang menipu bukan kerana dia mahu menipu seseorang yang lain, tetapi kerana seseorang yang lain itu meminta seseorang menipu dirinya. Sangat aneh mendengar ayat ini. Namun, itulah hakikatnya. Saya sering diminta menipu dirinya.

Sering saya berdepan: Apabila saya berkata benar kepada seseorang, maka seseorang itu menjawab, "Ah, bohong!" 

Ini bererti orang itu tidak mahu mendengar kata-kata benar. Padanya, kata-kata benar dianggap bohong dan penuturnya dianggap pembohong @ penipu. Sebaliknya, orang itu meminta kita bercakap bohong kerana kata-kata yang bohong itu dianggap benar dan betul. Maka, pada pertemuan seterusnya kita terpaksa bercakap bohong dengannya kerana pembohongan itu dianggap benar. Kita diterima sebagai sahabat yang benar.

Pernahkah anda berdepan dengan orang bersikap begini?  Saya sering. Tetapi, saya tidak dapat bercakap bohong @ tipu sebab saya dilatih agar tidak berbohong atau menipu.

Ini merupakan satu penyakit sebenarnya, iaitu penyakit tidak percaya pada kata-kata benar. Penyakit ini sedang membarah dalam minda dan jiwa masyarakat kita dan dalam pelbagai lapisan. Maka sebab itulah wujud pelbagai masalah sosial dalam masyarakat sebab orang tidak percaya pada kata-kata benar.

Misalnya, apabila anda bertemu remaja berpeleseran atau berduaan, anda pun berkata bahawa dalam berduaan itu ada iblis sebagai orang ketiga. Atau, perbuatan berdua-duaan itu boleh mengundangkan bencana kepada diri. Mereka akan berkata, "Ahhh ... bohong!"

Kita pun berlalu kerana malu dianggap pembohong.

Esoknya kita dikejutkan bahawa ada bayi dibakar atau dicincang atau dijumpai tertanam atau digonggong anjing. Apabila dibuat DNA, rupa-rupanya induk bayi itu datang daripada remaja yang pernah kita beri kata-kata benar.

Kata benar kita tidak jadi bohong, sebaliknya kata bohong mereka telah jadi benar.

Demikian apabila tujuh kes rasuah berprofail tinggi misalnya, ditutup fail siasatan kerana buktinya tidak cukup. Tidak cukup bukti bukan bererti tidak ada kes atau tidak ada bukti, tetapi buktinya tidak cukup. Dan, bukti tidak cukup itu mungkin datang daripada sumber yang bercakap benar kerana bercakap benar sudah dianggap bohong.

Maka kitapun menggubal undang-undang yang kononnya untuk mengelak daripada seseorang melakukan rasuah misalnya. Namun, dalam praktis kepercayaan yang kita amalkan ialah meminta seseorang bercakap bohong.

Apakah dengan cara mengetatkan undang-undang akan dapat membasmi jenayah penipuan? Pada saya tidak, malah makin menjadi-jadi dan membiak. Apalagi jika penyerunya datang daripada mereka yang tidak percaya pada kata-kata benar dan dirinya sendiri dipenuhi dengan kurap kejahatan dan kudis penipuan.

Kalau anda menyokong orang berkurapan, berkudisan dan tidak percaya pada kata-kata benar, bererti andalah sebenarnya musuh yang perlu dibasmikan. Walaupun orang berkurapan, berkudisan atau tidak percaya pada kata-kata benar itu berketurunan nabi sekalipun, orang itu tetap dianggap berpenyakit dan perlu dinyahkan. Dia musuh masa depan agama, bangsa dan generasi.

Tiada ulasan: