Sabtu, 14 November 2009

Oh, Bai'ah

Maksud bai'ah ialah sumpah setia seseorang terhadap seseorang yang lain atau terhadap kumpulannya. Tujuannya adalah untuk menjaga kepentingan diri antara dua orang berkenaan, atau kumpulannya.
Demang Lebar Daun membuat bai'ah dengan Sang Sapurba apabila dua orang anaknya yang dikahwini Sang Sapurba telah mengalami tulah. Apabila Sang Sapurba ingin berkahwin lagi dengan anaknya, maka Demang Lebar Daun pun membuat bai'ah. Dalam bai;ah itu, kedua-dua meletakkan syarat untuk menjaga kepentingan masing-masing. Demang Lebar Daun mewakili rakyat akan menjaga kepentingan raja dengan cara memberi taat-setia sepenuhnya. Sang Sapurba mewakili raja akan menjaga kepentingan rakyat dengan cara tidak menzaliminya. Berkat bai'ah itu, maka kedua-dua pihak memperoleh kepentingan. Hasilnya, negeri Melaka menjadi aman-damai, terkenal dan menguasai dunia bawah angin.
Itu bai'ah yang terdapat dalam Kitab Sejarah Melayu. Anda akan mengetahui lebih lanjut jika anda membacanya. Dan, anda juga akan mengetahui lebih banyak lagi bai'ah dan kepentingannya jika anda membaca hikayat-hikayat Melayu, khususnya yang berkaitan dengan ketatanegaraan.
Baru-baru ini heboh tentang bai'ah yang dibuat oleh PAS terhadap ahlinya, khususnya yang memenangi PRU-12. Saya tidak pasti, apakah semua YB PAS berbai'ah.
Kalau berdasarkan bai'ah (wa'dah) dalam kitab Sejarah Melayu, bai'ah PAS itu bagus untuk menjaga kepentingan PAS -- mengikat taat-setia YB terhadap partai.
Namun, ada perbezaan antara bai'ah PAS dengan bai'ah Demang Lebar Daun. Bai'ah PAS meletakkan isteri YB sebagai cagarannya, manakala bai'ah Demang Lebar Daun tiada cagaran. Inilah perbezaannya.
Tiada pula orang mengkaji akan sebab bai'ah Demang Lebar Daun tiada cagaran. Dan, tiada pula orang memberitahu bahawa bai'ah PAS itu akan terjamin ketaatsetiaannya. Yang pastinya, barangkali melalui bai'ah itu, memberi sedikit kelegaan kepada isteri YB PAS. Kalau YB PAS melompat partai, bererti YB berkenaan bukan sahaja tidak taat kepada partai, malahan tidak setia kepada isterinya juga.
Orang yang suka melompat-lompat partai ternyata tidak setia. Dalam sejarah politik kita telah terbukti. YB Pasir Mas misalnya, ternyata tidak pernah setia atau setianya tidak bertahan lama pada partai yang dihinggapnya. Beberapa orang YB di Perak juga menjadi contoh dan bukti yang baik ketidaktaatsetiaannya pada partai pilihan. Malah, ada juga yang melompatnya sekejap sahaja -- beberapa hari sahaja.
Di atas saya mengatakan bahawa melalui bai'ah itu memberi sedikit kelegaan kepada isteri YB PAS. Sedikit sahaja sebab bai'ah itu tidak mensyaratkan bahawa YB PAS tidak boleh berpoligami. Barangkali bak berpoligami ini, peranan isteri YB PAS membuat bai'ah dengan suaminya setelah mengetahui suaminya kini bergelar YB.
Setakat ini masih belum ada YB PAS melompat partai. Barangkali masih sayang dan setia pada isterinya. Baguslah. Namun, kita pernah dengar berita bahawa YB PAS berpoligami setelah bergelar YB. Ini bukanlah bermakna YB bukan PAS bersih. Ada kalangan mereka lebih dasyat lagi. Ada sesetengah mereka suka bertenggek atas dada anak orang. Ada sesetengah mereka suka pinjam isteri atau suami orang.
Walau apapun, pada fikiran saya, meletakkan isteri sebagai cagaran bai'ah adalah tidak wajar. Nampak sangat bahawa kaum wanita dalam partai PAS itu seperti barang dagangan. Boleh dijadikan cagaran bai'ah. Wah, Islamiknya!
Kalau isteri sendiri boleh dijadikan cagaran, maka rakyat apatah lagi.

Tiada ulasan: