Selasa, 3 November 2009

JAIS - 'Pengganas' Baru Negara (?)

"Sesiapa saja termasuk Dr Asri atau wakil rakyat yang buat ceramah agama di Selangor tanpa tauliah, kita akan ambil tindakan." Kata-kata ini dilaporkan oleh Salhan K. Ahmad dalam Malaysiakini (BM) dan didakwa kata-kata itu diucapkan oleh Datuk Mohammed Khusrin Munawi, Pengarah Jabatan Agama Islam Selagor (JAIS).

Kata-kata itu diucapkan sebagai mengulas dan membela diri terhadap tindakan JAIS menahan bekas Mufti Perlis dalam sebuah premis individu di Taman Ukay.

Alasan penahanan ialah kerana bekas mufti itu berceramah tanpa tauliah.

Saya memang tidak bersetuju dengan tindakan JAIS itu, lebih-lebih lagi berkenaan alasan menahan Dr Asri dan cara penahanannya.

Sudah diketahui umum (barangkali pengarah JAIS dan kakitangannya belum tahu) bahawa Dr Asri merupakan sarjana Islam moden, yang kelulusannya dalam bidang agamaIslam lebih tinggi daripada pengarah dan kakitangan JAIS sendiri, bekas mufti di sebuah negeri di Malaysia, dan mengajar ilmu agama Islam (termasuk kepada bakal-bakal kakitangan MAIS / JAIS sendiri) di sebuah institusi pendidikan tinggi di Malaysia. Dari segi ilmu agama Islamnya sudah terbukti. Mengapakah tokoh seperti ini masih perlu memohon / diberikan surat tauliah setiap kali dijemput menyampaikan ceramah agama.

Apabila diberikan alasan surat tauliah, maka timbul pertanyaan: Apakah tok-tok guru, tok-tok sami, ustaz, para mubaligh dan ibu bapa di Selangor, yang mengajar agama masing-masing, mempunyai surat tauliah. Kalau JAIS mengatakan masih perlu, maka timbul pertanyaan lain: Mengapakah JAIS memberikan surat tauliah kepada Dr Xavier berceramah kepada orang-orang Islam dalam Masjid Lipat Kajang, Kelang, sedangkan Dr Xavier bukan Islam. Jikalau tiada surat tauliah dikeluarkan, mengapakah JAIS tidak menangkap Dr Xavier dan penganjurnya?

Saya yakin bahawa ustaz-ustaz di sekolah (di Selangor dan luar Selangor) yang mengajar subjek Pengetahuan Agama Islam, Tasauf dan menyampaikan ceramah agama kepada murid-murid, tidak mempunyai surat tauliah. Demikian juga tok-tok guru dan ibu bapa yang mengajar anak-anak penduduk kampung mengaji, atau mengajar anaknya mengaji, juga tidak mempunyai surat tauliah.

Saya juga tidak pernah dengar bahawa tok sami, tok Chai dan mubaligh perlu surat tauliah yang membenarkan mereka mengajar agama masing-masing. Tidak pasti juga, adakah MAIK / JAIK di Kelantan mengeluarkan surat tauliah kepada tok sami dan tok chai di Kelantan.

Kalau surat tauliah mengatasi kelayakan lain, maka JAIS dan atau majlis agama Islam setiap negeri perlu mengeluarkan surat tauliah kepada pihak yang berkenaan, termasuk penceramah agama di media elektronik.

Iktibar daripada peristiwa itu, kerajaan Malaysia perlu mereformasikan organisasi dan undang-undang keagamaan. Satu Majlis Agama Islam Kebangsaan perlu ditubuhkan dan bertanggungjawab mentadbir agama Islam di seluruh negeri. majlis agama Islam yang sedia ada dijadikan Jabatan Agama Islam Negeri .... Undang-undang agama Islam juga perlu dipinda dan diseragamkan untuk semua negeri. Surat tauliah yang dikeluarkan layak dipakai di semua negeri.

Dr Asri menyifatkan cara JAIS / Polis menahannya seolah-olah beliau merupakan penjenayah atau penjenayah besar. Cara JAIS / polis menahan Dr Asri seolah-olah memberitahu kepada umum bahawa JAIS kini merupakan institusi 'penjenayah' baharu berkolar putih, sedang bertapak di Selangor. Langsung tidak menggambar sebuah institusi Islam berasulkan Nabi Muhammad SAW. Tindakan JAIS menggambarkan bahawa Islam merupakan agama ganas, dan dipenuhi dengan pelbagai larangan. JAIS bertanggungjawab terhadap imej negatif Islam akibat tindakannya itu.

Adalah aneh, seorang tokoh agama Islam yang terbukti ilmu keislamanannya, diakui oleh kerajaan Malaysia (negara Islam) dan pernah diiktiraf sebagai mufti, rupa-rupanya masih perlu 'diislamkan' dengan surat tauliah dari JAIS.

Saya rasa malu apabila rakan-rakan bukan Islam bertanyakan tentang peristiwa ini: Mengapakah Dr Asri berceramah kepada orang Islam dalam premis individu ditangkap, sedangkan Dr Xavier yang bukan Islam berceramah kepada orang Islam dalam premis awam (masjid) tidak ditangkap? Dalam kepalanya, dari persepsi saya, seolah-olah tergambar bahawa Islam merupakan agama pelik dan 'melarang" itu dan ini sewenangnya.

Justeru, saya berpendapat bahawa JAIS bukan sebuah institusi Islam yang murni. JAIS tidak mengamalkan ajaran Islam sebenar yang diturunkan melalui Nabi Muhammad SAW. Kalau benar telaahan ini, kerajaan perlu bertindak mengislamkan JAIS. Pengarah dan kakitangannya perlu menjalani kursus permurnian akidah Islam.

Tiada ulasan: