Sabtu, 6 Jun 2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia dan Genre Kritikan

Sekitar pukul 9 – 10 pagi, 27 Julai 2008, saya menerima sms daripada Shamsuddin Othman, mengucapkan tahniah kerana saya memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) sesi 2004/2005. Asal kritikan itu sebuah kertas kerja yang membicarakan Baha Zain, disiarkan oleh Dewan Sastera tahun 2004. Saya membalas meminta beliau dengar betul-betul maklumat diterima dan daripada siapa. Beliau membalas agar saya membeli akhbar Berita Minggu.

Apabila menatap nama saya sebagai pemenang HSPM, hati saya rasa gembira, terkejut dan sedih. Gembira kerana saya memenangi HSPM yang dianggap berprestaj, selepas Anugerah Sasterawan negara. Memang saya bercita-cita untuk memenanginya selepas kawan-kawan penulis telah memenanginya. Kemenangan Shamsudin Othman, Sahrulnizam, Sukri Abdullah misalnya, memberi kesan psikologi kepada saya. Malah, Shamsuddin Othman sendiri pernah menyindir, apakah saya tidak mahu memenangi HSPM apabila membaca sajak-sajak saya berkaitan 'kata bapak.' Kini saya bangga diri sendiri kerana biografinya tercatat HSPM.

Rasa terkejut pula kerana saya memenangi HSPM kategori kritikan. Menulis puisi merupakan genre pertama saya ceburi dan sepanjang hayat kreatif. Telah banyak puisi saya hasil. Malah, saya sudah ada sekitar empat kumpulan sajak: Cermin (1987), Menimba Laut (1996), Di Rumah Wiramal (2003), Peta Perjalanan (2006) dan Elipsis (2008). manakala kumpulan sajak Gelodak Rasa, Dongeng Bapak, Ruang Kota, Sajak Mini Kata masih dalam bentuk manuskrip. Atas alasan usia persajakan dan komitmen terhadap penciptaan sajak adalah wajar saya berangan-angan memenangi HSPM dalam kategori sajak.

Kritikan merupakan genre terakhir saya ceburi. Saya memasuki genre ini dengan serba kekurangan. Kurang tahu teori, kurang tahu teknik menulis, kurang ilmu kritikan, lemah penguasaan bahasa Melayu dan lebih-lebih lagi bahasa Inggeris, kurang pembacaan bahan global, kurang pendedahan dan sebagainya. Saya menceburinya dengan rasa keberanian hati: KALAU TIDAK DICUBA, BILA LAGI MAHU MENCUBANYA.
Esei / kritikan saya juga sukar mendapat tempat siaran. Hanya belas ehsan kawan-kawan. Zaman Zaen Kasturi jadi editor Dewan Sastera tersiar satu esei dan dua kritikan. Selama Rozninah Aziz mengemudi Dewan sastera hanya satu itulah yang tersiar. Beberapa kali saya menghantar esei / kritikan selepas kritikan itu, tetapi, oleh sebab saya masih setahun jagung, terlewat makan garam, dan ubun-ubun masih lembut, saya akui esei / kritikan saya masih banyak lemah. Namun, saya optimis bahawa keberanian mencuba akan dapat mematangkannya. Dan, alhamdulillah, setakat ini buku esei kritikan saya yang diterbitkan ialah Citra Takmilah, Gaya Bahasa Kiasan, dan Konteks Sastera dan Budaya Melayu. Bakal menyusur buku Penyair dan Kepenyairan: Suatu Apresiasi.

Apabila A. Rahim Abdullah menawarkan agar saya mengulas sajak-sajak siaran Berita Minggu (sekitar awal 1990-an), pegangan itulah mendorong saya mencubanya. Ruangan Telaah Puisi dalam akhbar Berita Minggu menjadi medan saya mengasah minda. Ditambah pula dengan hasrat mahu meramai pengkritik dalam genre yang kurang diceburi ini. Visi saya mahu mahu menasionalkan karya dan karyawan marginal. Oleh itu, sehingga kini, saya telah membicarakan sajak-sajak penyair Mokhtar Taib, Leo A.W.S, M. Said Muharam, Imlan Adabi, Hilmi Rindu, Abdullah Ngah, Zahari Hasib, di samping A. Samad Said, Kemala, Amir Hamzah, dan Baha Zain. Kemenangan HSPM itu sangat mahal pada saya, dan merangsangkan.

Rasa sedih kerana genre kritikan tidak mempunyai ruang dan peluang yang luas kepada pengkritik memasarkan hasil kritikannya. Ruang penampungan sangat terhad. Akhbar tidak lagi berminat menyiar kritikan. Manakala, majalah Dewan Sastera, satu-satunya majalah yang masih menyiar kritikan dimonololi oleh pengkritik veteran dan mereka yang berstatus 'doktor falsafah.' Sering pula nama yang itu-itu juga. Malah, ruangan kritikannya juga tidak menentu, sekejap ada sekejap tiada.
Kekurangan ruangan penampungan hasil kritikan turut menjadi faktor kemiskinan para pengkritik dan hasil kritikan. Justeru, saya berharap: Alangkah baiknya jik ada banyak ruang dan peluang menampun hasil kritikan. Kekurangan ruang dan peluang itu amat merugikan sastera Malaysia. Memang ia amat merugikan. Namun, saya tidak menyalahi akhbar atau majalah kerana tidak dapat menyediakan ruang dan peluang kerana konsep mereka ialah berniaga dan untung.

Saya fikir, rasa sedih saya ini turut dirasai oleh semua pengkritik generasi muda.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kerana berjaya berada sebaris dengan pengkritik tersohor