Rabu, 21 Julai 2010

Diskusi Persuratan Baru


"Teori Persuratan Baru bertunjangkan tiga falsafah penting yang bersandarkan Surah al-A’raf ayat 172.” 

Demikian tegas Mazri Abd. Rahman dalam ceramahnya yang bertajuk Gagasan Persuaratan Baru: Suatu Pengenalan.
Ceramah ini disampaikan dalam Diskusi Ilmu Pengajian Melayu Siri 1 anjuran Kelab Bahasa Melayu (Kebayu), IPG Kampus Kota Bharu, baru-baru ini. 

Menurut beliau, tiga falsafah itu ialah Hakikat Insan, Hakikat Ilmu dan Amal, dan Fungsi Sastera.
“Hakikat Insan bertolak daripada penciptaan manusia dan janji jiwa manusia ketika masih dalam alam roh, Hakikat Ilmu dan Amal pula bertitik tolak daripada pengertian ibadah manusia kepada Allah, manakala Hakikat dan Fungsi Sastera pula sebagai suatu bentuk ibadah manusia.
Katanya, bersandarkan pada tiga falsafah itu menyebabkan ada karya sastera yang menepati Gagasan Persuratan Baru dan ada yang bertentangan dengan konsepnya. Hal ini termasuklah karya Sasterawan Negara. 

“Novel-novel seperti Langit Petang, Salina karya A Samad Said, Sami Mekong (Azizi Haji Abdullah), Orang Kota Bharu (S Othman Kelantan), Sultan Baginda, Tivi (Shahnon Ahmad), Sajak Pulang Si Tangang, Goethe (Muhammad Haji Salleh) adalah sebilangan karya yang ditolak dalam GPB,” tegas beliau. 

Penolakan itu adalah disebabkan terdapat imej-imej yang bertengangan dengan Islam sebagaimana yang digarisi dalam tiga falsafah hakikat yang terdapat dalam teori Gagasan Persuratan Baru janaan Mohd Afandi Hassan.

4 ulasan:

Korakora berkata...

tak bagi tau pun ada program

NASSURY IBRAHIM berkata...

Secara kecil-kecilan, setiap bulan. Tiru gaya UKM. Nanti kawe hantar berita. Kawe nak gerakkan aktiviti sastera kat sini.

Hasmora berkata...

perlu ke ambo khatam dulu GPB ni sebelum ambo menulis lebih aktif...? ado sebutir duk sekung lamo dlm rak

NASSURY IBRAHIM berkata...

Tulis saja. Soal menepati teori tu lain kira