Sabtu, 16 Januari 2010

LAGI ISU NAMA ALLAH

Telah ramai orang bercakap dan menulis - memberi pandangan, merakam kejadian, berdemonstrasi, memberi harapan, dan tidak kurang juga memberi amaran dan ugutan - tentang isu nama Allah. Nasib baik mereka yang berdemonstrasi itu ahli / penyokong Umno/ BN, kalau selain daripada mereka sudah lama dibelasah.

Isu ini bukan masalah global, tetapi di Malaysia, isu ini bakal menjadi duri dalam daging. Dan, keputusan mahkamah itu pula bakal menjadikan isu ini sebagai masalah global umat Islam. Ia bakal menjadi rujukan kes bagi isu seumpamanya.

Apa sebenarnya dan dari mana sebenarnya permasalahan ini, tiada yang menjelaskan. Isu ini hangat setelah mahkamah membuat keputusan. Maka berdemonstrasilah mereka yang tidak bersetuju dengan keputusan itu. Bagi pihak yang menuntut, mereka boleh pulang, goyang kaki, menonton siaran demonstrasi sambil ketawa, dan merancang untuk 10 tahun akan datang.

Dalam ruangan Cermin Belakang (Utusan Malaysia, 15 Januari 2010) Dr Firdaus Abdullah menyorot politik kalimah Allah ini. Dalam satu frasa, Dr. Firdaus mencatat, "Pihak berkuasa (Kementerian Dalam Negeri di zaman Datuk Syed Hamid Albar menolak permintaan Herald-The Catholic Weekly yang ingin menggunakan kalimah Allah sebagai terjemahan bahasa Melayu untuk perkataan God."

Rupa-rupanya usaha itu bermula sejak zaman Syed Hamid Albar lagi. Dan, Syed Hamid Albar pula sensitif, peka dan panjang akal akan resikonya, maka beliau menolak isu itu awal-awal lagi.

Orang yang menjadi Menteri di Kementerian Dalam Negeri selepas Syed Hamid Albar ialah Hishamudin Hussein - orang politik yang terkenal dengan kata-kata 'tiada kompromi' dan penayang keris. Berdasarkan catatan Dr. Firdaus itu, pada pemahaman saya, Hishamudin yang perkenan permintaan Herald-The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah. Dan, bagi mematikan tentangannya nanti, mereka membawanya ke mahkamah untuk mendapat hitam-putih perkenan.

Dan tulisan maharajabloggger.blogspot.com yang dipetikan oleh Suara Blog (Utusan Malaysia, 15 Januari 2010) mencatatkan, "Soalnya sekarang kenapa pihak Peguam Negara membiarkan kes ini dibawa ke mahkamah?" 

Berdasarkan maklumat itu, semacam ada kompromi antara pihak Herald-The Catholic Weekly dengan menteri / Kementerian Dalam Negeri dengan Peguam Negara. Kalau betul, maka mereka yang berdemonstrasi menentangnya hanyalah orang suruhan saja supaya tidak nampak kompromi berkenaan.

Maka tidak hairanlah kalau ada yang mengatakan bahawa mereka bertanggungjawab dan punca masalah terhadap isu ini. Isu ini bakal memberi malang kepada agama Islam dan penganut agama Islam di Malaysia. Dan, saya berpendapat, kemungkinan ia adalah usaha dan keizinan usaha agama Kristian menkristiankan orang-orang Islam di Malaysia.

Kalau benar, sungguh malang saya mempunyai pentadbir seperti ini.

Yang ditagih sekarang ialah penyelesaian. Saya berpendapat, jalan penyelesaian ialah melalui keputusan mahkamah juga. Ia merupakan keputusan hitam-putih dan tiada kompromi.

Dan, saya amat berharap tiada kontrak sosial atas dasar harapan, percaya dan yakin diambil untuk menyelesaikan isu ini. Demikian juga penyelesaian melalui perjanjian. Perjanjian dan kontrak sosial atas dasar harapan, percaya dan yakin hanyalah penyelesaian sementara. Perjanjian boleh dibatalkan oleh mahkamah, atau diengkari, sebagaimana terbukti pada pelanggaran perjanjian isu royalti minyak kepada kerajaan negeri.

Tanpa keputusan mahkamah, isu ini akan timbul lagi. Mereka tidak akan menghormati harapan, percaya dan yakin dalam perjanjian dan kontrak sosial. Kalau benar mereka akan menghormati, sudah lama mereka menghormati keputusan Majlis Agama Islam Selangor dan Majlis Fatwa Negeri Selangor yang lebih awal mengeluarkan larangan penggunaan kalimah Allah dalam agama selain Islam.

Justeru, tidak usahlah pergi berdemonstrasi. Demonstrasi boleh membantutkan pertumbuhan ekonomi, merugikan para perniaga, mengganggu lalu-lintas, mengganggu ketenteraman awam, dan mengugat keselamatan negara.

Yang penting, tanam dalam hati dan kempen senyap bahawa pemimpin yang mengancam keselamatan agama, bangsa dan negara, tidak perlu disokong.


Tiada ulasan: