Sabtu, 24 Oktober 2009

Bidan Terjun

Jumaat, 23 Oktober 2009, sekitar pukul 10. 41 pagi, ketika sedang mendengar ceramah agama di bandar Kota Bharu, aku menerima panggilan daripada Dr Abdul Aziz Haji Mahmood (Abham T.R - Ketua 1 PUSPA). Beliau meminta aku mengulas Antologi Sajak Bisikan 7 terbitan terbaharu Persatuan Seniman dan Penulis Kelantan (PUSPA). Acaranya ialah 24 Oktober 2009 bermula pukul 9.00 pagi.
Aku terkejang sekejap. Dalam fikiran berlegar antara mahu menerima dengan mahu menolak. Aku memberitahu juga bahawa masanya amat singkat. Beliau membalas, hal ini kerana terdesak disebab penceramah asal tidak dapat memberi kata putus kehadirannya untuk datang. Penceramah ini dari Kuala Lumpur.
Memikirkan tentang sahabat, memikirkan tentang sastera, memikirkan tentang majlis yang perlu diselamatkan, maka aku dengan berat hati memberi persetujuan. Maka, sekitar pukul 11.30 pagi, kami bertemu di sebuah gerai. Dr Abdul Aziz datang bersama Zulkifli Mohd Zin (Ketua 2 PUSPA).
Pulang dari sembahyang Jumaat, aku terus menelaah Antologi Sajak Bisikan 7 (ASB7). Membuat catatan analisis yang perlu. Pada mulanya aku ingin memperkatakan perihal "nikmat dan laknat" sebagai penulis. Kemudian tajuk itu berubah kepada "memperkatakan idea." Terakhir, tajuknya berubah lagi kepada "memperkatakan tentang gaya perulangan." Aku terus membuat beberapa catatan tentang gaya perulangan dalam sajak-sajak ASB7.
Aku memutuskan akan memperkatakan tentang gaya disebabkan majlis itu akan berlangsung di Institut Dakwah Islam Perkim (IDIP). Pada tahun lepas, PUSPA melalui Dr Abdul Aziz pernah menjemput aku memberi ceramah kepada pelajar IDIP tentang cara menulis sajak. Dalam ceramah itu aku memilih memperkatakan teknik perulangan sebagai salah satu cara menulis sajak. Justeru, aku fikir, adalah wajar aku memperkatakan perihal yang sama agar pelajar IDIP lebih memahaminya dan terangsang.
Selepas waktu berita jam 9.00 malam, aku mempersiapkan buku-buku rujukan yang perlu dan mendalami catatan serta sajak-sajak yang terlibat. Pukul 10.00 malam, aku mula mengadap komputer. Anak-anak dan isteri sudah tidur kerana siang tadi mereka pergi ke Pantai Bukit Keluang, Besut, kerana ada majlis Hari Keluarga jabatan tempat bapak saudaranya bekerja. Kebetulan aku tidak ikut sama.
Alhamdulillah, mujurlah Tuhan banyak menolong aku. Tidak ada masalah sepanjang aku menaip dan 'bergaduh dengan idea,' cuma sesekali kosentrasi aku terganggu oleh gigitan nyamuk. Tiba-tiba azan Subuh berbunyi menyebabkan aku terpaksa berhenti menaip. Banyak bahagian telah siap, kecuali bahagian penutup dan rujukan.
Pukul 8.30 aku bergerak ke IDIP dan sekitar 10.30, selepas acaran perasmian dan deklamasi sajak, aku mula memberi ceramah. Dan, sekali lagi alhamdulillah, Tuhan menolong aku menyampaikan ceramah dengan lancar.
Di samping pelajar IDIP, ramai juga ahli PUSPA dan penulis Kelantan yang datang. Ada yang aku kenal dan ada yang aku tidak kenal. Antaranya, Norhisham Mustaffa, Nawawee Mohamed, Wadi Leta SA, Abdul Razak @ Rezeki Othman, Mohd Zizee Setapa, Abdul Hadi Muhammad, Abdul Hadi Yusuff, Leo A.W.S, Rossem, Siti Puspa, Rogayah Abas, Darus Ahmad, Wan Said Mohamad, Mazli Husma, Merah Azmi, dan sebagainya, di samping Dr Abdul Aziz Mahmood dan Zulkifli M. Zain sendiri.
Rupa-rupanya, jika kita ikhlas menolong orang, Tuhan juga ikhlas menolong kita. Maka hari ini, satu lagi tulisan aku lahir. Tajuknya, "Gaya Perulangan dalam Sajak: Analisis Sajak-Sajak dalam Antologi Sajak Bisikan 7."

2 ulasan:

Aidil Fadzil berkata...

Salam Nassury, satu desakan/paksaan kadangkala mendatangkan hasil yang baik.kadangkala datangnya berbaloi-baloi.

NASSURY IBRAHIM berkata...

Ya betul. Saya merasai sangat puas setelah dapat menyelesaikannya.